Side 1 av 1

4A-GE, Turbokonvertering

Legg innLagt inn:02 apr 2006 21:39
av Tomera
Hei. Har en Rolla 1988 mod GT-i. Har lyst til å prøve å montere turbo på denne! Noen av dere som har erfaringer med turbokonvertering av denne motoren? Har to stk 4A-GE motorer. Tenke å bygge av reservemotoren jeg har liggende. Vet at det er ett rådelager som er gåent på den, men om veiva har tatt skade av det, vet jeg dessverre ikke, men er det tillfelle, blir det turbobygging i den motorn som står i bilen! Har snakka med en Toyota-mekaniker som har litt erfaring med Turbo, og han sier at hvis jeg ligger rundt 0,3-0,4 bars trykk, vil motoren holde med originale stempel, ringer og komp. Noen som har noen formening om dette?
Håper på så mye info som mulig fra dere ''erfarne''!

På forhånd, takk! :)

Legg innLagt inn:02 apr 2006 22:11
av lasserj
har ikke erfaring med dette sjøl, men har pratet men noen som har kjørt med 06-08 bar på orginal motor mem dobbel topppakning, han ene jeg prata men hadde kjørt 100 000km med 08bar

Legg innLagt inn:02 apr 2006 22:39
av T23 Turbo
Ja det kan godt holde med lidt tryk.
Men jeg vil anbefale at montere 145 hk agze stempler, så er kompression også sænket.
MVH Finn

Legg innLagt inn:03 apr 2006 15:07
av tojo
Her kan du lese litt om andre som har montert turbo på 4A-GE:
http://www.mr2supercharger.com/Featuredturbos.html

Off topic 4A-GE info(uten turbo):
Maybe THE most popular Toyota engine used in racing.
Think of any part for it, and you can be sure it does already
exist! The European spec engines (-1990) had no cats and higher
compression ratio,so they produced 122-125hp. The TVIS system
was dropped and hp went up to 130, and later VVT was added
with noticable power increase to 160 without loss of low end torque.
The old versions are still very much used in national level
rallying (Corolla GT), and Toyota Atlantic series. The VVT
version is so far only available in Japan. The earliest
(up to late 87 or so) 4A-GE stock bottom end is only good
for about 160-180hp. Stock fuel system is good for 150-160hp.
Over 200hp is possible, but expensive.