Side 1 av 2
Bleed valve med vsv?
Legg innLagt inn:04 okt 2003 18:10
av jensi
Har sett i noen forum at det anbefales å ikke blokkere slangen fra wast gate til vsv ved montering av bleed valve.(Billwot anbefaler dette.)
Dette for å ha en ekstra sikkerhet o.s.v.
Noen som har prøvd dette med en bleed valve (kule-fjær)?
Må det kobles på en annen måte en ventilen mellom turbo og wastgate då?
Jensi
Legg innLagt inn:04 okt 2003 18:49
av MR2turbo
Ved montering av bleed valve skulle det ikke være nødvendig å blokkere vsv-slangen, men om du bruker en kuleventil med fjær så er du nødt ellers så fortsetter turboen å mate på helt opp til fuel-cut..
Klødde meg i hode et par ganger når jeg monterte min boostkontroller... fikk ikke justert trykket før jeg hadde blokka den slangen..
Legg innLagt inn:04 okt 2003 19:33
av jensi
MR2turbo skrev:
Klødde meg i hode et par ganger når jeg monterte min boostkontroller... fikk ikke justert trykket før jeg hadde blokka den slangen..
Jeg har klødd meg litt i dag jeg og.
Får visst blokke slangen jeg og.
I følge Billwot skal dette gå med kule/fjær ventilen også?
Jensi
Legg innLagt inn:04 okt 2003 19:52
av CelicaTurbo
Jeg har den slangen blokkert og bruker kule-fjær ventil. Slik jeg ser det er eneste fordelen å beholde denne slangen hel at man da lar ECU redusere trykket litt om den merker tenningsbank. Om det er en bleed eller en kule-fjær mener jeg gjør ingen forskjell ihvertfall, prinsippet på dem begge er omtrent det samme og dem monteres på samme vis nesten.
Kort:
vsv urørt: ECU kan redusere trykket ved tenningsbank, men du har ikke så gode muligheter til å bestemme trykket selv når ECU opererer en 4psi bleed ventil i tillegg til den ventilen som du har justert. Vær 100% sikker på at når du stiller inn din ventil så er også Turbo-VSV i høytrykk-modus, ellers kan du fort risikere at du plutselig trykker vesentlig mer enn tanken din var.
vsv kuttet: Det enkleste å forholde seg til siden du vet hva trykket skal bli hver gang du trykker på gassen, og om du bruker ball-fjær ventil så vil VSV'en motvirke effekten som ventilen har med å skape tidligere trykk, men den vil ikke hindre høyere trykk og det vil ikke bli værre enn standard ihvertfall. De fleste velger denne løsningen.

Legg innLagt inn:04 okt 2003 20:49
av Erlend
Ikke le, men jeg har lyst til å lære dette

Hva er vsv?

Legg innLagt inn:04 okt 2003 21:31
av CelicaTurbo
den kalles egentlig Turbo-VSV og det er ikke så rart du spør, "VSV" betyr lite med mindre man har sjekket det opp og kjenner til det fra før
Men Turbo-VSV er en ECU-operert ventil som står på baksiden av motoren, mot torpedoveggen på Celica og mot bagasjerommet på MR2'en. Denne ventilen blør litt luft fra turboens wastegateklokke når den er aktivert, i praksis vil dette si at trykket øker med ca 0.2-0.3bar trykk. Ventilen er deaktivert intill motoren har nådd en gitt temperatur, ved vakum i manifolden og om bankesensoren reagerer på tenningsbank. Når ventilen er deaktivert får man ca 0.45-0.5 bar trykk, og ca 0.7 når den er aktivert

Legg innLagt inn:04 okt 2003 21:51
av Erlend
Så turbo-vsven gjør at trykket øker ved de tre mulighetene 1. en gitt temperatur 2. ved vakuum i manifolden og 3. om bankesensoren reagerer på tenningsbank.
OK! Takk for svar! Da vet jeg hva det er

Legg innLagt inn:04 okt 2003 23:04
av CelicaTurbo
nei nei, trykket øker om disse tre kriteriene ikke er tilstede:
- motoren er kald (bør jo uansett ikke trykke før turboen har god varm olje å smøre seg med)
- det er vakum i manifolden (ventilen har ingen funksjon i vakum, samt at under vakum vil motoren suge ufiltrert og umålt luft inn i motor)
- tenningsbank (redusert trykk reduserer muligheten for tenningsbank, i tillegg til å redusere trykket vil ECU også trekke tenningen tilbake og stenge TVIS (aner ikke hvorfor den stenger TVIS men den gjør vistnok det)).
Legg innLagt inn:05 okt 2003 10:30
av Erlend
Ja, riktig. Jeg satt og lurte en stund på hvorfor trykket skulle økes om motoren var kald, og kunne ikke finne noen åpenbar grunn til det... takk for oppklaring.

Legg innLagt inn:06 okt 2003 08:39
av CelicaTurbo
en ting til: t-vsv er heller ikke aktivert (lavtrykk modus altså) når temperaturmåleren i luftmengdemåleren forteller at utetemperaturen er under ca null grader.. aner ikke hvorfor, men enten er det pga at trykket blir høyere med kald luft (høyere tetthet), men det er ikke snakk om så alt for mye, det mest sannsynlige er vel at de ikke ønsket at eierne skulle ha full effekt til hjulene når det er fare for snø og is

Legg innLagt inn:06 okt 2003 09:05
av kennethx
Det er jo da vi trenger den som mest!! ha det "spinn"-gøy

Legg innLagt inn:06 okt 2003 10:48
av CelicaTurbo
er det is og snø trenger du uansett ikke mer enn 0.5 bar

Legg innLagt inn:06 okt 2003 14:04
av funkes
CelicaTurbo skrev:er det is og snø trenger du uansett ikke mer enn 0.5 bar 
Jeg synes synd på bilen din...den soter sikkert ned i ditt eierskap

Legg innLagt inn:06 okt 2003 14:47
av chris
Legg innLagt inn:06 okt 2003 15:26
av Christian
Hehehe...
