Side 1 av 2

MR2 MK3 Turbo

Legg innLagt inn:29 apr 2006 01:11
av Magne_F
Som noen her allerede har fått med seg, så har jeg kjøpt den gamle bilen til janeriklarsen her på forumet. Det er altså en 2002 MR2 med et Lampka turbo kit. Lager en tråd her i håp om å få noen komentarer og tips i forhold til hva jeg ønsker å gjøre. Bortsett fra nye hjul + utvendig og innvendig rens, så er en godkjenning av turbokonverteringen øverst på prioriteringslisten. Venter nå på Tüv papier fra Lampka, og så er det bare å krysse fingrenene. Har snakket med mye forskjellige personer hos biltilsynet og fått forskjellige svar, men fikk i dag tak i en person som mente han hadde noe å si, og han var i alle fall ikke helt negativ. Skal holde dere oppdatert. Når det gjelder godkjenning så har jeg et spørsmål. Pr i dag sitter det en dumpventil på bilen. Den er fort gjort å fjerne, men er dette noe biltilsynet vil/kan lage bråk om?

Videre ser jeg at mange her på forumet med turbo har dyttet inn mye forskjellig av elektronikk og målere. Hva gjør disse forskjellige sakene, og er dette noe jeg bør anskaffe. Jeg bør nok uansett skaffe meg en turbotimer eller hva det nå heter. Hva bør jeg gå får her, og er det noe som er lett å montere?

Jeg trenger også litt mer bass i bilen. I min forrige mr2 hadde jeg en aktiv sub fra Pioneer. Synes egentlig det fungerte greit, men hvis noen kan annbefale noe som funker bedere så mottas alle tips med takk. :-) Er jo begrenset hva jeg har plass til.

Legg innLagt inn:29 apr 2006 07:33
av Larsen
Hadde vært morro om noen fikk til en turbo konverting her.
Videre ser jeg at mange her på forumet med turbo har dyttet inn mye forskjellig av elektronikk og målere. Hva gjør disse forskjellige sakene, og er dette noe jeg bør anskaffe. Jeg bør nok uansett skaffe meg en turbotimer eller hva det nå heter. Hva bør jeg gå får her, og er det noe som er lett å montere?
En form for trykkjustering (boost controller) er vel altid smart å ha. Kjøper du de elektroniske så får du også med turbotrykks måler intergrert. I tillegg kan det vel være smart å ha en bredbåndslambda med måler.

Legg innLagt inn:20 mai 2006 19:18
av danielh
se her: http://www.spyderchat.com/phpBB2/viewto ... t=#4406965
Kjøpte en av disse, ferdig med en 8" JLAudio sub, som står i min MK3 sammen med Focal frontsett og en Alpine V12 forsterker, det spiller fletta av hvilket som helst "bass-rør" som kan stappes inn bak setene!

Den tar ingen plass, kanskje øøørlite mindre plass over "fothvileren" på høyre side av klutsjen men det venner man seg fort til.

Er veldig fornøyd med denne!
(Eneste bakdel er prisen da :O)

Har handlet med flere av gutta på spyderchat.com, betaler med paypal og får varene i posten etter en uke eller to, helt topp!

Legg innLagt inn:20 mai 2006 19:22
av Andy_Celica
Larsen skrev:Hadde vært morro om noen fikk til en turbo konverting her.
Videre ser jeg at mange her på forumet med turbo har dyttet inn mye forskjellig av elektronikk og målere. Hva gjør disse forskjellige sakene, og er dette noe jeg bør anskaffe. Jeg bør nok uansett skaffe meg en turbotimer eller hva det nå heter. Hva bør jeg gå får her, og er det noe som er lett å montere?
En form for trykkjustering (boost controller) er vel altid smart å ha. Kjøper du de elektroniske så får du også med turbotrykks måler intergrert. I tillegg kan det vel være smart å ha en bredbåndslambda med måler.
Den er jo allerede konvertert, vi stod jo å så på denne på treffet på obs!

Legg innLagt inn:20 mai 2006 19:29
av Larsen
Den er jo allerede konvertert, vi stod jo å så på denne på treffet på obs!
Vet, skrev det litt dårlig, men mente en godkjent mk3 turbo

Legg innLagt inn:20 mai 2006 19:33
av Andy_Celica
Larsen skrev:
Den er jo allerede konvertert, vi stod jo å så på denne på treffet på obs!
Vet, skrev det litt dårlig, men mente en godkjent mk3 turbo
Oki! :D

Legg innLagt inn:20 mai 2006 19:40
av Magne_F
Venter fortsatt på Tüv papirer. Forige eier prøver å få riktige datoer på de, så vi får se hvordan det går. Holdere dere oppdatert. Har forøvrig bestillt turbotimer nå, men lurer fortsatt på hva annet jeg bør kjøpe av ting som f.eks. boost controller etc. Bare å komme med forslag.

Legg innLagt inn:20 mai 2006 19:49
av hybris
Jeg var veldig fornøyd med greddy profec b-spec 2 på gamlebilen min.

Legg innLagt inn:20 mai 2006 20:01
av Larsen
Denne vet jeg er veldig god, men ingen erfaringer fra den selv.
http://www.racingworks.com/greddy_profe ... roller.htm

Legg innLagt inn:20 mai 2006 20:10
av Magne_F
Hvor mye jobb er det å montere noe sånt da, og følger alt jeg trenger med i pakken?

Legg innLagt inn:20 mai 2006 21:44
av ErikG
Tøft prosjekt.

Tror jeg så deg på Toyota på Rud her om dagen?? Angående godkjenning er det ikke noe lurt å ha dumpventil hos biltrangtsynet. Alt som går ut fra motoren skal ha filter, og "unødvendig" støy er de ikke glade i!! Får håpe du treffer riktig kar på biltilsynet, om du skal på Billingstad så er ihvertfall en av dem bilinterresert, og ikke så paragrafrytter som andre.

Angående målere vil jeg sterkt annbefale deg å skaffe en turbotrykksmåler så du har litt kontroll. Motoren din er vel ikke bygd for mye turbotrykk så kjipt om noe skulle skje og det plutselig blir mye trykk. Vil også annbefale oljetrykksmåler. Oljetrykk er veldig viktig.

Legg innLagt inn:20 mai 2006 21:48
av Magne_F
Var innom Toyota på rud å fikk tak i noen matter + hvite blinklys, så det var nok meg. Tar du på deg skru-jobber på fritiden eller? Jeg aner ikke akkurat hvordan jeg monterer noe av dette greiene her. :-) Spesielt ikke oljetrykk måler. Jeg ser forresten at bl.a. @lper har satt inn en Blitz sak som viser mye forskjellig. Kan dette være noe å satse på?

Legg innLagt inn:20 mai 2006 21:55
av ErikG
Har svært, svært liten erfaring med mk3. Er fortsatt bare lærling vett. Turbotrykk er ingen stor sak og montere da. Bare å koble på vakumet så har du den. Oljetrykk er heller ingen stor sak. Vet ikke helt hvor man kobler seg til på mk3, men en liten pm til Jan Erik her på forumet så finner man sikkert ut det. Men vil annbefale en pen holder til målere. Både tøft og kjekt.

Legg innLagt inn:20 mai 2006 21:58
av Magne_F
Bare lærning er uansett mye bedre enn meg som nesten ikke vet bak-frem på en skiftenøkke.. :-) Du får si hei neste gang du ser meg på Rud da. Skal nok opp å hente noen lyspærer og noen "propper" i løpet av uka tenker jeg.

Legg innLagt inn:20 mai 2006 22:01
av ErikG
den er grei. Må nesten ta en titt. Er ikke ofte man ser turbokonvertert mk3 på Toyota.