Side 1 av 1

short shift

Legg innLagt inn:31 mar 2006 20:54
av christer
har 90mod å tenkte å kjøpe mg short shift, men rett før jeg skulle til å betale ser jeg at det står "91-95". er det neo forskjell på på girstanga fra 90 til 91?

Legg innLagt inn:31 mar 2006 22:07
av Larsen
Tror at girspaken ble en del kortere i 93 og oppover. Og derfor ikke nødvendig å bytte.

Legg innLagt inn:01 apr 2006 00:42
av FireWalk
Den ble noe kortere fra 92. Grunnen til at det står 91-95 er at i USA er 90 for oss det samme som 91 for dem siden 90 modellen ikke kom før i 91 i USA. De lå et år bak oss sånn sett. Revisjonen i 92 her kom ikke før i 93 der. Det eksisterer litt forvirring rundt dette, men det er greit å huske på at USA lå et år etter europa så burde det ikke være så vanskelig. ;)

Denne spaken kan med andre ord brukes på alle MR2 MK2 fra 1990 og opp... :)

Det fine med shortshifteren er at man forandrer avstanden mellom girene. Det er ikke lengden på spaken som bestemmer dette, men hvor på spaken waieren er festet. På shortshifterene er den typisk festet høyere oppe enn på den orginale spaken. Det er derfor fult mulig å lage seg en egen shortshifter ved å sette på en adapterplate og flytte waieren litt høyere opp. Og eventuelt kappe stanga litt også om man vil ha den kortere. Men det finnes så mange billige shortshiftere på f.eks Ebay så det er nesten like greit å bare kjøpe seg en til 150 kr. Det gjorde iallefall jeg :-)

Legg innLagt inn:01 apr 2006 01:41
av jumbo
Egentlig litt synd at det ikke er noen som har laget short shift kit basert på en annen måte å gire opp vaieren på i forhold til spakens utslag... Liker ikke helt løsningen med å flytte festepunktet lenger opp, kommer liksom for nære handa.

Dette kunne vært løst med en relay lenger bak på vaieren, evnt modda selve armene bak på girkassa (kortet inn), men er selvsagt langt mer mekk.

Legg innLagt inn:01 apr 2006 01:59
av cameleon
http://www.mvpmotorsports.com/Templates ... SearchYN=N

Her har du et shortshift kit. Dette er et seriøst firma og om du har spørsmål kan du kontakte Dusty på mail. Eneste negativet med det der er prisen.

Legg innLagt inn:01 apr 2006 15:24
av christer
har ett lite problem med giren, når jeg akslererer hardt i 1 gir og girer til 2 gir kommer det en jævlig skrapelyd. og når jeg girer ned fra 3 gir til 2 gir må farten være ufattelig lav for ellers fåj jeg den samme skrape lyden. hva er dette? hvordan kan det ordnes?

Legg innLagt inn:01 apr 2006 16:00
av Fredrik
christer skrev:har ett lite problem med giren, når jeg akslererer hardt i 1 gir og girer til 2 gir kommer det en jævlig skrapelyd. og når jeg girer ned fra 3 gir til 2 gir må farten være ufattelig lav for ellers fåj jeg den samme skrape lyden. hva er dette? hvordan kan det ordnes?
Slitte synkroniseringsringer i girkassa..
Noen har god erfaring med å bytte olje.. Men om du søker på forumet finner du masse nyttig og intersant lesing ang temaet;)

Legg innLagt inn:02 apr 2006 01:13
av kake
For all del ikke sett inn shortshift hvis kassa er på vei ut, da vil du bare forsterke problemet.

Hvorfor skal du drive å presse den fra 3->2.gir hvis farten ikke er lav nok ? Det er akkurat sånn kassa har blitt herpa i utgangspunktet. Må alltid mellomgasse evnt. dobbeltclutsje og matche turtallet om farten ikke er lav nok. Gjør du dette spiller det ingen rolle om du girer ned fra 1500rpm eller 7200 rpm, den vil knipse seg i gir uansett.

Ellers kan du som Fredrik sier skifte girolje, er du heldig med det kan du utsette overhalinga en stund til.

Legg innLagt inn:02 apr 2006 14:48
av christer
presser den ikke ned 2, bilen må så å si stå i ro maks 10 km/t.

Legg innLagt inn:02 apr 2006 17:39
av Mr2 Mk2
christer skrev:presser den ikke ned 2, bilen må så å si stå i ro maks 10 km/t.
Da burde det vært gjort noe med for lenge siden.Nå blir det endel dyrere,for du må nok bytte drevet hylsen og ringen.