Side 1 av 2
Endring av hjulvinkler, lurt eller teit?
Legg innLagt inn:09 mai 2006 12:27
av Rafleklakk
Skal ha 4-hjulskontroll på bilen min i morra og tenkte prøve TRD-Street settingsene.. Regner med at bilen ikke spiser dekk med dette oppsettet siden det heter "street". Eller? Her er ihvertfall oppsettet:
Camber Front: -1 deg
Camber Rear: - 1 deg
Caster: 6 deg
Toe-In Front: 1.6mm
Toe-In Rear: 3.2mm
Tenker jeg feil siden jeg vil gjøre dette? Jeg liker jo kjøre litt spenstig i svinger etc, så alt som kan forbedre opplevelsen vurderes:)
Legg innLagt inn:09 mai 2006 13:18
av Mr2 Mk2
camberen virker da ganske urørt,er ikke den 0.50 originalt da??
og litt mye spissing bak vel

og caster på 6?? mener da den er rundt 4.org?
spissingen er vel satt slik for å få bedre "toe in" i sving,men syns det virket litt drøyt bak anyways.Og om du skal øke camberen mye,så ville jeg kjørt endel mer spissing foran.
Legg innLagt inn:09 mai 2006 13:51
av Rafleklakk
For å være helt ærlig har jeg ca 0,5% peil på detta:)
Her er org-oppsettet
Camber Front: 0 deg 15 mins +/- 30 mins
Camber Rear: - 55 mins +/- 30 mins
Caster: 5 deg 5 mins +/- 30 mins
Toe-In Front: 1mm +/- 1mm
Toe-In Rear: 5mm +/- 1mm
Vanskelig vite hva man skal gjøre, har modifisert følgende allerede: Gassdempere, polyuretan-foringer, 16mm anti-krengestag bak. Dette har jo hjulpet mye, derfor er jeg litt bekymra for at trd-street oppsettet skal føre meg ett skritt i gal retning:)
Legg innLagt inn:09 mai 2006 14:07
av Rafleklakk
Oi! Ser nå at den norske sida jeg henta trd street oppsettet fra er heeelt på jordet!
Her er Trd-street oppsettet
Reset alignment:
Camber Front: -1 degree
Camber Rear : -1 "
Caster : +6 "
Toe in Front: 1/16 in.
Toe in rear : 1/8 in.
Fant de første på
http://www.sportsvogn.no/nskmr2.htm ...
Evt går det for det samme? 1/8 det samme som 3,2mm Toe in rear f.eks?
Legg innLagt inn:09 mai 2006 15:22
av sindrejl
Rafleklakk skrev:Oi! Ser nå at den norske sida jeg henta trd street oppsettet fra er heeelt på jordet!
Her er Trd-street oppsettet
Reset alignment:
Camber Front: -1 degree
Camber Rear : -1 "
Caster : +6 "
Toe in Front: 1/16 in.
Toe in rear : 1/8 in.
Fant de første på http://www.sportsvogn.no/nskmr2.htm ...
Evt går det for det samme? 1/8 det samme som 3,2mm Toe in rear f.eks?
uhm ja.. 1/8 inches er 3.2 mm ca

Legg innLagt inn:09 mai 2006 15:28
av Rafleklakk
Ehm...
Godt med opplyste hoder når man selv er ca lost

Legg innLagt inn:11 mai 2006 21:38
av mk1 black limited
Rafleklakk skrev:Fant de første på http://www.sportsvogn.no/nskmr2.htm ...
Husk at dette er til mk1.
Legg innLagt inn:13 mai 2006 12:46
av Rafleklakk
Passer perfekt siden det er en sånn en jeg har den ære av å dele livet med

Legg innLagt inn:13 mai 2006 17:18
av sw20
HALLO...
Hold hjulvinklene dine orginale!!!!!!
tror du ikkje toyota hadde satt dei annaleis om det var bedre??????????
Legg innLagt inn:13 mai 2006 17:52
av lexusmann
Enig med sw20...i alle fall med mindre du har senka bilen...
Legg innLagt inn:13 mai 2006 18:11
av Rafleklakk
Hehe.. Går for std-vinklene ja.. Resten av understellet er ikke org, så tenkte kanskje trd-oppsettet kunne hjelpe ENDA mer, men det droppes. Tryggest sånn. Takk for svar

Legg innLagt inn:13 mai 2006 18:27
av andre 1
Til bane kjøring så hjelper det , ikke noe å lure på det ! sitter sånn sett bedre i sving ved vanelig kjøring også ! Problemet er jo bare at om vinklene blir for agresive så spiser bilen dekk .. Toyota har nok satt opp vinklene for hvermansen for å si det sånn.... Så om du føler for å endre vinklene noe så er det vel bare å prøve , syntes du ikke det funker så er det jo bare å få de stilt tilbake igjen

Legg innLagt inn:13 mai 2006 19:28
av CelicaGT
Har du justerbare topplager på demparane dine? Visst ikkje må ein vel inn med mindre bolter for å få justert camber på bilen???
Legg innLagt inn:13 mai 2006 23:14
av mk1 black limited
Det er originalt mulig å justere camber foran og bak på mk1.
Og hvorfor i all verden skulle man ikke eksperimentere med hjulvinkler? TRD-oppsettet kan nok være litt drøyt for gatebruk, men på bane er det glimrende. Standardoppsettet fra Toyota er ikke egnet for 'inspirert' kjøring...

Legg innLagt inn:14 mai 2006 00:01
av andre 1
mk1 black limited skrev:Det er originalt mulig å justere camber foran og bak på mk1.
Og hvorfor i all verden skulle man ikke eksperimentere med hjulvinkler? TRD-oppsettet kan nok være litt drøyt for gatebruk, men på bane er det glimrende. Standardoppsettet fra Toyota er ikke egnet for 'inspirert' kjøring...
Helt enig med deg ! For min del så kan jeg si at etter jeg byttet til gule koni senket den og fikk satt hjulvinklene i retning av trd sitt oppsett så var det straks en helt annen bil å kjøre . Du har også utrolig mye å hente på dekk , et sett gatesliks og du vil få en hinsides morsom bil å kjøre .
Nesten så jeg angrer på at jeg solgte bilen , blir garantert en ny mk1 før eller siden !