Side 1 av 1

Fikk sjokk, er ennå mer sikker på at min wastegate er gåen.

Legg innLagt inn:03 okt 2003 23:56
av kennethx
På vei til jobb i dag fikk jeg sjokk! Er en strekning på vei til jobb, en lang oppover bakke, der jeg pleier å trakke på litt i 3.gir.

I dag var det noe i sidesynet mitt som tok oppmerksomheten min. Turbotrykk måleren økte veldig fort...da jeg flyttet blikket ned passerte jeg 1bar, og da jeg rakk og reagere og slippe gassen var den vel 1.2bar!!!!! Fikk heldigvis sluppet gassen, og trykket fallt da igjen...

Jeg har tidligere hatt problemer med at jeg ikke oppnår boost, og hørt lekkasje lyder fra motoren (trykkluft lekkasje).

Jeg lurte på om det da var waste gaten som hadde hengt seg opp i litt open tilstand, "på gløtt". Det som skjedde i dag kan vel forklares med at wastegaten hadde hengt seg opp men i lukket tilstand???

Det har forresten ikke skjedd igjen etter det.

En kamerat satt på, og ved litt nøye overvåkning av måleren er normalt ladetrykk for meg i 3.gir 0.92-0.95bar.

Var ikke så lett å følge med på alene :D


Så hva tror dere?

Er det wastegaten min som er slitt/ødelagt?

Eller er det wastegateklokken som ikke skyver staget skikkelig?

Eller ingen av delene`?

Noen som vet hva det innebærer av arbeid og reparere/bytte wastegate/klokke?

Legg innLagt inn:04 okt 2003 00:24
av GT4 CS
Hvis trykket bare økte betyr jo det som du sier at den mest sannsynlig "sperret" trykket inne. Jeg har også hatt litt tull med wastegaten, den sluttet å lage lyd (altså at den ikke åpner og lukker som den skal) ved standard trykk. Men etter at den fikk litt mer trykk å jobbe med, så har den gjort jobben. Uten at jeg er helt sikker i ditt tilfelle, så tyder det jo at det er noe med mekanismen (staget++), og ikke selve wastegaten, ettersom den har fungert normalt i ettertid.

Hvis jeg kan komme med et tips, så bør du sjekke alle vakumslanger, og alle slanger inn og ut av turbo, ic osv. Det har hjulpet veldig mye på bilen min. Jeg vet det er en drittjobb ettersom det er en skru seg ihjel opplevelse, men det er verdt det. Kjedelig med lekasje i motoren.

Legg innLagt inn:04 okt 2003 03:40
av kennethx
Slangene så veldig bra ut sist jeg sjekket. Grunnen til at jeg tviler det er slangene, er at jeg har til tider tilsynelatende full storm under panseret, masse susing...det er når jeg ikke får lade trykk, om en slange lekker så mye, så blir den ikke plutselig tett og fungerer helt fint...

Ja, så jeg lurer på om det er wastegate klokken som er sliten? Det er i allefall en dritt jobb å komme til wastegaten ;(

Legg innLagt inn:04 okt 2003 09:29
av GT4 CS
Ja det er en møkkajobb, må ut med diverse i motoren da. Hvis du ikke får lade trykk, så kan det vel være wastegaten som står åpen :?: til tider, det er vel en forholdsvis dyr jobb å reparere/skifte den har jeg hørt.

Legg innLagt inn:04 okt 2003 12:13
av CelicaTurbo
kan ikke si jeg har så mye behjelpelig å si til dette.. annet enn at om wastegaten er låst åpen slik som det er når du sliter med dårlig trykk så vil det ikke høres ut som om det er en storm under der? Neste gang du opplever dette følg med på trykkmåleren om hva den viser. Slik jeg ser det er det bare to ting som kan lage en slik lyd og det er enten lekkasje eller en turbo som jobber ræven av seg.. er en liten mulighet for at de gangene du føler du ikke har effekt og det stormer under panseret så kan jo wastegaten stå fullt lukket og turboen trykker hva den er god for (burde suse ganske grundig det), og grunnen til svak effekt er at ECU trekker tenningen tilbake pga tenningsbank? Høres litt finurlig ut det også egentlig men det er det eneste andre jeg kan tenke på enn lekkasje..

Legg innLagt inn:04 okt 2003 12:24
av kennethx
Hmm. jeg trykker ikke mer en 0.5bar når det suser. Det suste ikke i det hele tatt den ene gangen jeg trykket 1.2bar, og da dro bilen vedlig bra (ikke så rart) Men i og med at nålen ikke så ut som den hadde tenkt å stoppe med det første, så slapp jeg gassen.

Det som er teorien min med WG og susing er at den står så vidt på gløtt, at den ikke er presset skikkelig igjen av staget, enten fordi staget ikke presser godt nok, eller fordi WG luken rett og slett går så tregt. Om den ikke tetter skikkelig så vil det vel bli susing av det.

Men som sagt, jeg får ikke opp trykket til mer en 0.5bar når jeg har susing, så hva annet kan det være?

Legg innLagt inn:04 okt 2003 13:52
av larsst185
Skjer dette ofte eller hører du bare trukkluft lyden en gang i blandt?har opplevd dette noen ganger etter oppjustering av ladetrykk og mont av fuel cut defenser,hører ei jævla susing samtidig som motoren nøler, men plutselig løsner det bare og blir som normalt!

Legg innLagt inn:04 okt 2003 20:06
av CelicaTurbo
Jeg kan ikke forstå at en åpen wastegate skal suse.. husk at når du gasser på med økt trykk bortover flaten så er den wastegaten langt fra lukket så lenge trykket har nådd toppunktet sitt.. trolig er den mer åpen enn den er stengt pga at det er små mengder av eksosgassene som trengs for å opprettholde trykket fra turboen..

men, om du ser at trykket er lavt når du savner effekt så høres det bare enda mer ut som lekkasje, men de så jo bra ut de slangene dine da. Siden du mister trykket vil det da være slangene mellom turbo og innsug. Det er jo faktisk mulig det er selve innsugmanifolden som lekker et sted? Har hørt om folk som har hatt problemer med en pakning inni der men det høres ikke artig ut å fikse ihvertfall. Ellers, jeg er enig i at det ikke var sannsynlig at høyt trykk førte til den lyden, for det hadde ikke laget så mye lyd at du hadde reagert noe særlig tror jeg..

Legg innLagt inn:05 okt 2003 02:48
av kennethx
larsst185 skrev:Skjer dette ofte eller hører du bare trukkluft lyden en gang i blandt?har opplevd dette noen ganger etter oppjustering av ladetrykk og mont av fuel cut defenser,hører ei jævla susing samtidig som motoren nøler, men plutselig løsner det bare og blir som normalt!
Vanlig vis er det slik ja. Men en gang varte det i et par dager. Så ble den plutselig frisk igjen.

Men jeg har nå funnet ut at når det skjer bare jager jeg turtallet litt opp og ned mellom 4000-5000, så blir den "frisk" igjen...

Det hele er litt rart.

Legg innLagt inn:05 okt 2003 19:26
av CelicaTurbo
jeje, du får se om det enten forsvinner eller blir permanent ille. Frem til det skjer hele tiden og du kan gjenskape det når du ønsker så er det også vanskelig å finne ut hva det er for noe.. men, du skal ha fuelcut rundt 1.2 bar da så forhåpentlighvis treffer du den om trykket skulle skyte i været uten at du reagerer tidsnok på det..

Legg innLagt inn:06 okt 2003 09:00
av kennethx
Forhåpentlig vis, men vil heltst unngå det da :)