Side 1 av 1

Motorbytte MK1

Legg innLagt inn:24 mar 2006 14:17
av Pgus
Hei!

Er det noen som har kjennskap til denne siden/bedriften... Er de seriøse..

http://www.jbmotorsport.co.uk

Jeg har en dialog gående med dem ang. motorbytte, og om jeg bør kjøpe gze, eller 20v…

I do recommend you to take the 20V black top engine (165hp, year 1995
and up) since your existing gear box, drive shafts and gear shifting cables
can be reuse. You also not need to headache about the engine mount and also
the gear box mounts. The black top 20V engine is newer than AE101 4A-GZE
(stop production in 1995) since the black top 20V use in AE111 from 1995
until year 1999. The black top 20V is simple and not as complicated as the
AE101 4A-GZE engine. It is lighter than the 4A-GZE engine.

Jeg trodde ikke en trengte å flytte motorfester for 4a-gze… Er dette riktig?


I found that the shipping cost for send a wooden box (1 cubic meter or less)to Oslo, Norway is 300USD.

The price for a complete black top 20V 4A-GE engine (no gear box) with ECU and all the electronic components that runs the engine is 1400USD.

Labour charge for make the "Plug and Play" harness to fit the 20V black top
engine in AW11 MR2 - 250USD.

The extra charge for reconditioning the engine is 350USD. It included the
followings:

a. Labour for clean the engine components, disassembly and reassembly the engine
b. King Engine Bearings - Main bearing, Con Rod bearing and Thrust Washer
c. Oil seals (crank shaft seals and cam shaft seals)
d. Oil rings (all oil rings included water pump and water pipe oil rings)
e. Timing belt - Japanese brand
f. Engine oil and filter - Japanese brand
g. Cylinder head gasket - Toyota Genuine Parts

So the total cost to you is 2000USD.

Dvs 16.500 for en overhalt motor, MED komplett ledningsnett, ferdig tilpasset til aw11

ER dette for dyrt?
Er 4a-gze å foretrekke?
Andre kommentarer?

Legg innLagt inn:24 mar 2006 15:57
av espenk
Sånn som jeg har forstått det (etter å ha lest MYE), så er det mye pes med å sette en 20V 4A-GE i en mr2 mk1.
Jeg vil sterkt anbefale å sette i en 4A-GZE istedet, da den passer rett nedi ettersom en del mk1 ble levert med den motoren fra fabrikk.

Ta deg en titt innom http://www.motorimport.dk/ og send inn en mail til Egon som har en del peiling på dette. Han selger motorer til greie priser og kan svare på de fleste spørsmålene du har ang. 20V vs GZE.

(La merke til du får med ledningsnett (til 20V) klargjort for mk1, prisen er helt grei den)

Hold oss oppdatert om hva du finner ut videre! :)

Legg innLagt inn:24 mar 2006 16:47
av Pgus
Så vidt jeg har forstått, er det 2 store utfordringer nåe det gjelder 20v...

Det ene er ledningsnettet, hvilket skulle bli iveraretatt med at jeg får ett som er tilpaset.

det andre er kjølesystemet... Og det regner jeg med at skal være mulig å få til..

Starteren må flyttes, men det går greit, for jeg har c52 kasse.

Vet du om no' fler problemer?
Det er vel fler siden det er så få aw11 20v?

Legg innLagt inn:24 mar 2006 23:43
av espenk
Tok et lite google-søk og fant frem en side med info og linker til prosjekter :)

http://www.padandwheels.com/mr2/blackto ... cktop.html

Legg innLagt inn:25 mar 2006 00:16
av Pgus
Takk !

Her var det mye å lese... :shock:

Legg innLagt inn:25 mar 2006 18:07
av Amund
ER vel det samme om det er en 20v eller en gze som blir putta i mr2'en? Det hele kommer jo bare an på hva du er ute etter. Om du skal trimme videre, så kan det være en fordel med gze. men 20ventileren har absolutt sprut i seg, og som en bonus er den lettere.
girkassen du har nå, holder uansett ikke lenge med en gze, pga det høye momentet.

Det som er kult med 20v motoren er at den er levert med 6-trinns kasse. tettsteget fin kasse, litt ekstra tilpasning for å få giruttaket på rett side, men fult mulig.