TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Diverse, risting, rust ++

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #589  av Vaulen
 
Hei.
Anskaffet meg en standard 91' MR2 i februar og har nå etter noen måneder noen spørsmål.

Hvordan er det med rust på disse bilene ?
Bilen ble i sin tid importert i fra Sveits så vidt jeg vet, og er ikke behandlet for rust.

Jeg har blant annet funnet at stab-stagene under bilen (bak v/motoren) er rustet, lager på toppen av fremre venstre demper er ødelagt.
Noen som har forslag til andre steder hvor man normalt ikke kommer på å sjekke.

El-antenne er ødelagt. Noen som har forslag til billig og bra erstatning for denne. Originalt Toyota blir for dyrt.

Ellers rister bilen i rattet når jeg passerer 120.
Kan dette ha med har noe med lageret på demperen å gjøre. Dersom noen har andre forslag så mottas de med takk.

(Jeg har nettopp senket bilen og fått på nye 17" OZ men ristinga er der ennå.)

Noen som vet hvor man i Stavangerområdet kan få:
Billig og bra justering av hjulstillinga ?
Billig og bra antirustbehandling ?

Vel nok for denne gang.

 #591  av CelicaTurbo
 
Selv om min ex-MR2 har fått en rustskadet radiator nå har jeg ikke inntrykk av at bilene er spesiellt utsatt for rust. Uansett kan du jo vurdere en tectyl behandling før neste vinter? Ristingen i fart er nok pga hjulstillingen og denne må uansett rettes på når du senker bilen pga at det forandrer geometrien i hjulstillingen. Jeg holder ikke til i Stavanger så noen andre kan gjerne hjelpe med hvem som kan gjøre noe slikt? Og sørg for at de som stiller faktisk kjenner til de korrekte standard verdiene fra Toyota..  Ellers, angående antennen så er det som regel nylin-wiren inni antennemasten som ryker og du kan slippe mye billigere unna om du bare kjøper antennemasten hos toyota istedenfor antenne med motor.

 #592  av Vaulen
 
Når det gjelder antennen så er det motoren som er ødelagt. Forrige eier har også fjernet hjulet som wiren ruller seg inn på, slik at dersom jeg skal ha el-antenne så regner jeg med at den må kjøpes ny.

Når det gjelder ristinga, så ristet det før jeg senket den også.
Regner med at det er pga. lager på demperen.
Kanskje det også er et slitt hjullager ?

Noen som forresten vet hvor man får tak i katalysator erstatningsrør ?

 #594  av CelicaTurbo
 
jeg mente at det er mulig hjulstillingen var litt feil før du senket også? :)  Det er en fiks som ser ut til å fungere for de fleste som har problemer med ristende styring i høyere hastigheter, men det er godt mulig at det også er lageret til demperen ja..

angående katalysator erstatter kan det bestilles fra fensport i England om du ikke finner noen norske forhandlere. Det er en erstatter som egentlig selges i forbindelse med Mongoose sporteksos men som vistnok skal passe helt fint inni standard eksosanlegg også (send en epost og spør for sikkerhets skyld, de pleier å være veldig flinke med svar der).

 #596  av erling
 
Eg har ein brukt antenne liggende med motor og d tannhjulet intakt, kun plast tannhjulet som driver mot tannhjulet på motoren er defekt. Plastdrev og metalldrev slites ulikt og er en elendig kombinasjon. Intressert?

Pleier forresten å olje inn pisken sånn av og til, mindre slit for drivverket da.

 #603  av Vaulen
 
erling on April 10 2002 @ 23:20 skrev:Eg har ein brukt antenne liggende med motor og d tannhjulet intakt, kun plast tannhjulet som driver mot tannhjulet på motoren er defekt. Plastdrev og metalldrev slites ulikt og er en elendig kombinasjon. Intressert?
Regner med at det er et tannhjul som er ødelagt på min antenne også (i tillegg til det manglende hjulet som wiren rulles inn på). Jeg fikk ikke tak i reservedeler til antennen.
Vet du om det er mulig å få tak i antenne-reservedeler. Eks. det tannhhjulet du nevner er defekt...

 #609  av erling
 
Eg fikk tak i en brukt antenne fra en delebil, ny koster jo 2600,- hos Toyota og det leveres ikkje deler til den antenna, kanskje med unntak av pisken. Kikk i hullet der motoren har sittet, hvis det drevet er helt og ikkje slitt, så har eg resten. Ellers kan det hende du kommer over en brukt engang..

 #727  av arild
 
Du må justere hjulstillingen etter at bilen er senket.
Du vil også oppdage at dekkene blir slitt mye fortere om du ikke gjør det.

Jeg ga 1300,- hos toyota for justering av "spissinga" på hjula (på skedsmokorset)