Side 1 av 1

MR2 MK2 Bremser - Noen som vet dette?

Legg innLagt inn:19 mar 2006 12:14
av Rage
Kan man bruke standard kalipere på 1991 modellen, selvom man setter på feks 1992 modell skiver? Altså, fra 258mm til 275mm? Eller større såklart. (Med standard caliper.)

Mvh

Legg innLagt inn:19 mar 2006 13:55
av CelicaTurbo
har ikke prøvd men det er nok lite trolig med mindre du konstruerer en adapterplate som flytter kalipperen litt lenger ut..

Legg innLagt inn:19 mar 2006 14:03
av hovik
Nei. Skivene til 92+ mod er såpass mye tjukkere at 90-91 kalippere ikke passer. I tillegg er diameteren såpass mye større, at man trenger by "plate" som nevnt over.

Legg innLagt inn:19 mar 2006 20:44
av Rage
Så da vil 92+ skiver og caliper passe på 91 mod går jeg utifra? Siden 257mm skive kun kom på den? (Hvis jeg har forstått riktig.)

Legg innLagt inn:19 mar 2006 21:25
av CelicaTurbo
så langt jeg har hørt skal det være et direkte bytte uten modifiseringer om du bytter til skiver+kalippere fra 92+ modellen, men husk at også bakbremsene er oppgradert og at ballansen nok endres noe om du ikke også bytter her,.. det er kanskje ikke så alt for viktig men noe å vurdere ihvertfall ;)

Legg innLagt inn:19 mar 2006 22:02
av kake
Det er mange som skifter til '93 bremsene (I Usa) som har 3sgte med endel kw. Alt skal være bolt on, men det kan nok lønne seg å bytte hovedsylinder og, for å få pedalfølelse tilpasset større bremser. Siden MR2'en er tyngre bak har den større skiver der, så bytt både foran og bak skal du skifte. Bremsefordelinga på '93 bremsene er 57,78/42,22 f/b. På Rev1 er det 57,90/42,10 f/b. Sånn ca akkurat motsatt av vektfordelinga mao. Ved et gitt pedaltrykk bremser 93 bremsene 8,81% mer foran og 9,37% mer bak. Sammenlagt 9,05% mer :) Det stopper selvsagt ikke bilen noe fortere hvis temperaturene er under kontroll, men de tåler mer juling og har glimrende pedalfølelse.

Legg innLagt inn:20 mar 2006 10:45
av Rage
Så i praksis trenger jeg:

2stk Bremsekalipere forran
2stk 275mm skiver forran
1stk Hovedbremsesylinder
2stk Bremsekalipere bak
2stk skiver bak
Bremseklosser rundt hele (8stk)




Evt:
Stålomspunnede slanger forran og bak
Repkit calipere


Noe mer?

Takk for bra svar :)

Legg innLagt inn:20 mar 2006 14:01
av hovik
Hei

Ny hovedsilynder trengs ikke. stemplene i 92 mod calippere er like store som 90-91, så det skal ikke være nødvendig.

Jeg har merket noe mer slark på pedalen etter byttet, men tror det er pga. dårlig lufting fra min side ( bytta i høst, og kun hatt korte test turer etter byttet ). Får se hvordan det blir når jeg får luftet på nytt.

Legg innLagt inn:20 mar 2006 14:05
av Rage
Så da kan jeg montere skiver og calipere, og alt dette er bolton?

Hvordan vil det fungere i praksis å kun montere dette forran?

Legg innLagt inn:20 mar 2006 19:07
av kake
Må ikke ha hovedsylinder nei, men den ble endret for bedre pedalfølelse på den revisjonen, så hvis det ikke er for dyrt er det vel greit å bytte.

Må vel ha større bremseskjold også, hvis du ikke bøyer ut de du har.
Rage skrev:Så da kan jeg montere skiver og calipere, og alt dette er bolton?

Hvordan vil det fungere i praksis å kun montere dette forran?
Hvis du ikke gjør noe og bare skrur på, vil vel frontene da låse mye før bakenden og du vil ikke utnytte bakbremsene nok, og du vil få lengre stopplengder enn før byttet :)

Legg innLagt inn:20 mar 2006 22:00
av kake
En på mr2oc som har bytta her. Fin finish på de bremsene iallefall.