Side 1 av 2
Bremsepedalen virker tung?
Legg innLagt inn:05 apr 2006 13:56
av FireWalk
Som topic sier. Bremsepedalen virker tung. Eller er det bare meg?
Jeg har jo ikke brukt bilen på et år snart.. Er vant med å kjøre en splitter ny renault. Nå som datasprutet fungerer så var vi ute og kjørte litt og foretok litt datalogging, samt justering av tenning tabeller osv.
Men jeg syntes at bremsepdalen virker unormalt tung? Det er jo mulig den alltid har vært tung, men det er så lenge siden jeg har kjørt bilen at jeg husker ikke hvordan den var før...
Uansett, den virker unormalt tung, så jeg lurte på om orginal ECU styrer noe som helst som har med bremsen å gjøre? eventuelt bremsekraftforsterkeren?
ABS styringen har jo sin egen lille "svarte boks" som styrer den. For ABSen funker, det vet jeg. Men det er kun dette med at pedalen virker så tung. Hva kan det komme av? kan det være noe ECU relatert? eller er det bare meg?
Slik det er nå så styrer nesten ikke orginal ECU noe som helst lenger.. den skal jo etter hvert fjernes helt.
Legg innLagt inn:05 apr 2006 14:01
av GT4 CS
Bremse servoen får vacum for og gjøre jobben sin så langt jeg vet. Er jo mulig pedalen din føles så tung pga bilen har stått lenge. Prøv og bruke bremsene litt aktivt eller smøre opp glidepinner osv.
Det kan jo hjelpe:)
Legg innLagt inn:05 apr 2006 14:06
av ErikG
Du har ikke fjernet noe vakum til bremsekraftforsterkeren når du har oldt på? En måte å sjekke at bremsekraftforsterkeren funker er å pumpe pedalen hard, uten at motoren er i gang for så å starte motoren med press på pedalen. Funker den vil pedalen sige innover.
Legg innLagt inn:05 apr 2006 14:16
av CelicaTurbo
Om jeg ikke husker feil har MR2 en elektrisk vakumenhet for bremsekraftforsterkeren, den bruker definitivt ikke motorvakum ihvertfall. Om ECU styrer dette på et vis aner jeg ikke, men det burde i så tilfellet være et normalt problem ved bruk av EMS.
Legg innLagt inn:05 apr 2006 14:24
av GT4 CS
CelicaTurbo skrev:Om jeg ikke husker feil har MR2 en elektrisk vakumenhet for bremsekraftforsterkeren, den bruker definitivt ikke motorvakum ihvertfall. Om ECU styrer dette på et vis aner jeg ikke, men det burde i så tilfellet være et normalt problem ved bruk av EMS.
Se her ja, lærer noe nytt dag for dag:) Bremsekraft forsterkeren sitter jo langt fra motoren,så kansje derfor de har et annet system?
Legg innLagt inn:05 apr 2006 15:46
av FireWalk
Hmm.. om ECU styrer dette så har jeg et problem. Da må vi i så fall forsøke å programere den nye ECUen til å utføre samme funksjonen.. noe som kan bli ganske tidkrevende og vanskelig..
Vakum slangene er koblet på, og bremsekraftforsterkeren funker. Det er bare det at den virker så sinnsykt tung.. F.eks om jeg kommer i 80 og trykker på bremsen så klarer jeg å få ABSen til å koble inn om jeg bremser kraftig nok, men jeg må liksom virkelig TA i som bare juling for å trykke pedalen nok inn.. og slik kan jeg ikke huske at det har vært før.. så det må jo være noe som er litt "off" her...
Får forske litt mer på det i dag å se om jeg finner ut av det..
Legg innLagt inn:05 apr 2006 16:10
av GT4 CS
Da holder jeg en knapp på at bremsene har satt seg litt, men om dette styres elektronisk så er det jo mulig dere må programere litt da. Sjekket bgb, og av det jeg kunne se sto det ikke noe om at det er elektronikk kobblet opp mot bremse servoen, men nå letet jeg ikke så lenge da.
Legg innLagt inn:05 apr 2006 17:29
av Toi1
Hva med å sjekke bremsevesken? Lufte bremsene og slikt? Når bilen står en stund ruster jo også skivene. Tror ikke at smøring vil ha noen virkning på bremseeffekten, men heller at bremsene henger på og at de piper.
Bremsekraft forsterkeren funker jo.
Legg innLagt inn:05 apr 2006 17:35
av GT4 CS
Smøring vil kunne ha en god effekt det, kansje ikke her om det er elektronisk feil. Men har glidepinner og klosser satt seg, vil det hjelpe og pusse litt og smøre på kobberfett, har stemplene satt seg må disse tas ut, pusses rene og smøres inn med riktig fett. Om bremse skiver er rustet litt forsvinner dette da man har bremset litt, så sant det ikke er gjennomrustet da, litt overflaterust er ikke noe problem. Om de bevegelige delene går tregt, vil dette og forplante seg videre slik at det kjennes i bremse pedalen.
Legg innLagt inn:05 apr 2006 18:59
av Christian
Da jeg hadde ems på min fungberte bremsene helt fint. Aner ikke hvordan bremseforsterkeren fungerer, men det er ikke via motoren eller ecu. En kikk i bgb burde gi deg svaret

Legg innLagt inn:05 apr 2006 21:45
av ErikG
Men har glidepinner og klosser satt seg, vil det hjelpe og pusse litt og smøre på kobberfett
Ikke bruk kobberfett. Det vil fungere som slipepasta. Bruk heller hjullagerfett.
Legg innLagt inn:06 apr 2006 00:47
av erling
CelicaTurbo skrev:Om jeg ikke husker feil har MR2 en elektrisk vakumenhet for bremsekraftforsterkeren, den bruker definitivt ikke motorvakum ihvertfall. Om ECU styrer dette på et vis aner jeg ikke, men det burde i så tilfellet være et normalt problem ved bruk av EMS.
Forsterkeren henter vakum fra motoren via noe så avansert som et langt rør. Er kobla til innsugsmanifolden på høyre side.
Legg innLagt inn:06 apr 2006 07:23
av CelicaTurbo
erling skrev:CelicaTurbo skrev:Om jeg ikke husker feil har MR2 en elektrisk vakumenhet for bremsekraftforsterkeren, den bruker definitivt ikke motorvakum ihvertfall. Om ECU styrer dette på et vis aner jeg ikke, men det burde i så tilfellet være et normalt problem ved bruk av EMS.
Forsterkeren henter vakum fra motoren via noe så avansert som et langt rør. Er kobla til innsugsmanifolden på høyre side.
jøss, da har jeg lært noe nytt gitt. Mulig problemet er lekkasje i dette røret/slange da?
Legg innLagt inn:06 apr 2006 16:10
av erling
MR2en er mye tyngre på pedalen enn de fleste nye biler. For å teste forsterkeren holder du bare trykk på pedalen, og starter motoren, så skal den synke litt. Tippe forsterker er iorden jeg, bare vanen med nybil som lurer deg.
Legg innLagt inn:06 apr 2006 17:19
av Master
Er det noe man kan gjøre for å forbedre "responsen" ved bremsene da?
Jeg har bestillt meg rustfrie stålbremsekabler. samt repsett og nye klosser. Håper dette vil gi en mer kontant bremseeffekt enn det jeg har i dag. Litt skuffende at ALLE nye biler i dag. inkl vanlige småbiler med mindre bremser har mer aggressiv bremsepedal enn mr2 mkii.. :/