Side 1 av 1

bytter dempere, fjærer og drivledd på Celicaen

Legg innLagt inn:04 okt 2003 00:07
av kennethx
( edit av webmaster: splittet denne tråden ut fra en annen diskusjon )

Hvordan går det nå da? Fått på demperene? Ferdig på ene siden i allefall?

Legg innLagt inn:04 okt 2003 11:57
av CelicaTurbo
litt off topic dette ja; men, full story i kort versjon er vel omtrent slik:

-Sliter som faen med å få av bolten på akslingen som holder akslingen inni hjulopphenget. Rå makt og to meter jernrør som latmannsarm og min fulle kroppsvekt løste det problemet.
- Boltene som holder "hub" til bærearmen sitter som faen, samme røret fører til at boltene løsner tilsynelatende, men ved nærmere ettersyn viser det seg at bolten snur på oversiden. Hodet på bolten er da helt flatt så det er umulig å gå godt grep med rørtang eller noe, trolig skulle dette vært sveist fast i hub'en men altså ikke nå lenger. Forsøk på å kløyve mutteren feilet ved at kløyveren knakk.
- Fant ut at det gikk greit å få ut akslingen uten å løsne hub'en selv om boken sa noe annet. Hamret som faen for å få ytterste leddet av akslingen (dette skulle byttes). Tok til slutt akslingen ut av bilen da jeg skjønte at det måtte mer krefter til. Dundret i vei med slegge med akslingen i skrustikke uten at det hjalp. Besøkte et audiverksted kl 10 på kvelden (reklamerer på radio med at de er de eneste som har åpent så lenge). De herjet og slet iherdig, prøvde å knuse leddet med 40 tonn trykk uten at det tok synlig skade, men klarte til slutt å hamre det av. Det viste seg at låseringen hadde kilt seg fast slik at istedenfor å bare presses inn i sporet sitt i akslingen så prøvde den å følge med akslingen ut av sporet i ytterste leddet. Dro hjem og satte det nye krysset på problemfritt.
- Ta ut demperen viste seg å bli en liten affære også, bremseslangen går gjennom en holder på demperen, og istedenfor å være enkel å lage et spor i holderen som man kan tre slangen gjennom og ut etter å ha løsnet klipset så var meningen at man skulle koble slangen fra hverandre på hver side av holderen. Ikke faen om de boltene ville det så løsningen ble å sage et spor i demperen (slik at slangen kommer gjennom, men ikke det metallstykket som joiner de to endene av slangen).
- Resten av fronten gikk greit problemfritt. På andre siden fikk jeg av krysset selv i en skrustikke relativt greit. Også her måtte bremseslangen sages ut av festet på demperen.
- Montering av allt gikk greit, bortsett fra å koble styrestaget til hub'en på ene siden. Bolten begynte å snurre inni leddet på styrestaget slik at jeg ikke fikk det strammet skikkelig. Viste seg at det er en konisk bolt som jeg ikke fikk til å sitte. Men mutteren er skrudd på og låsepinn står gjennom så det kan aldri dette av uansett. Har bestilt nytt ledd til 530,- kr pga at jeg ødela gummiforingen på leddet mens jeg styrte på :?
- Brukte en sen natt til å sette sammen begge demperne bak med sine nye fjærer og demperfester (alt det gamle skal byttes ut så det er bare å plukke ut stasen og sette inn nytt).
- Brukte morgentimene i dag på å få løs demperen bak på ene siden, bolten som holdt endeleddet til krengestaget fast i demperen var vanskelig. Det er slik at man holder igjen bolten med en unbrakonøkkel i fronten, mens man skrur mutteren av med fastnøkkel. Med en del makt løsnet mutteren men skrudde seg bare litt ut før den satt dønn fast igjen, til tross for at jeg hadde børstet med stålbørste og oljet på forhånd. Endte med at jeg rundtet unbrako-hølet på bolten slik at jeg kom hverken frem eller tilbake.


Men men, nå er bilen i kjørbar stand ihvertfall, men det meste nytt fremme og ingenting gjort bak. Ser litt snodig ut når den er lavere fremme enn bak da. I tillegg kommer det knakkelyder bak når veien er småhumpete pga at det krengestaget er løst. Var hos Toyota og kjøpte nye endeledd for krengestaget for vel 800,- kr for begge sider :shock: Vel, planen var å sage over bolten som holdt det gamle leddet på og bare sett inn nytt. Antar at andre siden er like ille så da kjøpte jeg for den siden også. Akkurat nå vil jeg bare ha den enkleste løsningen og driter i om det koster litt penger :? Så forøvrig at også bak er bremseslangen festet i demperen på samme viset. Skjønner ikke hvorfor de gjør det så vanskelig? Ulempen der er at jeg ikke kan snu på demperen for å komme bedre til for å sage med baufil, og festet står på baksiden av demperen :?

vel vel, om jeg gidder så gjør jeg meg ferdig i morgen. Jeg skulle også bytte foringer men det gidder jeg ikke i denne omgang ihvertfall men tar det litt etter litt. Ser ut til å være lettest bak samtidig som det også er bak det har mest for seg med hardere foringer :)

Legg innLagt inn:04 okt 2003 12:48
av kennethx
iik, ja, fikk med meg en del av de tingene der når jeg var ute på Tirsdag. Kjipt at du har så mye problemer. Moralen i historien er vel som alltid. Budsjettet sprekker alltid ;/

Legg innLagt inn:04 okt 2003 13:27
av erling
Godt å høre at det går fremover. Greit med det hakket i bremseslangefestet da. Jeg har aldri hatt problemer med banjoskruen på caliperen, så jeg har ikke tenkt på at jeg kunne gjort det slik. Litt enklere neste gang det skal ifra hverandre da, slipper å lufte bremser.
CelicaTurbo skrev: Bolten begynte å snurre inni leddet på styrestaget slik at jeg ikke fikk det strammet skikkelig. Viste seg at det er en konisk bolt som jeg ikke fikk til å sitte.
Ugh, slik er krengestaget på MR2'en oxo. Jeg brukte griptang til å trykke konen inn i motstykket og satte muttertrekkeren på full mos. Da festa det seg. :)

Legg innLagt inn:04 okt 2003 19:59
av CelicaTurbo
hm, fatten har luftverktøy da men han har klaget over at det er litt svakt.. kanskje jeg skulle prøve det? :)

Men, moralen er vel at allt går ikke så bra som man ønsker, men man har nå kommer fremmover ihvertfall. En av grunnene til at det har tatt nesten en uke hittil er at jeg må busse til foreldrene etter jobb og har begrenset med tid før det er sent på kveld og leggetid allerede.. Jobben har også krevd sin tid med bl.a. en tur til Trondheim igjen (ingen overnatting denne gangen så jeg bestemte meg for at noen annonsering for ts-ogn lokalavdeling Trondheim ikke var nødvendig :) ).

Men men, satser på å ta bakdemperne i morgen formiddag, de endestykkene på krengestaget skal jeg bare sage av og erstatte med nye. Gidder ikke mer tull med det ihvertfall :) (leddet er festet med konet bolt i både demper og krengestag så jeg sager av boltene så er det bare å trekke det av).

Legg innLagt inn:04 okt 2003 20:20
av CelicaTurbo
og, forresten, takk til Markus for god hjelp og støtte på telefon selv om han stort sett bare har sakt "slå hardere, mer makt" osv er det flott støtte og noen gode tips :)

Legg innLagt inn:05 okt 2003 15:46
av erling
CelicaTurbo skrev: Men, moralen er vel at allt går ikke så bra som man ønsker, men man har nå kommer fremmover ihvertfall.
Tar ofte dobbelt så lang tid som man har beregna med skruprosjekt. Man må alltid påregne endel ekstra slossing. :wink: Men det hørtes drit ut å ta bussen da..
CelicaTurbo skrev: Men men, satser på å ta bakdemperne i morgen formiddag, de endestykkene på krengestaget skal jeg bare sage av og erstatte med nye. Gidder ikke mer tull med det ihvertfall :) (leddet er festet med konet bolt i både demper og krengestag så jeg sager av boltene så er det bare å trekke det av).
Igrunnen like greit det ja.

Legg innLagt inn:05 okt 2003 19:41
av CelicaTurbo
Vel, da var den nye dempere, fjærer og demperfester (toppen) rundt baut samt nye drivledd fremme. Bilen føles ganske annerledes nå, jeg tror faktisk ikke den er så mye lavere, kanskje 1-2 cm men ikke mer. Men den føles fastere, bykser eller stuper ikke inn i / over humper på samme vis som før, ligger flatere i svingen og den lener seg ikke så mye på front innerhjul når jeg svinger hardt :) Men, den er ikke 100% enda. Jeg hadde dårlig tid i dag og ikke tilgang til bra nok verktøy til å fjerne restene av det gamle leddet på krengestaget bak så jeg bare bant staget opp så det ikke slenger og det er ikke koblet til demperne. Har ikke merket noe negativt til det men det er så klart det vil gjøre en del forskjell om man presser grensene. Ordner det når fatten tar med vinkelsliperen tenker jeg, selv om det egentlig er litt overkill (skulle hatt en kraftig dremel istedet). Ellers er ikke foringene byttet heller, og jeg tar dem etterhvert. Foringene bak ser ganske enkle ut så jeg begynner med dem, det er også det Celicaens oppheng mest trenger oppstiving fra standard tilstand :) Ellers er det ikke mye å si. Jeg byttet dempertoppene pga at disse var slitt og laget dunkelyder når jeg kjørte over småhumper, som dårlig asfalt eller rolig i boligfelt. Nå er det helt stille, bortsett fra på brostein, da hamrer det i vei der fremme men det er ikke metallisk og så høyt lenger. Jeg antar at grunnen til det er at det er TRD-topper jeg har byttet til og disse skal være vesentlig hardere enn standard og vil vel da også støye mer når dem blir utsatt for slik mishandling som brostein er :)

Legg innLagt inn:06 okt 2003 08:53
av kennethx
Bra å høre at du nesten er kommet i mål da. Gratulerer med nytt understell :D

Legg innLagt inn:06 okt 2003 09:57
av MR2turbo
Ja godt å høre at det gikk bra tilslutt :) Man kommer jo alltid borti problemer når man gjør større oppgaver på bil.. ett eller annet sitter alltig skikkelig fast ;)

Legg innLagt inn:06 okt 2003 10:51
av CelicaTurbo
med tanke på at bilen er godt over 10 år gammel så er det jo sannsynlig at det er problemer med bolter som sitter ja.. sånn sett er det nesten greit å få en del av det byttet ut før det sitter enda bedre fast :)

en annen ting: det var kjekt å se at det var ingen gjemt rust i hjulbuene bak all plasten og det meste så egentlig ganske bra ut :)