TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problemmer med VVTi

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #18505  av erling
 
CelicaTurbo skrev:slik jeg har forstått det er det best at du tar litt olje på en klut, og deretter tørker du over filteret med den kluten til det er tynt fordelt over hele filteret.. :)
Det hørtes da veldig lite ut igjen.. Er litt i tvil selv nå hvordan jeg skal gjøre det. Filteret mitt ligger akkurat nå til tørk, det skal oljes om en times tid.. Tenkte jeg skulle spraye direkte på filteret, men med rikelig dyseavstand. Husk at hvis filteret får for lite olje, vil det ikke filtrere skikkelig.. Får prøve å ikke drukne det ihvertfall, har jo hørt om flere tidligere som har knekt LMM med olja. Får ta sånn passe, er det ikke det dem sier? :wink:

 #18527  av @lpher
 
Goose skrev: Jostein: har ikke hørt noe om Problemmer med VVTi men det kan godt hende. Jeg har en av de første VVTi CElica som har kommet til landet. :)
JAja, feilen er nå løst og jeg kommer til å passe enda mer på Baby'n enn jeg gjorde hittil. :lol:
Det eneste tilfellet jeg kjenner til er den gamle Alpine demobilen som ble rævkjørt 24 timer i døgnet i et år...og motoren raste selvfølgelig til slutt...ble til slutt byttet inn i en Lexus IS200 ;-)

Men spør du meg så var det brukerfeil i akkurat det tilfellet ;-)

@lpher

 #18551  av CelicaTurbo
 
erling skrev:Det hørtes da veldig lite ut igjen.. Er litt i tvil selv nå hvordan jeg skal gjøre det. Filteret mitt ligger akkurat nå til tørk, det skal oljes om en times tid.. Tenkte jeg skulle spraye direkte på filteret, men med rikelig dyseavstand. Husk at hvis filteret får for lite olje, vil det ikke filtrere skikkelig.. Får prøve å ikke drukne det ihvertfall, har jo hørt om flere tidligere som har knekt LMM med olja. Får ta sånn passe, er det ikke det dem sier? :wink:
Jeg mener så klart ikke at man kun skal ta olje på kluten en gang, det er bare en metode for å få en jevn men tynn fordeling av oljen. På den annen side er det vel ikke så viktig for deg for mye olje du bruker, bilen min hadde ihvertfall ingen luftmengdemåler (brukte vakumsensor). Jeg tror tidligere Celica brukte det på 3S-GE men er ikke 100% sikker, uansett kan det være det samme for luftmengdemåleren er av typen "flapper door" som ikke er så følsom for olje.. De som er følsomme er dem som består av en tynn metalltråd som varmes opp, mengden strøm som kreves for å holde konstant varme (motstand?) i tråden er da et resultat av luftmengden. Problemet er at disse varmes kraftig opp noen sekunder etter at motoren er stoppet for å renske dem, men når dem er dekket av olje så fører det til at man brenner oljen fast istedet :)

 #18664  av Goose
 
Da har jeg hentet bilen min i dag.
Damn, Baby'n går jo som aldri før.
Forskjellen er faktisk så stor som om noen hadde putet 50HK ekstra i bilen.
Responsen har NULL forsinkelse, og draget er mye større.

Så til alle som har Luftmengdemåleren og bilen går hakkete. RENS DEN! hehe :D :D :D

 #18711  av Christian
 
I instruksjonen til filteret mitt sto det at det skulle sprayes til filteret var skikkelig rødt, så jeg har sausa det inn jeg :mrgreen:
Har ikke luftmengde måler jeg da....

 #18748  av Goose
 
Oki.
Jeg kommer nok til å handle apexi, når den tid kommer.