TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor fÃ¥r jeg tak i motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #162998  av BrennaRacing

Det temaet her har sikkert vært oppe en hel haug av ganger før, men når jeg søker får jeg opp over 2000 treff, så jeg orker ikke å gå gjennom alle :D

Var innom Toyota i dag for å høre om sånn ca pris på bytting av stempelringer og toppakning...Men hu dama som jobbet der mente at det blir litt for dyrt å fikse en motor som bruker så mye olje som min gjør...Hu mente at jeg heller burde kjøpe meg en ny motor som er i bedre stand...

Derfor lurte jeg på hvor man får tak i ny motor...Har mest lyst på en som er fabrikkoverhalt å i strøken tilstand...Jeg fikk anbefalt Motor å Gear på Holmlia i Oslo av en på forumet... Men de hadde ikke motor til bilen min...

Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil ha ny Gti motor eller en turbo motor...For hvis jeg kjøper turbo så må jeg vel ha ny girkasse å ledningsnett i tillegg...Å siden jeg absolutt ikke er no mekanisk geni så må jeg ha noen til å gjøre det, å er derfor redd for at det blir litt dyrt...

Noen som har noen firmaer å anbefale eller noen priser å komme med.... :?:

#163002  av MinuX

Hvor mye olje bruker motoren din da?

#163005  av sindrejl

er ikke dyrt å skifte oljeringer og toppakning :) men bare om du lar et merkeverksted gjør det.

Ny motor kan du nok få til en grei pris hos motorimport.dk

#163028  av tojo

Fiks motoren din(gjør det selv,eller så kjenner du vel noen mekanikere som kan hjelpe deg).
Da får du en motor som er som ny.
Men som sagt dette vil koste litt. (Pakninger ink. ventiltetninger,olje/stempelringer,honing av sylindere,planing av topp, evnt sliping av ventiler +++

:D Her har du endel linker hvor du kan skaffe brukt motor: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=13663
SÃ¥ kan du overhale den motoren du har over tid. :wink:

#163034  av BrennaRacing

tojo skrev:Fiks motoren din(gjør det selv,eller så kjenner du vel noen mekanikere som kan hjelpe deg).
Da får du en motor som er som ny.
Men som sagt dette vil koste litt. (Pakninger ink. ventiltetninger,olje/stempelringer,honing av sylindere,planing av topp, evnt sliping av ventiler +++

:D Her har du endel linker hvor du kan skaffe brukt motor: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=13663
SÃ¥ kan du overhale den motoren du har over tid. :wink:
Men har snakket med noen mekanikere å de mener at det ikke er sikkert at motoren blir helt bra etter en overhaling...Han jeg snakket med hadde overhalt en del biler å noen av dem hadde bare holdt noen måneder før bilen begynte å bruke like mye olje som før...

Veit ikke hvor mye skade det er på motoren min, men jeg regner med at de er ganske store, siden jeg har brukt nesten 50 liter olje på nesten 19 000 km...

Noen som har vært borti overhaling av en motor som bruker så mye??

#163043  av cameleon

Du kan jo bare kontakte Markus på forumet da. han kan sikkert gi deg svar på en hel masse og en god del mer :wink:

#165775  av BrennaRacing

Driver å undersøker litt priser på motor nå å så at motorimport solgte 3sge med 180 hk (96 modell)

Er det samme ledningsnett å girkasse på denne motoren som det er på 156 hk eller må jeg bytte d å??

#168821  av Teamany

heisann
for å gjennopplive denne topic`n :)

Noen som kan svare på dette?
må man bytte veldig mye viss eg har lyst å bytte ut min motor ( 3SGTE 2,0 GTI 92 mod motor med denne ---> (MR 2 SW20 2000 3SGE 16 V 180 96) .... http://www.motorimport.dk/menu/benzin/toyota.htm .....

Den motoren er jo til en 96 mod....
( feel abit dumb ) :shock:

#168835  av FireWalk

Teamany skrev:heisann
for å gjennopplive denne topic`n :)

Noen som kan svare på dette?
må man bytte veldig mye viss eg har lyst å bytte ut min motor ( 3SGTE 2,0 GTI 92 mod motor med denne ---> (MR 2 SW20 2000 3SGE 16 V 180 96) .... http://www.motorimport.dk/menu/benzin/toyota.htm .....

Den motoren er jo til en 96 mod....
( feel abit dumb ) :shock:
Er ikke den der komplett med ledningsnett og ecu da? trenger ikke bytte stort da.. :-) Den skal passe ganske greit rett nedi! :)
Men hvorfor i alle dager vil du bytte en turbo motor med en NA motor? er jo mer gamp i turbo motoren. :)

EDIT: Glem det.. så det stod GTI inni der også nå.. leste bare 3SGTE og tenkte turbo motor med en gang. Sånn går det når man bare skumleser :lol: .GTI motoren heter forresten 3S-GE, 3s-gte er turbo motoren. :)

#168974  av Teamany

Hei,

Sendte ein mail til Mr Egon i danmark hos motorimport
Her er svaret!

Quote,
Hej.

Har kun løs motor uden ecu og ledningsnet, de passer begge to i en Mr2 SW20.

Motor 3sge 16v 156hk 116000km 6500kr + 25% moms.
Motor 3sge 16v 180hk 103000km 7500kr + 25% moms.

Mvh Egon.
Unquote,

Trur eg trenger en ny motor snart...hehe... Greit nok at den går som en klokke, men den har rullet 205` snart 8) ( Bare gode minner ).

Mvh
Stian

#169026  av BrennaRacing

Hvorfor tar du ikke å overhaler motoren i stede....da får du jo en helt "ny" motor...Hvis du kjøper motor fra motorimport så kan du jo risikere at den bruker masse olje eller er i mye dårligere stand enn din....Km har jo ikke så mye å si hvis motoren er blitt kjørt varm før du grisekjører...

#169195  av Teamany

hehe...

Grisekjører å grisekjører...
Prøver å få selgt bilen, så da hadde det vert litt bra med en
motor som ikkje har rullet så langt.
Er litt vanskeligt å få solgt bilen, selv om eg har satt en pris på den
på 85`.... :(

Det koster meg rundt 10-15` å få overhalt motoren med alt som ska kjøpes inn.... Viftereim,registerreim,vannpumpe, og alt det småpjallet som er inne i motor`n som sikkert er "litt" slitt..hehe... ( nei, eg ska ikkje gjøre det selv, vil jo at bil`n ska gå da )..hehe

Men eg tviler no sterkt på at den 96 Mod motoren på 185 HK passer direkte nedi min bil... Just the way I am!
Pleier aldri å ha så mye flaks nei:) hehe...

#169219  av cs2451

jeg har akkurat kjøpt nye deler til motoren min. alt som trengs for overhaling. men ikke oljepumpe og regreim. dette kom på 7400kr og det er med olje og filter. fikk og en del rabatter.

#169258  av BrennaRacing

cs2451 skrev:jeg har akkurat kjøpt nye deler til motoren min. alt som trengs for overhaling. men ikke oljepumpe og regreim. dette kom på 7400kr og det er med olje og filter. fikk og en del rabatter.
Hvilke deler er det da?? Toppakning, stempelringer å sånn?? Motoren min er til overhaling nå...Regner med at jeg får den igjen neste helg...De skulle bytte alle reimer, toppakning, stempelringer og alle pakninger i hele motoren...Hvis det trengs så skal de også borre opp sylinderene å bytte stempler....Får se hva det blir til, men jeg regner med at det blir bra :D

#169377  av cs2451

tettninger på veiva. alle lager, stempelringer, ventiltettninger, vannpumpe + noen pakninger på selve blokka. har alt av pakninger til toppen. så det hadde blitt i tilegg.