tommis skrev:Jeg kunne tenke meg å lært litt mer om dyser og bensinsystem!
På min jdm MKIV er det 440 dyser. Hvor mye hk og turbotrykk holder de til?
Jeg bytter nå turboer fra jdm til euro-turboer i min bil. Burde jeg også bytte dysene da?
Og passer euro-spec 550 dysene rett ned i jdm`en?
Skal kjøre full bpu, dvs rundt 400-440hk.
Har fått et bra tilbud på 650 dyser som passer rett ned i jdm Supra "without the need of resistor pack and re-wireing"
Er det smart å kjøpe de dysene. Ikke bare for effekten sin skyld men også for at ikke motoren skal gå for magert?
Eller vil det være bortkastet penger?
Dette temaet har vært oppe en del ganger før, og jeg kan etter min erfaring si.
På 2jzgte, 3sgte, (nissan sr20det) er det side feed dyser, noe jeg persolnlig IKKE liker, grunnen er at dysen står nede i et eget kammer i fuelrailen, innvendig i selve fuelrailen er det ca 8mm innvendig diameter, men inn til "kammeret" som dysene står i er det kun ca 4mm, spør du meg er det bortkastet tid og penger og satse på side feed dyser ved trimming, grunnen er flødeproblemene som du har med sidefeed dysene, det som skjer er at du får mindre og mindre trykk jo lenger bak eller frem du kommer med bensinen, det som skjer er at du ender opp med å få lite bensin foran eller bak på motoren, alt etter hvor på railen bensinen kommer inn.
På et mer seriøst bensinsystem er det inn på begge sider av railen og ut på midten, og med ca 15-18mm innvendig diameter, det er noe med det mest seriøse du kan kjøpe for penger.
man kan si det på en annen måte, om du beholder original rail, og sier at du skal kjøre 700hk på en 650cc dyse er det ingen problem å få til, da den fløder til 130hk stk på 100% duty (dvs helt åpen) slik jeg ser det er det komplett umulig å få til på en slik rail, grunnen er at om man skal ta ut mye effekt er det kun store fuel linjer som gjelder (in 8mm) innvendig diameter, og da blir originalsystemet på de motorene som jeg nevnte over alt for dårlig, å ta ut 400-440hk på originalt system er ikke noe problem og det greier du også med originale dyser slik de du har på 440cc, 550 dysene passer rett i og hjelper litt, men å putte i 650cc, det er etter min mening bortkastede penger, det er ikke mulig å utnytte de dysene fullt ut med så lite hull inn til dysen, og hva skjer da med de 2 siste dysene? de får jo bare damp bort til seg de da.
Det eneste som skjer er at du kjøper deg til fant, at noen i england og usa har fått det til med slike dyser er helt ok, men du skal tenke på at det er kun 2 ting du ikke skal spare på når det gjelder trimming, og det er olje og bensin.