Side 1 av 3

Spørsmål om MR2 Coupe

Legg innLagt inn:12 mai 2006 22:11
av Nils
Hallo.
Første gang jeg poster noe her. Oppdaget dette forumet for noen måneder siden, og det er virker til å være mange hyggelige mennesker med bra peiling her. Lærer mye av deres erfaringer.

Har hatt min MR2 93mod. (gti) i snart 2 år nå, og er litt lysten på å starte med et projekt. (inspirert av dere).

Planen er en NA motor i en lett bil.(helst en BEAMS motor).

Så mitt spørsmål er om noen kan gi meg litt info om den coupeutgaven (uten T-Bar). Er det mye forskjell i vekt på denne og en "vanlig". Ser at det er litt forskjellig info om det her på forumet. Er disse bilene vanskelig å få tak i (mange produsert)??. Evt. høyre/venstre styring. Så jo det løpsbilprojektet til Markus, den var jo "kjeivhendt".

Mange spørsmål på en gang, men det hadde vært topp med litt utfyllende info.

Hvis jeg får de svar jeg håper på, selger jeg sannsynligvis gti'n og prøver og skaffe en coupe.

Ja, forresten, hva med kjøreegenskaper på coupe. Er denne stivere i karosseriet enn min med åpent tak.(noen erfaringer)

På forhånd takk.
Nils (76mod.)

Legg innLagt inn:13 mai 2006 10:03
av CelicaTurbo
har ingen erfaringer med MR2 med hardtak, tror nok at Markus og Morten er de eneste her på forumet som har erfaring med en slik om deres bil er fikset såpass at den er kjørbar. Jeg vet ikke om disse noensinne ble produsert for Europa med kun ståltak, men det finnes et fåtall i USA, sjangsen er nok aller størst for å finne en slik i Japan. Angående vektbesparelse har jeg hørt 60-70kg spart for den med ståltak uten soltak. Soltaket veier nok en del så det har liten hensikt for deg å bytte til det. Ståltaket skal være vesentlig stivere enn t-taket, til tross for at bilen med t-tak har en del ekstra avstivninger. Om det egentlig gjør noen spesiell forskjell med kjøring aner jeg ikke, jeg vil tro at vekten gjør størst forskjell. Uansett hvilket marked du vil hente en slik fra må du nok lete en stund før du finner, produksjonstallene er meget lave for den varianten ;)

Legg innLagt inn:13 mai 2006 10:31
av Nils
Takker for raskt svar. Spørsmålet er bare om det jeg vil ha finnes. Det å bruke litt tid på å lete er jo bare morro.
Mener jeg så noen venstrestyrte på en side i USA, men med soltak. Og selfølgelig med 5S-FE(Men den motoren kan jo alltids byttes).

Må nok bare lete videre etter info.

Ellers vil jeg bare si at jeg er imponert av vennligheten/hjelpsomheten her inne på forumet. :D

Har også hørt noe rykter om "cruising" i Stavanger området.
Hvor finner jeg info om det? Har akkurat flyttet til denne byen så det hadde vært artig å være med på. (virker som om Stav. er MR2 hovedstaden).

Nils.

Legg innLagt inn:13 mai 2006 11:59
av Morten
Til Europa markedet var det kun targa. I USA ble det levert noen med hardtop, de aller fleste NA (5sfe) og veldig mange av de med soltak. I Japan derimot var hardtop standard og targa ekstra utstyr, så lettest å finne fra det markedet (men høyreratt som løpsbil prosjektet vårt).

Alle kilder jeg har sett mener hardtop karrosseriet er stivere. Når det gjelder vekt har jeg sett alt fra våre tidlige spekulasjoner på 100-150kg forskjell (sammenligna japansk og europeisk vekt, mange faktorer som kan spille inn) til innenfor 5kg utifra katalogene i USA fra begynnelsen på 90 tallet...

Uansett må nok en MR2 MKII regnes som et dårlig utgangspungt for å bygge lettvektsbil av etter min mening, da den aldri vil bli lett uansett :lol: Men at det er fin og moro bil er jo noe annet da :mrgreen:

PS: går forresten 2 stk hardtop US 2.2 imoprter her i området. En svart med soltak (ombygd fra 5SFE til 3SGTE) og en rød som jeg bare har sett et par ganger (også NA).

Legg innLagt inn:13 mai 2006 14:05
av funkyfung
heisann

Har "hardtop" på min mr2 turbo,om den er noe stivere vet jeg egentli ikke da.
vekta husker jeg ikke helt nå i farta men kan godt sjekke det hvis du vil!!!

Legg innLagt inn:13 mai 2006 14:38
av Nils
Hadde vært fint det. Er bilen din en orginal, eller ombygd turbo? Import? Soltak?

Sitter bare foran pc'n nå og "pløyer" utenlandske forum for info om denne coupeutgaven, så tar i mot alt med takk :D

Legg innLagt inn:13 mai 2006 17:30
av funkyfung
bilen er en orginal turbo fra japan,import ja(høyrestyrt).
den har ikke takluke eller noe..kun helt tak..syns personlig det er penest jg :twisted:
Egenvekta på denne bilen er 1270 kg uten fører

Legg innLagt inn:13 mai 2006 17:50
av lexusmann
Kunne vi få se bilder?? :D

Legg innLagt inn:13 mai 2006 17:58
av funkyfung
Bilder av hva??bilen min eller mente du noen annet her?? :oops:

isåfall her::: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=15411

Legg innLagt inn:13 mai 2006 18:02
av lexusmann
Ah, da hadde jeg sett den før, ja...Flott bil!! :D
men, hvordan gjør du når du skal kjøre forbi folk?og i rundkjøringer??er sikkert bare en vanesak, da...

Legg innLagt inn:13 mai 2006 18:06
av funkyfung
ja takk skal du ha :D
nei er ikke noe problem å kjøre på denne siden, syns personlig det er det beste..runkjøringer er ikke noe problem, er litt verre med forbikjøring av litt større biler ta man ikke kan se så mye..men det er bare å ligge et stykke bak så ser man nokk til å trokke på å komme seg forbi :twisted:
var skøy når jeg henta den da, hadde en kompis med, vi skulle jo forbi det meste av biler da seff og han var så redd/hyper at han lo så å si i 4 timer i strekk på turen hjem..meget morosmt..men nokk om det..
det er nokk en vanesak ja..1 times kjøring så var jeg helt vant til det

Legg innLagt inn:13 mai 2006 18:08
av lexusmann
hehe..eneste høyrestyrte bilen her rundt omkring er en gammal engelsk corsa... :lol: gti faktisk...

Legg innLagt inn:13 mai 2006 18:11
av funkyfung
hehe..her i denne lille byen er det 2 stk min mr2 tubo og en nissan skyline r33(gtr)

Legg innLagt inn:13 mai 2006 21:29
av Nils
Så den veier altså såpass mye som 1270kg. Trodde den skulle være lettere. Da er det kanskje ikke noe forskjell på disse bilene allikevel.
Min 93 mod.gti har 1250kg (uten fører det også) i vognkortet. (disse bilene er vel da innenfor samme revisjon) Så med tanke på at du har litt ekstra "greier" i motorrommet så skulle vel vekten på bare bil,uten motor og girkasse, bli omtrent lik.

Ellers er jeg enig med deg at "helt" tak er penere. Er jo litt deilig om sommeren å "skrelle" av taket, men bare i lave hastigheter. Synes at det blåser og bråker for mye over 60-70km/h at taket blir som regel på uansett.

Følte at jeg ikke ble særlig klokere nå. Får prøve å undersøke litt til. Må vel klare å finne ut av dette.

Takk for hjelpen uansett.
Nils.

Legg innLagt inn:13 mai 2006 22:34
av chris
Nils skrev:Er jo litt deilig om sommeren å "skrelle" av taket, men bare i lave hastigheter. Synes at det blåser og bråker for mye over 60-70km/h at taket blir som regel på uansett.
Jeg synes ikke det er noe problem overhodet å kjøre 80-90-100 ++ med taket av. Tvert i mot, det er herlig :D Om man synes det blåser og er litt redd for vind i håret, så er det jo bare å rulle opp vinduene :) Jeg plukker alltid av taket når det er sol og varme og jeg skal ut å rulle, av og til tar jeg av når jeg skal til og fra jobb.. (hvilket er bare 10 min kjøretur :D).