Side 1 av 1
Legg innLagt inn:21 apr 2002 12:04
av jensi
Er det noen som har byttet registerreim/ventilforinger på Mr2 NA?
Vurderer å gjøre dette på bilen min ,men er ikke helt sikker på om jeg skal ta ut motoren eller om jeg klarer meg uten.
Er det noen som har gjort noe lignende på Mr2 en?
jens ???
Legg innLagt inn:21 apr 2002 12:43
av CelicaTurbo
jeg har ikke gjort noe av dette selv, men, registerreimen skal være mulig uten å ta ut motoren ihvertfall, men det skal være trangt og jævlig

muligens lettere om du løsner det ene motorfestet og løfter motoren på den kanten, eventuellt senker den ned på andre siden? (mener å ha lest at det var fordelaktig).. jeg mener også at
http://www.mr2.com har en guide til installering av nye kamaksler og den guiden inkluderer bytte av registerreim.. :)
Legg innLagt inn:12 mai 2002 21:02
av jensi

Ja nå er bilen kjørbar igjen ,etter registerreim bytte og nye ventilpakninger.
Det tok litt tid uten spesialverktøy,men det gikk tåligt greit.
Følger spennt med på om oljeforbruket har gått ned ,men de gamle pakningene var ikke spesielt slitt.
Får kanskje gå over til litt tjukkere olje.
Er det noen som har noe erfaring med oljeforbruk?
Motoren er helt tør å fin så det er ingen lekasje.
Min bil slukte olje,så jeg håper det går litt ned etter jeg byttet ventilpakninger.
Jens
Legg innLagt inn:12 mai 2002 23:00
av CelicaTurbo
du merker nok fort om forbruket går ned tenker jeg.. men du gjorde jobben selv eller og var det egentlig så vanskelig? Jeg skulle gjerne hatt mer kunnskap om slikt selv men tørr ikke sette igang med bilen uten skikkelig bok, skikkelig garasje og verktøy og ikke minst en reservebil :) Men jeg kunne ha tenkt meg å brukt en del tid på å ta en skikkelig overhaling av motor og undestell bare får å få det gjort men det er jo egentlig helt uaktuell dette året..
Legg innLagt inn:14 mai 2002 11:22
av Jonsle
Har samme problemet som du har. Og har tenkt å bytte ventil foringer, men er litt nølende med tanke på jobben, tokk du av toppen eller satte du trykkluft i sylinderen. Blir moro å høre om det ble noe bedre. Jeg kjører på mineral olje nå å den bruker fortsatt mye olje. Var det mye jobb å hvor mye kosta foringene...
Legg innLagt inn:14 mai 2002 15:29
av Øistein
hvor langt har bilene deres gått?
min har tusla 120.000 nå og bruker ikke olje i det hele tatt
Legg innLagt inn:14 mai 2002 16:49
av CelicaTurbo
MR2'en hadde gått 160.000km og jeg måtte aldri etterfylle olje med unntak av fulle oljeskift, og min nye celica ser ikke ut til å bruke noe olje den heller etter at jeg har kjørt den nærmere 2000km siden jeg fikk den.. men oljenivålyset lyser et par sekunder av og til men nivået er helt flott (på maks) så jeg tenker det er sensoren som er følsom?
Legg innLagt inn:14 mai 2002 18:50
av jensi
Hei der.
Jeg betalte ca 800 kroner for ventilforingene.
Så registerreim/foringer/srammehjul registerreim/toppdekselpakkning og simmering på veiven+div,kom på 2300 ink.mva.
Jeg tror jeg sparte endel på å gjøre dette selv ja.
Jeg trengte ikke ta av toppen.Satte trykkluft på sylinderen.
De solgte slik en til å ha i plugghulet for trykkluft på BILTEMA(FEILTEMA)for 80 kroner.
Ellers så kappte jeg til en tennpluggpipe til å presse ned ventilfjærene for å løsne de.
Ikke noe hokkus pokus ,men jeg skulle ønsket jeg hadde hatt litt hjelp på ventilfjærene.Manglet liksom en hand eller to.
Bilen min er gått 173000 km nå .Jeg tør ikke si hvor mye olje den brukte men det var nifst mye.
Håper det roer seg litt.
Den røyker ikke når jeg kjører ut på et gir og renner på giret og gir gass igjen.
Hadde den røykt da så hadde det vært slitasje i sylindrene.
Motoren er helt tørr og fin så der er ingen lekasje utvendig.
Jeg lurer litt på om katalysatoren ta blårøyken ved kjøring?
Noen kommentarer ?
Jens
Legg innLagt inn:14 mai 2002 20:36
av erling
Har 194000 km på uret, bruker ikkje en dritt med olje. Bytta olje på girkassen for ikkje så lenge siden. Må forberede meg på Reg.reim bytte oxo, det er vel Toyota du har handla hos?
Ellers om katta tar olja vet eg ikkje, men det lukter jo olje av de første ford mondeoene, de har jo kat...
Legg innLagt inn:15 mai 2002 11:05
av Jonsle
Hvoran er det med merking på veiv, kammer osv satte du merker eller er det noe å forholde seg til på blokka.
Jeg har tatt av katalysatoren, ble lite forskjel da.
Er det noe jeg bør vare obs på vis jeg skal gjøre det selv, hvor lang tid brukte du.
Legg innLagt inn:15 mai 2002 17:21
av jensi
Det er et punkt på reimhjulet på veiven som skal stå på "0"på dekselet.
Så er det merker på kammene som skal stemme med merke i toppen.
Dette var ingen problem å få på plass.GOdt merket.
Du kan og merke reimhjula på kammen,så slipper du å ta av toppdeksel.
Jeg merkte den gammle reima på kammene og på veiven.
Satte samme merke på den nye reima,så var det lettere å sette på p.g.a oppstramming av reima.
Da traff jeg 100% med en gang.
Jens
Legg innLagt inn:08 des 2004 20:40
av EilertseN
Ble oljeforbruket borte ved bytting av ventiltettingene ? vurderer dette på min bil.. bruker en del olje den å ..
