Side 1 av 1

Motorbytte på Carina E GTI 93

Legg innLagt inn:24 mar 2006 13:32
av Kjetil84
Jeg kunne tenke meg mer hk i gti'en min. Men siden motoren min har litt høy kompresjon, vil jeg helst ikke benytte turbo. Har lest litt rundt omkring, og de fleste anbefaler å bytte motor til 3s-gte!
Det jeg lurte på var om en 3s-gte (fra samme generasjon) vil passe rett oppi min bil? og hvor mye hk yter den? Hvis den passer, hva må jeg eventuelt bytte? bremser? girkasse?

Legg innLagt inn:30 mar 2006 09:29
av Kjetil84
ingen som vet? :cry:

Legg innLagt inn:30 mar 2006 10:11
av CelicaTurbo
Har den 3S-GE motor orginalt passer sannsynlighvis motorfestene overrens, og girkasse du har passer trolig men du bør bruke en girkasse fra en MR2 Turbo som er beregnet på momentet i motoren. I så tilfellet må giroverføringene på kassen byttes. Akslinger må trolig byttes uansett, men jeg aner ikke hva som passer der, ellers må du få tak i motor komplett med ledningsnett og ECU. Det er klart det er en omfattende jobb å bytte en slik motor og selv om en del passer bør du være forberedt på å bruke en del penger på tilpassinger og uforutsette utgifter. Jeg har ikke hørt om noen Carinaer som har fått gjennomført et slikt motorbytte, men det er en eller to eldre Camryer hvor dette er gjort, samt minst en 90+ Celica GTi.

Legg innLagt inn:30 mar 2006 11:32
av Kjetil84
da blir det kanskje i dyreste laget... :roll:

Hva med chip? noen som vet om hvor jeg kan få tak i chip til denne bilen?
Effekt anlegg? noen som vet hvor jeg kan få tak i sånt?

Legg innLagt inn:02 apr 2006 15:07
av Tomera
Kjetil84 skrev:da blir det kanskje i dyreste laget... :roll:

Hva med chip? noen som vet om hvor jeg kan få tak i chip til denne bilen?
Effekt anlegg? noen som vet hvor jeg kan få tak i sånt?
Bygg det ett 3'' anlegg hele veien med deler fra simons! Få tak i kvasskam (trimkammer), confilter og større grenrør. Du kan nok montere turbo også, men ikke ladd over 0,3-0,4 bar helst.
Du kan også få tak i tykkere toppakning slik at kompen senkes!