Side 1 av 1

Erfaringer rundt godkjenning av Tüv-godkjente Turbokit.

Legg innLagt inn:20 apr 2006 19:58
av Magne_F
Hei. Jeg vurderer å kjøpe en bil med ettermontert Tüv godkjent turbo-kit, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har noen erfaring rundt å få dette godkjent.
Har søkt litt rundt på forumet, men det meste jeg kan finne her angår biler som er typegodkjent med Turbo og det er ikke denne bilen. Derimot skal hele kit'et som er montert være Tüv godkjent.
Jeg har snakket med biltilsynet, men får litt forskjellige svar der. De sier at det kommer ann på Tüv papirene, og at jeg kan få problemer med støy, avgasser, bremser, understell osv. Andre jeg snakker med sier at man ikke får problemer så lenge det er Tüv godkjent. Videre lurer jeg på om Tüv godkjenningen også gjelder eksos, senking og felger, eller om jeg må ha egne papirer på dette. Tips og erfaringer mottas med takk.

Legg innLagt inn:20 apr 2006 20:11
av CelicaTurbo
TÜV-dokumentene gjelder trolig kun turbokittet men det er ikke dermed sakt at eier ikke har TÜV på andre deler slik som senkesettet. En annen ting er at selv om det følger med TÜV papirer kan dette inneholde en hel rekke kriterier for at de skal være gyldig, så få en kopi av dokumentene og oversett for å vurdere det selv. En annen ting er at selv om turbokittet er godkjent er det ikke dermed sakt at biltilsynet vil godta om det ikke er gjort noe med bremsene. Og, glem for all del ikke at du kan ha så mye papirer du bare vil, det er fremdeles ingen automatikk i om biltilsynet godtar papirene for de kan fremdeles gjøre egne vurderinger, og er ikke avgiftene for effektøkningen betalt så må det gjøres før biltilsynet i det hele tatt vil se på bilen ;) Det er en grunn til at de aller fleste som monterer slike kitt ikke viser bilen hos biltilsynet så forhør deg om denne bilen er vist og godkjent hos biltilsynet.

Legg innLagt inn:20 apr 2006 20:29
av Magne_F
Takk for bra svar. Bør vel begynne starte med å ta en titt på Tüv papirene først. Hva sier biltilsynet om man kommer med "anonyme" Tüv papirer til dem for å høre hva de sier om en eventuell ombygging? Kan jo si at jeg vurderer å gjøre dette med min.

Legg innLagt inn:20 apr 2006 20:35
av jan-erik
Magne_F skrev:Takk for bra svar. Bør vel begynne starte med å ta en titt på Tüv papirene først. Hva sier biltilsynet om man kommer med "anonyme" Tüv papirer til dem for å høre hva de sier om en eventuell ombygging? Kan jo si at jeg vurderer å gjøre dette med min.
SKal du gjøre ting med bilen og få det godkjent er det alltid en fordel å høre med de først. Er de av den greie sorten går det som regel best da, og du kan få tips underveis om hva du skal gjøre for å få det godkjent. Så tror ikke du gjør noe galt i å kontakte dem først, snarere tvert i mot. Om du treffer den vrange sorten som ikke vil hjelpe deg, så ville de sikkert ikke godkjent Tüv papirene uansett.

Det beste er vel å holde kjeft å bruke sunn fornuft når det gjelder det sikkerhetsmessige aspektet av det.

Legg innLagt inn:20 apr 2006 20:46
av Magne_F
Nå vurerer jo jeg å kjøpe en hvor turbo allerede er montert. Men men. Det går jo ann å spille litt dum,selv om jeg, etter å ha montert TM annlegg på min, nesten er litt skeptisk til å stikke innom biltilsynet :-)

Re: Erfaringer rundt godkjenning av Tüv-godkjente Turbokit.

Legg innLagt inn:20 apr 2006 20:48
av sindrejl
Magne_F skrev:Hei. Jeg vurderer å kjøpe en bil med ettermontert Tüv godkjent turbo-kit, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har noen erfaring rundt å få dette godkjent.
Har søkt litt rundt på forumet, men det meste jeg kan finne her angår biler som er typegodkjent med Turbo og det er ikke denne bilen. Derimot skal hele kit'et som er montert være Tüv godkjent.
Jeg har snakket med biltilsynet, men får litt forskjellige svar der. De sier at det kommer ann på Tüv papirene, og at jeg kan få problemer med støy, avgasser, bremser, understell osv. Andre jeg snakker med sier at man ikke får problemer så lenge det er Tüv godkjent. Videre lurer jeg på om Tüv godkjenningen også gjelder eksos, senking og felger, eller om jeg må ha egne papirer på dette. Tips og erfaringer mottas med takk.
enkelt, prøvekjør bilen og ta deg en tur til BT.. spør om det er "ok" ;)

Legg innLagt inn:20 apr 2006 20:58
av Magne_F
hehe. God ide, men kanskje litt kipt mot eieren da..

Legg innLagt inn:21 apr 2006 06:55
av CelicaTurbo
jeg tror ikke eieren blir særlig blid om biltilsynet tar beslag i bilen og tollvesenet sender meget stor regning pga at du kjørte bilen dit under prøvekjøring ;) (en annen ting er forøvrig: la aldri noen prøvekjøre bilen din alene, selv om det er to-seter, bli alltid med i bilen).

Legg innLagt inn:21 apr 2006 08:12
av Magne_F
Er nok litt for glad i kneskålene mine til å prøve på det stuntet der gitt. :-)Forøvrig enig i det med prøvekjøring, selv om det kan være noe vanskeligere med en 2 seter i og med at det ofte er to personer som kommer å ser på bilen.

Legg innLagt inn:21 apr 2006 18:45
av jan-erik
Regner med det er bilen til Jan Erik Larsen på forumet her du kikker på, siden den vel er den eneste så langt med turbo kit her i landet. Den bilen har vel et Lamka Motorsport kit som er Tüv godkjent. Tror det ville vært enklere om bilen var i Tyskland og allerede godkjent der, for så å importere den. Betalt fulle avgifter da så hadde du nok fått den godkjent hos BT. Nå er jeg redd Toyota kanskje må inn i bildet, og blir veldig overrasket om de går god for det.

Beste muligheten til å få godkjent en MK3 med turbo er å gå for TTE (Toyota Team Europe) sitt eget turbokit, men det er svindyrt. Med avgifter og alt regn med over 100K. Til den prisen gir kit'et for lite effekt.

Kjøp bilen og drit i BT. Vil du ha turbo så slå til på denne. Skal du gjøre det samme på din egen bil vil det koste deg mye mye mer. Jeg vet, for jeg har bestilt kit til min egen, og skal love deg at det koster. Så etter det blir nok bilen aldri solgt igjen.

Legg innLagt inn:21 apr 2006 20:59
av Magne_F
Stemmer at det er bilen til Jan Erik Larsen. Jeg hadde ikke tenkt å gå ut med navnet hans før jeg evt hadde kjøpt bilen, men i og med at han synes det var greit at jeg lagde en tråd om det så er det sikkert ikke så farlig.. :-) Må innrømme at jeg er fryktelig skeptisk til å kjøre rundt i en turbo bil uten godkjenning. Hva kan skje dersom jeg blir stoppet i teknisk, eller i værste fall kommer borti noe? Litt kiipt å stå i gjeld resten av livet fordi man har kjørt med en bil uten godkjenning hvis det skjer noe alvorlig, men det er kanskje bare snakk om en avkortning? Noen som har vært borti noe sånt?
Uansett. Skal se på bilen i morgen, så får vi ta det derfra.

Legg innLagt inn:21 apr 2006 22:46
av jan-erik
Magne_F skrev:Stemmer at det er bilen til Jan Erik Larsen. Jeg hadde ikke tenkt å gå ut med navnet hans før jeg evt hadde kjøpt bilen, men i og med at han synes det var greit at jeg lagde en tråd om det så er det sikkert ikke så farlig.. :-) Må innrømme at jeg er fryktelig skeptisk til å kjøre rundt i en turbo bil uten godkjenning. Hva kan skje dersom jeg blir stoppet i teknisk, eller i værste fall kommer borti noe? Litt kiipt å stå i gjeld resten av livet fordi man har kjørt med en bil uten godkjenning hvis det skjer noe alvorlig, men det er kanskje bare snakk om en avkortning? Noen som har vært borti noe sånt?
Uansett. Skal se på bilen i morgen, så får vi ta det derfra.
Var vel ikke akkurat noen hemmelighet at det var den bilen :wink:

Jeg er ingen ekspert på området så ikke stol blindt på det jeg skriver:
Jeg mener at så lenge du ikke kommer borti noe som skyldtes at bilen var trimmet og ikke godkjent så skal du ikke få noen avkortning. Det må bevises at grunnen til ulykken var at bilen ikke var i forskriftsmessig stand. Men om du leser alt det som står på forsikringspapirene med liten skrift så har de sikkert gardert seg. Men igjen blir det kanskje opptil en rettsal med legfolk som deg og meg i juryen å avgjøre saken, så får vi håpe at sunn fornuft seirer. Tenkt på alle de trimmede gatebilene som går rundt omkring, tror mange av dem har atskillig større problemer med godkjenning en et turbokit på en mK3.

Just my thoughts.....

Vi sees kanskje på Gardermoen i morgen?

Legg innLagt inn:21 apr 2006 22:51
av Magne_F
Jeg skal i alle fall oppover, så da sees vi vel kanskje. Det som også er litt intresant vedr. bilen er jo hva som skjer om man blir stoppet i teknisk. Klipper de skiltene eller snakker man mangellapp?

Legg innLagt inn:23 apr 2006 18:12
av Magne_F
Drar opp denne tråden igjen. Var å så på bilen på lørdag, og jeg må si at det frister. Spørsmålet er hva som skjer hvis jeg viser bilen for å få den godkjent og den ikke går igjennom. Klipper de da skiltene, eller får jeg en mangellapp og en periode til å fikse problemene? Noen som vet?

Legg innLagt inn:23 apr 2006 20:31
av CelicaTurbo
skal du godkjenne den hos biltilsynet må du først og fremst ikke møte opp der uten å ha levert inn skiltene først, og hatt en dialog med dem på forhånd om hva "du har tenkt å gjøre med bilen" og hva de krever av dokumentasjon,.. når du kjører til visning må du da kjøre med røde prøveskilter. Om du derimot tenker på om du blir stoppet i teknisk kontroll er det for det første lite trolig at de sjekket motoren med mindre den bråker mye eller du har en hylende dumpventil, de er først og fremst opptatt av dekk og senking. Om de mistenker at bilen er trimmet kan de velge å gi deg mangellapp med krav om å møte til visning, eller du kan risikere at de avskilter bilen og tar den i forvaring intill de selv får tatt en teknisk vurdering av den... alt etter humøret til kontrolløren. Jeg har vel bare hørt om en bil hvor dette har blitt gjort så slikt skjer ganske så sjeldent, det er også sjeldent at eu-kontroller er et problem. Hovedproblemet er at forsikringen kan velge å avkorte eller avstå fra utbetaling om du skader bilen, deg selv eller andre og fart har vært en trolig årsak til ulykken. Slikt kan bli meget dyrt. De aller fleste velger å ikke godkjenne trimming av biler, men det er ikke umulig å få det godkjent om du har en god og seriøst dialog med biltilsynet, og snakker med rett person hos tilsynet..