TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan bytte downpipe?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #174513  av Clinton

Har en 3" DP liggende, er det mye arbeid å bytte, må jeg ut med motor?

Bør man få verksted til å ta jobben?

#174522  av Andy_Celica

Du må skru av hele turboen med eksosmanifold, og skru av dp når du har tatta ut denne!

Kan send deg et pm etterpå med en litt bedre forklaring og litt bilder, men må komme hjem først!

#174526  av CelicaTurbo

Motor må ikke ut, men det er trangt som fy men relativt rett frem jobb. Verksted blir garantert ganske dyrt, kanskje du har en kompis som kan hjelpe?

#174605  av jumbo

Andy_Celica skrev:Du må skru av hele turboen med eksosmanifold, og skru av dp når du har tatta ut denne!
Hvorfor i alle dager må du av med turboen? Da er det i såfall et eller annet som står i veien i celicaen som mr2en ikke har... var ikke noe problem å bytte dp for min del, men trangt som fy er det ja.

#174606  av Andy_Celica

jumbo skrev:
Andy_Celica skrev:Du må skru av hele turboen med eksosmanifold, og skru av dp når du har tatta ut denne!
Hvorfor i alle dager må du av med turboen? Da er det i såfall et eller annet som står i veien i celicaen som mr2en ikke har... var ikke noe problem å bytte dp for min del, men trangt som fy er det ja.
Ja på celicaen klarte jeg ikke å komme til den bakerste skruen, prøvde lenge men var umulig, så jeg bare skrudde av eksosmanifolden og da var det ikke noe problem når denne først var ute! men det er sikkert anderledes på en mr2 da!

#174610  av jumbo

tydeligvis

sikker på at det ikke var vannpumpe / termostathuset som var i veien? Når jeg tenker meg om hadde jeg vel tatt av dette når jeg bytta dp, fordi jeg også byttet termostat samtidig.
Sist redigert av jumbo den 20 mai 2006 00:21, redigert 1 gang totalt.

#174612  av toyota_mr2

hei vor bor du hene kansje jeg kan hjelpe eg lit forklare?? vis du ikke får de till

#174614  av Andy_Celica

jumbo skrev:tydeligvis

sikker på at det ikke var vannpumpe / termostathuset som var i veien? Når jeg tenker meg om hadde jeg vel tatt av dette når jeg bytta dp, fordi jeg også byttet termostat samtidig.
når jeg tenker etter tror jeg det stemmer! ja det er nok det som blokerte for at jeg ikke fikk av dp.

Men uansett skulle jeg av med turboen, så jeg tokk sikkert en snarvei pga det!

#174624  av FireWalk

Jeg gjorde dette i dag.. skulle ha ut turboen, fant jo ut at downpipen går ikke av uten at du fjerner turboen først! brukte ca 4-5 timer på jobben. jeg har 3" ss downpipe, og den er nok noe enklere å ha med å gjøre enn den orginale blyklumpen....

Å få ut turboen er ganske rett frem, men mye knoting. Spesielt med vann og oljekanalene under turboen! de er neimen ikke gode å komme til verken fra undersiden eller oppsiden.. :\ Du bør ha en god porsjon tolmodighet og pågangsmot. :)

#174625  av jumbo

FireWalk skrev:Jeg gjorde dette i dag.. skulle ha ut turboen, fant jo ut at downpipen går ikke av uten at du fjerner turboen først! brukte ca 4-5 timer på jobben. jeg har 3" ss downpipe, og den er nok noe enklere å ha med å gjøre enn den orginale blyklumpen....
hmm, begynner å lure på hvordan jeg har fått av og på både original og 3" aussie dp på min motor... turboen har aldri vært av... Så nei, av*må* den ikke :wink:

#174628  av FireWalk

jumbo skrev:
FireWalk skrev:Jeg gjorde dette i dag.. skulle ha ut turboen, fant jo ut at downpipen går ikke av uten at du fjerner turboen først! brukte ca 4-5 timer på jobben. jeg har 3" ss downpipe, og den er nok noe enklere å ha med å gjøre enn den orginale blyklumpen....
hmm, begynner å lure på hvordan jeg har fått av og på både original og 3" aussie dp på min motor... turboen har aldri vært av... Så nei, av*må* den ikke :wink:
Det er fordi du har gullhår i ræva det. Var like før jeg henta storslegga når jeg skulle ha av min.. :lol:

#174633  av Andy_Celica

FireWalk skrev:
jumbo skrev:
Det er fordi du har gullhår i ræva det. Var like før jeg henta storslegga når jeg skulle ha av min.. :lol:
Det var sånn jeg tenkte også! :D

#174658  av AeZ_

Jeg har bytta dp selv 2 ganger, og måtte ikke ut med noe som helst av turbo osv..
Når man har først har løsnet alle skruer på dp`en både oppe og ned, så er problemet å få den av, fordi at de pinnene som dp`en sitter i gjør det utrolig vanskelig å få dratt den ut, pga av oljelfilter satsen osv.

Det som jeg da gjør er å ta en tang å skru ut ca 3-4 av disse pinnene, og tar av dp`en, da er det lurt å sette på nye pinner når du skal sette på en ny dp igjen(i fall du har ødelagt gjengene på de gamle), disse har dem på Toyota og koster mellom 8-14 kr stk..
Husk også å skru av oljefilteret ditt først...

#174663  av kennethx

AeZ_ skrev:Jeg har bytta dp selv 2 ganger, og måtte ikke ut med noe som helst av turbo osv..
Når man har først har løsnet alle skruer på dp`en både oppe og ned, så er problemet å få den av, fordi at de pinnene som dp`en sitter i gjør det utrolig vanskelig å få dratt den ut, pga av oljelfilter satsen osv.

Det som jeg da gjør er å ta en tang å skru ut ca 3-4 av disse pinnene, og tar av dp`en, da er det lurt å sette på nye pinner når du skal sette på en ny dp igjen(i fall du har ødelagt gjengene på de gamle), disse har dem på Toyota og koster mellom 8-14 kr stk..
Husk også å skru av oljefilteret ditt først...
Hmm, kan du ikke bare ta en mutter fra den ene bolten og skru litt innpå den andre bolten, slik at det står to muttre der, skru mutterene hardt sammen, og bruke de til å skru ut bolten?

#174739  av cameleon

Turboen må ikke av. Men som folk sier så er det mye knotarbeid. Personlig ville jeg tatt av turboen, men hver sin smak og stil. Vil foreslå at du kjøper deg et skikkelig verktøy. Kom deg opp på en bukk. og bruk et koppnøkkelsett med bøyelig og lang arm slik at du kan komme deg inn der. Mye av det som tar tid er jo strengt tatt å få løs de forbanna skruene som er sveisa fast der inne. Etter du har fått den av så skift skruer og muttre. smør på med kobberpasta slik at de blir lettere å få av neste gang. :)

Siden du har turbo, så kan jeg nesten garantere at du må av med den DP'en din igjen senere. Så gjør det skikkelig :wink: