TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Dempere

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #819  av Jonsle
 
Har en klakking i støt demperne bak da jeg kjører i dumper, reiner med at det er en slags foring men vet ikke helt vilken.
Noen som vet så jeg kan kjøpe ny.

 #821  av CelicaTurbo
 
jeg har hørt at slike lyder også kan forekomme av løse stag bak, eller gåen foring til stagene. Når jeg leverte MR2'en min til bytte av clutch og dynamo bad jeg de også om å se på en slik klakkelyd som hadde begynt et par dager tidligere der bak, mens de hadde bilen på verksted leste jeg et sted at det ofte bare var løse stag som måtte skrues til som laget lyden, og, når jeg fikk igjen bilen var lyden borte og jeg glemte å spørre om de hadde sett på problemet det stod ingenting på regningen ihvertfall.. mulig at problemet bare forsvant eller at de kjapt strammet en bolt?

 #824  av erling
 
Mest sannsynlig de korte staga med kule i hver ende som henger på de nedre stab.staga de strammet på din Kristian, de er litt vanskelige. Må spenne fast staget med griptang og stramme med muttertrekker ellers går bare kula irundt. Ellers er det mutteren på toppen av demperen som kan løsne litt og lage lyd, den skal passe i et rundt spor med to flatsider i fjærskåla.

Men det er jo umulig å si uten å se og høre, det er jo flere ledd og foringer under der...

 #825  av Jonsle
 
Fant ut hva det var, det var foringene på stab. staget under.
De må nok byttes men jeg la imellom litt å skrudde den ned til igjen å da ble lyden borte. Fine greier..

 #827  av CelicaTurbo
 
ok, flott at du ihvertfall fant ut av det da :)  foringene er vel ikke så dyre, jobben er det kanskje litt værre med?

 #987  av tahustvedt
 
Jeg bestillte faktisk nye stabilisatorstag-foringer i dag. Det kostet litt over 60,- per foring. Gruer meg til jobben med å bytte foringene bak. Må vel ned et par cm med hele dritten da mutterene ligger ute av rekkevidde. :(


Tor Arne

 #994  av CelicaTurbo
 
lykke til, sikkert vel verdt jobben etterpå :)

 #1122  av tahustvedt
 
Jeg har akkurat byttet foringene. Det tok ca 4 timer. 3,5 timer på foringene bak og en halvtime framme. :)

Jeg måtte ned med hele dritten som jeg trodde, men det var ikke så mye å løsne. Hele dritten er holdt opp med fire bolter.

Jeg glemte nesten å si at det var definitivt verdt det! Ingen slamring bak mer! :)


Tor Arne

 #1132  av jensi
 
Jeg hadde også ulyder ved kjøring i humper.
Var på EU kontroll og de fant mye slark i opphengskulene bak.
MÃ¥tte bytte disse.Kostet ca:600 kroner for begge sider.
Merket stor forskjell på bilen etterpå.Ikke noe slark i humpene.
Bilen min er gått 175000.
Jens

 #1138  av Christian
 
Jeg har også skaffa meg slark i stabstaga bak.
Det er de som går sideveis ifra carrier'n? til bakre bærebro.
Har ring å prata med toyota, der fikk jeg beskjed om at de ikke var å få kjøpt løse, og at hele carrier'n må byttes.
Det er jo helt genialt, da de koster 2400,- pr. stk + 600,- for nye hjullager.
:twisted: ¤%&@£$ Utrolig.