TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #173853  av jan-erik
 
Da er endelig turbo delene på plass. Bilen skal få litt etterlengtet pustehjelp etter å ha frest litt for andpusten rundt Norges racerbaner de siste årene :wink: .

Kort info om delene:
Hass Stage II turbokit (http://www.hassauto.com/catalog/MRS-Tkit-dtls.html)
Som er oppgradert med:
- GT28RS turbo
- 630cc dyser
- Aquamist 1ss vanninnsprøytsystem

Turbo'en gir fult ladetrykk fra 3500 rpm, så bilen blir bygd til banekjøring og ikke drag. Håper på rundt 230whp, men prioriteten vil ligge på driftsikkerhet.

Forhåpentligvis er bilen klar til ACR ...
Vedlegg
IMG_3067.JPG
IMG_3067.JPG (265.08 kiB) Vist 2055 ganger
Sist redigert av jan-erik den 29 jun 2008 21:50, redigert 2 ganger totalt.

 #173855  av celicat23
 
Veldig spennende prosjekt. En kompis har gått og siklet på hass stage 2 kit'et selv, men har ikke turt pga han er redd motoren ikke vil tåle det. Blir gøy å følge med fremover.

Du må vel også oppgradere clutch (hvis det ikke allerede er gjort?). De fleste med celica t23 som monterte disse ca 210hp turbo kit'ene meldte om at clutchen tok kvelden ganske kjapt. Og det er vel stort sett samme greiene som sitter i MR2'en (?)

 #173865  av jan-erik
 
celicat23 skrev:Veldig spennende prosjekt. En kompis har gått og siklet på hass stage 2 kit'et selv, men har ikke turt pga han er redd motoren ikke vil tåle det. Blir gøy å følge med fremover.
Motoren skal tåle kit'et. Problemet er dårlig tuning og montering. Skal prøve å holde dere oppatert.
celicat23 skrev:Du må vel også oppgradere clutch (hvis det ikke allerede er gjort?). De fleste med celica t23 som monterte disse ca 210hp turbo kit'ene meldte om at clutchen tok kvelden ganske kjapt. Og det er vel stort sett samme greiene som sitter i MR2'en (?)
SPEC Stage III clutch ligger sammen med resten av utstyr, så den saken er tatt hånd om :wink:

 #173874  av CelicaTurbo
 
Spennende det her da, bilen blir nok ganske betraktelig annerledes å kjøre! Men GT28RS er en relativt stor turbo da? Mener jeg har sett tall på godt over 300 bakhjulshester på 3S-GTE med denne turboen, men det er vel på høyere trykk enn hva du vil kjøre?

 #173875  av sleeper
 
hva kostet det der da?

 #173956  av Andy_Celica
 
CelicaTurbo skrev:Spennende det her da, bilen blir nok ganske betraktelig annerledes å kjøre! Men GT28RS er en relativt stor turbo da? Mener jeg har sett tall på godt over 300 bakhjulshester på 3S-GTE med denne turboen, men det er vel på høyere trykk enn hva du vil kjøre?
Ja dette er vel den turboen du får kjøpt på fesport, den skal vel være god for 420 hester på en 3sgte!

(Garrett GT28 - Internal Wastegate, complete with actuator & Flange, exhaust & Oil drain flanges.

*Guide:- Our entry level garrett turbo, is ideal for cars which have outgrown the CT series power output, but still don`t want the lag associated with the larger turbo kits. 1 bar boost is available from 3,400 rpm, for power outputs up to 420bhp.)

Dette stod på fensport sin side.

 #174623  av jan-erik
 
Liten update på prosjektet.

Bilen står nå i Sandnes, og Morten og Erling er så snille og hjelper til, da jeg ennå er på læregutt stadiet når det gjelder turbo.

- Har byttet til en SPEC Stage III kløtsj, samt demontert alt som skal av.
- Turbomanifold er på, og turbo er festet til manifold.
- Oljereturen er kjørt inn i bunnpanna (Erling gjorde en glimrende jobb, men vi måtte avvike litt fra install guiden, da vi ikke var fornøyd med løsningen. Redningen ble en tur til Biltema og vi fant rette mutter med gjennomføring).
- Innsats til motorfester montert.
- Lite skjær i sjøen er 630cc injectorene som ikke passer !! Ikke plass til kontaktene på toppen. Liten utfordring, men må nok kanskje skjære litt i noe plastikk... Time vill shovv.

Morten og Erling står på som bare det, og det skal bli utrolig artig å se resultatet. De er vel nesten like spente som meg, så håpet er å prøve starte på søndag...
Vedlegg
Turbo og manifold på plass
Turbo og manifold på plass
100_0010.JPG (318.63 kiB) Vist 2083 ganger
Motorfeste
Motorfeste
130_3089.JPG (301.87 kiB) Vist 2054 ganger
Motorfeste insert i polytherane
Motorfeste insert i polytherane
130_3088.JPG (587.72 kiB) Vist 2049 ganger
Gammel kløtsj, og ny Spec Stage III
Gammel kløtsj, og ny Spec Stage III
130_3081.JPG (576.47 kiB) Vist 2059 ganger

 #174678  av lexusmann
 
Hehe, det der ser veldig bra ut, Jan Erik!!Stå på! :D Sandnes?Da burde jeg nesten tatt en tur for å se hvordan det går..

 #174782  av sleeper
 
lykke til..
når blir det oppstart da?

 #175040  av Morten
 
Da er det meste sammen. Må handle noe overgang eller T-stykke til oljetilførselen til turboen, da den som var med hadde kjempefeil gjenger sammenligna med toppen :? Ellers mangler stort sett en dobbeltsjekk på alt og påfylling av ny olje før en oppstart og lekkasjesjekk.

Noen bilder fra i går.
Vedlegg
100_0021.JPG
100_0021.JPG (278.16 kiB) Vist 2058 ganger
100_0019_r1.jpg
100_0019_r1.jpg (372.02 kiB) Vist 2066 ganger
100_0018.JPG
100_0018.JPG (230.44 kiB) Vist 2053 ganger
100_0017.JPG
100_0017.JPG (306.03 kiB) Vist 2073 ganger

 #175042  av Erlend
 
Veldig tøft! Håper dere får den i gang så raskt som mulig. Den blir nok ganske annerledes å kjøre, som Kristian sier.

 #175049  av CelicaTurbo
 
litt av en plassering av IC da, blir det scoop for å hente luft til den da? :D

 #175060  av Magne
 
Dette ser meget bra ut Morten!
Tipper du er rimelig klar for å prøve bilen nå Jan Erik! :D

 #175064  av Erlend
 
CelicaTurbo skrev:litt av en plassering av IC da, blir det scoop for å hente luft til den da? :D
Det der stussa jeg også over... det må jo bli scoop, hvis ikke kan det ikke være mye vits :!:

 #175068  av Morten
 
Fulgte med en "shroud"/scoop som monteres under.. men utforminga er så teit at den nok heller fungerer som luftbrems/fallskjerm enn å lede luft igjennom IC'n :lol: . Må enten modifisere den til vesentlig bedre vinkel eller lage noe fra bunnen av, må se hva en får tid til. Går jo an å pynte på det i etterkant og da :wink: Et par vifter over IC er nok også lurt på sikt.