Side 1 av 4
MR2 MK3 turbokonvertering (Lillerød)
Legg innLagt inn:16 mai 2006 20:16
av jan-erik
Da er endelig turbo delene på plass. Bilen skal få litt etterlengtet pustehjelp etter å ha frest litt for andpusten rundt Norges racerbaner de siste årene

.
Kort info om delene:
Hass Stage II turbokit (
http://www.hassauto.com/catalog/MRS-Tkit-dtls.html)
Som er oppgradert med:
- GT28RS turbo
- 630cc dyser
- Aquamist 1ss vanninnsprøytsystem
Turbo'en gir fult ladetrykk fra 3500 rpm, så bilen blir bygd til banekjøring og ikke drag. Håper på rundt 230whp, men prioriteten vil ligge på driftsikkerhet.
Forhåpentligvis er bilen klar til ACR ...
Legg innLagt inn:16 mai 2006 20:25
av celicat23
Veldig spennende prosjekt. En kompis har gått og siklet på hass stage 2 kit'et selv, men har ikke turt pga han er redd motoren ikke vil tåle det. Blir gøy å følge med fremover.
Du må vel også oppgradere clutch (hvis det ikke allerede er gjort?). De fleste med celica t23 som monterte disse ca 210hp turbo kit'ene meldte om at clutchen tok kvelden ganske kjapt. Og det er vel stort sett samme greiene som sitter i MR2'en (?)
Legg innLagt inn:16 mai 2006 20:41
av jan-erik
celicat23 skrev:Veldig spennende prosjekt. En kompis har gått og siklet på hass stage 2 kit'et selv, men har ikke turt pga han er redd motoren ikke vil tåle det. Blir gøy å følge med fremover.
Motoren skal tåle kit'et. Problemet er dårlig tuning og montering. Skal prøve å holde dere oppatert.
celicat23 skrev:Du må vel også oppgradere clutch (hvis det ikke allerede er gjort?). De fleste med celica t23 som monterte disse ca 210hp turbo kit'ene meldte om at clutchen tok kvelden ganske kjapt. Og det er vel stort sett samme greiene som sitter i MR2'en (?)
SPEC Stage III clutch ligger sammen med resten av utstyr, så den saken er tatt hånd om

Legg innLagt inn:16 mai 2006 21:43
av CelicaTurbo
Spennende det her da, bilen blir nok ganske betraktelig annerledes å kjøre! Men GT28RS er en relativt stor turbo da? Mener jeg har sett tall på godt over 300 bakhjulshester på 3S-GTE med denne turboen, men det er vel på høyere trykk enn hva du vil kjøre?
Legg innLagt inn:16 mai 2006 21:44
av sleeper
hva kostet det der da?
Legg innLagt inn:17 mai 2006 15:04
av Andy_Celica
CelicaTurbo skrev:Spennende det her da, bilen blir nok ganske betraktelig annerledes å kjøre! Men GT28RS er en relativt stor turbo da? Mener jeg har sett tall på godt over 300 bakhjulshester på 3S-GTE med denne turboen, men det er vel på høyere trykk enn hva du vil kjøre?
Ja dette er vel den turboen du får kjøpt på fesport, den skal vel være god for 420 hester på en 3sgte!
(Garrett GT28 - Internal Wastegate, complete with actuator & Flange, exhaust & Oil drain flanges.
*Guide:- Our entry level garrett turbo, is ideal for cars which have outgrown the CT series power output, but still don`t want the lag associated with the larger turbo kits. 1 bar boost is available from 3,400 rpm, for power outputs up to 420bhp.)
Dette stod på fensport sin side.
Legg innLagt inn:20 mai 2006 01:28
av jan-erik
Liten update på prosjektet.
Bilen står nå i Sandnes, og Morten og Erling er så snille og hjelper til, da jeg ennå er på læregutt stadiet når det gjelder turbo.
- Har byttet til en SPEC Stage III kløtsj, samt demontert alt som skal av.
- Turbomanifold er på, og turbo er festet til manifold.
- Oljereturen er kjørt inn i bunnpanna (Erling gjorde en glimrende jobb, men vi måtte avvike litt fra install guiden, da vi ikke var fornøyd med løsningen. Redningen ble en tur til Biltema og vi fant rette mutter med gjennomføring).
- Innsats til motorfester montert.
- Lite skjær i sjøen er 630cc injectorene som ikke passer !! Ikke plass til kontaktene på toppen. Liten utfordring, men må nok kanskje skjære litt i noe plastikk... Time vill shovv.
Morten og Erling står på som bare det, og det skal bli utrolig artig å se resultatet. De er vel nesten like spente som meg, så håpet er å prøve starte på søndag...
Legg innLagt inn:20 mai 2006 13:06
av lexusmann
Hehe, det der ser veldig bra ut, Jan Erik!!Stå på!

Sandnes?Da burde jeg nesten tatt en tur for å se hvordan det går..
Legg innLagt inn:20 mai 2006 20:37
av sleeper
lykke til..
når blir det oppstart da?
Legg innLagt inn:22 mai 2006 09:56
av Morten
Da er det meste sammen. Må handle noe overgang eller T-stykke til oljetilførselen til turboen, da den som var med hadde kjempefeil gjenger sammenligna med toppen

Ellers mangler stort sett en dobbeltsjekk på alt og påfylling av ny olje før en oppstart og lekkasjesjekk.
Noen bilder fra i går.
Legg innLagt inn:22 mai 2006 10:07
av Erlend
Veldig tøft! Håper dere får den i gang så raskt som mulig. Den blir nok ganske annerledes å kjøre, som Kristian sier.
Legg innLagt inn:22 mai 2006 10:47
av CelicaTurbo
litt av en plassering av IC da, blir det scoop for å hente luft til den da?

Legg innLagt inn:22 mai 2006 11:18
av Magne
Dette ser meget bra ut Morten!
Tipper du er rimelig klar for å prøve bilen nå Jan Erik!

Legg innLagt inn:22 mai 2006 11:49
av Erlend
CelicaTurbo skrev:litt av en plassering av IC da, blir det scoop for å hente luft til den da? 
Det der stussa jeg også over... det må jo bli scoop, hvis ikke kan det ikke være mye vits

Legg innLagt inn:22 mai 2006 12:16
av Morten
Fulgte med en "shroud"/scoop som monteres under.. men utforminga er så teit at den nok heller fungerer som luftbrems/fallskjerm enn å lede luft igjennom IC'n

. Må enten modifisere den til vesentlig bedre vinkel eller lage noe fra bunnen av, må se hva en får tid til. Går jo an å pynte på det i etterkant og da

Et par vifter over IC er nok også lurt på sikt.