TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problemmer med VVTi

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #18170  av Goose
 
Ja, så er jeg tilbake etter langt borte periode.
Damt, alt for lenge. Følger meg utenfor.. :(

Men selv om det gode er å tilbake så klarer man aldri å ungå det vonde.
Og nettop det som har skjedd med meg.
Babyn min går ikke som den skal.
Den går fint på tomgang, men når jeg gir gass så hakker den akkurat som ikke ale sylintrene er med.

Har levert bilen på verksted, og siden jeg har ikke bestilt time (dem skal ta den sånn innimellom) så tar det lang tid å finne ut feilen. Heldigvis så er Verksted sjefen hos Toyota meget god kar.

Tilbake til problemmet. Jeg mistenker noe med pluggene, pluggledningene eller coil.
Nå er et ganske teit fordi coilen sitter på pluggledningene og det er ikke så enkelt å sjekke dem aleine.

Jeg håper at det er en av de feilene jeg nevnte ovenfor, men hvis dere har andre ideer så kom gjerne med dem.. :)

aha, (lambda sensor har blitt skiftet, katalysator ser ut til å fungere -> måt avgasser på bilen, og engine lapa lyser ikke og det finnes ikke feilkoder)

Eneste som jeg er usikker på i forbindelse med feilkoder er når du velger (i Inteli Test coputeren -> den du kobler på til kjærnen) at du vil se verdiene på alle de forskjellige enhetene og målere så kommer du til sylindrene hvis du blar litt nedover.
Der står det (når bilen går på tomgang):
Cyl1 0%
Cyl2 0%
Cyl3 0%
Cyl4 0%
Når jeg gir gass og bilen hakker så står det:
Cyl1 0%
Cyl2 3%
Cyl3 2%
Cyl4 0%
eller
Cyl1 0%
Cyl2 2%
Cyl3 2%
Cyl4 1%
eller
Cyl1 0%
Cyl2 3%
Cyl3 2%
Cyl4 1%
eller
Cyl1 0%
Cyl2 2%
Cyl3 1%
Cyl4 0%

Som dere ser så varierer tallene først og fremst på Cyl1 og Cyl2.
Jeg har ikke peiling på hva dette betyr, men har mistanke om at det er ulik forbrenning i cylindrene.
Noen som vet ?

 #18207  av CelicaTurbo
 
liten erfaring med såpass nye motorer her dessverre,. tror verkstedet er "best bet" :(

 #18214  av Bjørn E
 
Fordelen med nyeste gen. motorstyringer er at de klarer å avsløre fleste av sånne type feil. Liten vits i å "prøve og feile" så altfor mye uten å først ha kjørt diagnosetest på den først. Tror nok du skal ha gode odds ihvertfall :)

 #18316  av Mr2 Mk2
 
ER MYE feil med disse motorne...Som sagt jobber fattern på jæger/toyota,og han sier at det er uttalige av bilene med vvti som kommer tilbake kort tid etter kjøp med problemer...Og det er stadig vekk de samme problemene om gijen og om igjen,vi diskuterte det for noen uker siden kna godt høre med han nøyere hva det er visst du vil..?

 #18321  av Goose
 
Jostein gjerne.
Det hadde vært kjempe snilt av deg. Takk :D

 #18394  av Goose
 
Fikk en gledelig nyhet fra Toyota i dag. :D
Baby'n min kan hentes når som helst. :D
Den går vist som aldri før. :D

Feilen var skitten Luftmengdemåler. :roll:
Tror at det er pga jeg oljet KN filter alt for mye.

Noen som kan fortelle meg hvor mye olje man skal ha på en slik filter?

 #18399  av CelicaGT
 
Bra det ikkje var verre da!
Såg en Celica tilsalgs i motorbørsen der det hadde vore skifta motor pga fabrikasjonsfeil...bra det ikkje var det på bilen din da :)

 #18401  av Mr2 Mk2
 
Goose skrev:Jostein gjerne.
Det hadde vært kjempe snilt av deg. Takk :D
Han hadde ikke så mye å si men,han sa at det var problemer med luftstyringen også noe med topplokket husker ikke helt selvom det er ca 30min siden jeg spurte :roll: Han påpekte at det forøvrig var den nye avensisen som var værst der,og at de fortsatte dette uten å prøve det noe videre og forbedre det var helt bak mål...For de nyeste sliter enda mer en eks. Celica,så de har rett og slett forverret det :roll:

 #18407  av Goose
 
CelicaGT skrev:Bra det ikkje var verre da!
Såg en Celica tilsalgs i motorbørsen der det hadde vore skifta motor pga fabrikasjonsfeil...bra det ikkje var det på bilen din da :)
Ja heldigvis det.
De som må bytte motorer på sånne biler er enten forlk som er rett og slett uheldige med bilen eller folk som kjøper 143HK 1.8 og tror dem kjører en 3 liter Twin turbo og gir f. i alt som heter vedlikehold.

Jostein: har ikke hørt noe om Problemmer med VVTi men det kan godt hende. Jeg har en av de første VVTi CElica som har kommet til landet. :)
JAja, feilen er nå løst og jeg kommer til å passe enda mer på Baby'n enn jeg gjorde hittil. :lol:

 #18416  av CelicaTurbo
 
det skal meget lite olje på de filtrene, det skal omtrent ikke synes at det er olje der engang, og hvis filteret ser vått ut er det allt for mye.. :)

 #18431  av Goose
 
Oi... hehe.
Dahade jeg ALT ALT ALT for mye... lol
Man lærer på engne feil.

 #18445  av CelicaTurbo
 
slik jeg har forstått det er det best at du tar litt olje på en klut, og deretter tørker du over filteret med den kluten til det er tynt fordelt over hele filteret.. :)

 #18458  av chris
 
Da er det greiest å ha et vedlikeholdsfritt filter, eller hva? ;)

 #18471  av Goose
 
Chris: ja gjett om Apexi skal i bilen min 8)

 #18491  av chris
 
Goose skrev:Chris: ja gjett om Apexi skal i bilen min 8)
Kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd i hvert fall ;)