Side 1 av 3
Dunkelyd ved kjøring i humpler
Legg innLagt inn:15 mai 2006 12:57
av nullnalen
Heisann, akkurat kjøpt meg mr2, 91 modell. Strålende fornøyd, bortsett fra enkelte små feil, som en egentlig må regne med på en så gammel bil...
Hver gang jeg kjører i hompler, så får jeg en slags dukelyd fra bakstillingen, noen som har opplevd det samme? Eller har noe ide om hva det kan være for noe?
Legg innLagt inn:15 mai 2006 13:09
av kaimagne
Støtdempere...? Det hører du gjerne også når bilen står stille og du rugger på den...
Legg innLagt inn:15 mai 2006 13:16
av nullnalen
Da skal jeg gå ut å sjekke etterpå, heldigvis er det garanti på bilen, så jeg slipper å tenke på feila en stund framover

Derfor er det om å gjøre å finne feila nå, hehe
Legg innLagt inn:15 mai 2006 14:24
av hovik
Hvis alarm, sjekk også om tuta er skrudd fast. Hos meg hang den å slang mellom radiator og fremre karroserivegg. ( Slo heldigvis ikke hull på radiator )
Legg innLagt inn:15 mai 2006 18:26
av Pingu
hadde samme på min. mutteren på toppen av høyre støtdemper av litt løs. tok av dekslet på siden av motor lokket å strammet til. kvitt lyden med en gang.
Legg innLagt inn:16 mai 2006 19:51
av CelicaTurbo
dunking i bakstilling da tenker jeg foringene til krengestaget, eller om lyden er i øvre del av hjulopphenget og er mer "kneppete" så vil jeg tro det er lageret i demperens toppfeste. Det er de mest kjente årsakene jeg kan tenke meg ihvertfall..
Legg innLagt inn:18 mai 2006 10:19
av chris
Jeg opplevde dunkelyder når jeg kjørte over humper.. raklestaget ble byttet, og så var det borte

Legg innLagt inn:18 mai 2006 12:49
av CelicaGT
CelicaTurbo skrev:dunking i bakstilling da tenker jeg foringene til krengestaget, eller om lyden er i øvre del av hjulopphenget og er mer "kneppete" så vil jeg tro det er lageret i demperens toppfeste. Det er de mest kjente årsakene jeg kan tenke meg ihvertfall..
Eller at lenkarmane som er festa til krengningsstaget er slark i.
Legg innLagt inn:19 jul 2006 00:03
av TrustNo1
Jeg har også en lyd tilsvarende dette. Jeg skrudde av hjulet og forsøkte å riste litt i bakstillinga. Det hørtes ut som lyden kommer fra toppen av demperen.
Jeg har forsøkt å skru til skruen på toppen uten hell. Er det mye arbeid å skru av hele demperen? Jeg må vel kanskje til med dette for å finne ut hva som er galt?
Legg innLagt inn:19 jul 2006 05:46
av Neemi
For å få av demper må du løsne de tre muttere som sitter på toppen under panseret, samt den store mutteren i midten som holder demperen.
Nede er det det to store muttere som holder hele fjærbeinet og så må du løsne lenkearmen.
Den tar du med en Umbraco på baksiden på nedre del.
Vet ikke hvor godt forklart dette var, men om du får problemer så har jeg bilder.
Send meg bare en pm

Legg innLagt inn:19 jul 2006 06:36
av Rage
Rette litt på Neemi: Det er 4 muttere som holder fjærbenslageret på MR2 SW20

Legg innLagt inn:19 jul 2006 06:52
av Neemi
På tide å skru litt på min bil igjen istedet for din skjønner jeg
Du har selvfølgelig helt rett Rage

Legg innLagt inn:19 jul 2006 08:52
av Dalan
Rage skrev:Rette litt på Neemi: Det er 4 muttere som holder fjærbenslageret på MR2 SW20 
Ikke bak, der er det tre
Et godt tips du kanskje ikke tenker på om du ikke har skrudd av dempere før er å løsne den mutteren øverst på demperen før du jekker opp bilen. Det sparer deg for litt banning senere

Legg innLagt inn:19 jul 2006 09:23
av CelicaTurbo
Trustno1: har ikke du HKS dempertopper der bak, eller er det kun fremme du har dette? Det er mulig at du bør regne med litt lyd fra slike ettermarkeds harde demperfester men det er så klart innenfor rimelighetens grenser, høy knepping eller dunking bør det definitivt ikke være.
Legg innLagt inn:19 jul 2006 10:17
av TrustNo1
CelicaTurbo skrev:Trustno1: har ikke du HKS dempertopper der bak, eller er det kun fremme du har dette? Det er mulig at du bør regne med litt lyd fra slike ettermarkeds harde demperfester men det er så klart innenfor rimelighetens grenser, høy knepping eller dunking bør det definitivt ikke være.
Jo, jeg har det forran, om det er det bak er jeg noe usikker på. Forran ser man iallefall den lilla skiva som ligger på toppen, men bak er det iallefall ikke noe synlig tilsvarende. Uansett så er det definitivt noe slark bak, siden jeg klarer å få til lyden med bare hendene når jeg har jekket opp bilen. Når jeg løfter opp hjulopphenget kjappt, og slipper det, så kommer lyden.
Egentlig funderer jeg på å få bilen noe mykere enn hva den er også, synnes det er alt for stiv til å kjøre med. Kumlokka gjør omtrent vondt i baken

. Så jeg må vel muligens bytte ut noen deler i understellet uansett. Derimot om det er fjærer, dempere, demperfester eller alt sammen jeg må bytte, er jeg usikker på. (jeg er ikke ute etter samme dempingen som man har orginalt, men ett slags kompromiss for kjøreegenskaper og komfor)