Side 1 av 4
Hvor mye hk kan jeg forvente?? spørsmål ang trimming..
Legg innLagt inn:28 mai 2006 10:09
av Xtr mk2 turbo
Skal bare gjøre litt endringer.. så lurte jeg på hvor mye hk sånn ca jeg kan forvente meg... kjøpte meg turbotrykksmåler som viser at det står på ganske nyaktig 0,6 bar.. så jeg tenkte å justere dette opp (m Elektronisk boost controller) (skal også skaffe meg en liten turbotimer)
1 smp: Hvor mye trykk takler en 3S-GE? (vet ikke om det er 1.2. eller 3. gen) men det er en japansk maskin så det er nok minst 225 org.
Bytter til ny bens pumpe til walbro 255... har apexi luft filter kit... fjerner kat-en
2. smp Er det noe jeg må tenke på når jeg bytter bensin pumpe?? var innom en som hadde litt peil og han sa jeg måtte bytte ett eller annet.. husker ikke hva...
3. spm er det noe mer jeg bør gjøre for å få mer effekt utav motoren? Er student så det begrenser seg hvor mye peng jeg kan bruke... og så skylder jeg statens innkrevingssentral 10000kr... hehe litt lett på gassen i en 50 sone... men kan jo alltids strekke meg litt hvis resultatet blir gøy...

Legg innLagt inn:28 mai 2006 10:31
av sleeper
du har enten en 2 gen eller en 3 gen motor..
(regner med at du har 2 gen siden det er dert som er org på den modelen du har..)
2 gen motoren kan du lade 1 kg på og 3 gen går 1.2 helt fint..
hvis det er 2 gen du har så burde du også bytte fuel rail hvis du bytter pumpe.. (du må ikke med burde!)
du kan regne med ca 240-250hk ved og justere opp trykket, (motoren din har 204hk org.. er litt forskjell på japanske PS og europeiske HK)
andre ting du burde bytte er disse: (i riktig rekkefølge) filter, DP, eksos (3"), IC..
det er de tingene du først burde begynne og se på, da vil du havne på ca 280-290hk med en 2 gen motor..
Legg innLagt inn:28 mai 2006 11:44
av Larsen
Den japanske 2gen motoren har ca. 220 hk, mens den amerikanske har 200 hk. Det er fordi den amerikanse er vel beregnet på å kunne kjøre på 95 oktan, mens den japanske er vel beregnet på 100 oktan.
takker.......
Legg innLagt inn:28 mai 2006 15:35
av Xtr mk2 turbo
Da fikk jeg jo klarhet i noe... Jeg er ikke sikker på hva som står i... Motoren er byttet i japan men jeg har ikke peil på hvordan jeg skal finne utav om det er 3. gen... og ang det med at de i japan har en annen måte å regne hk, hva er forskjellen? er 225 japanske hk like mye som 200 us hk??

Hva må jeg regne med å di for en down pipe da??
Legg innLagt inn:28 mai 2006 20:14
av sleeper
enkleste måten og se det på er vel om du har luftmengdemåler eller ikke.. (3 gen har ikke dette)
eller så kan du se på turboen.. hvis det står ct26 på den så har du 2 gen og hvis det ikke står noe på den så har du 3 gen.-.
Legg innLagt inn:28 mai 2006 20:35
av Larsen
Forskjelle mellom ps og hk er så liten at man nesten ikke trenger å bry seg om det.
100 DIN PS = 98.63201 SAE hp.
Den enkle måten å finne ut om du har en 2 gen eller 3gen er å se etter luftmengdemåleren (kalt AFM). Det er en stor boks etter luftfilteret, med en elektrisk kontakt til. 2gen motorer har den. 3 gen har ikke.
Om du har japansk 2gen motor så står det "ceramic power" på innsuget av motoren. Den har da ca. 20 hk mer, mot at den går på løitt høyere oktan, samt da keramisk turbo (som er litt bedre).
Legg innLagt inn:28 mai 2006 21:01
av Xtr mk2 turbo
da er det nok 2. gen japansk jeg har ja... hvis det ikke står ceramic turbo på denne...
Legg innLagt inn:28 mai 2006 21:04
av sleeper
hvis du er usikker så er det bare og legge ut et bilde av motoren din så kan noen andre her fortelle deg hvem du har..

Legg innLagt inn:28 mai 2006 21:05
av Larsen
sleeper skrev:enkleste måten og se det på er vel om du har luftmengdemåler eller ikke.. (3 gen har ikke dette)
eller så kan du se på turboen.. hvis det står ct26 på den så har du 2 gen og hvis det ikke står noe på den så har du 3 gen.-.
Så ikke posten din jeg

Legg innLagt inn:28 mai 2006 21:08
av Xtr mk2 turbo
Det hadde nok vært lurt, men jeg har ikke bilen her nå.. den står hjemme på sørlandet... det jeg gjør nå er å handle stasj til bilen som jeg kan montere når jeg kommer hjem på sommerferie... men tror nok som sagt det er 2.gen japansk... for det står ceramic twin ett eller anna....
Legg innLagt inn:28 mai 2006 21:09
av Andy_Celica
twin entry turbo fortsetter det med

Legg innLagt inn:28 mai 2006 21:13
av Xtr mk2 turbo
Stemmer det...

men da er dommen at jeg får 250hk ved de små justeringene jeg har beskrevet ovenfor?? har fått meg greddy turbotimer og boost controller
Legg innLagt inn:28 mai 2006 21:16
av Larsen
Jeg har filter, downpipe og 3" eksos, men ingen boost controller ennå. Kjører 0,7 og dytter ut ca. 240 hk i følge hva jeg har målt.
Legg innLagt inn:28 mai 2006 21:18
av Xtr mk2 turbo
Hvordan fungerer det med down pipe?? her er jeg helt grønn.... pris på dette osv... får man mye effekt av dette?? voksent med 240 da... uten å ha justert trykket...
Legg innLagt inn:28 mai 2006 21:28
av sleeper
Xtr mk2 turbo skrev:Hvordan fungerer det med down pipe?? her er jeg helt grønn.... pris på dette osv... får man mye effekt av dette?? voksent med 240 da... uten å ha justert trykket...
DP er en veldig viktig del og bytte hvis du skal ha mer hk.. (du fjerner også katalysatoren i samme slengen da den ligger inni DP`n
du får mer effekt og tidligere turbotrykk...
pris varierer VELDIG ettersom hvor du kjøper den og hvor bra kvalitet du skal ha.. (fra 99usd+ frakt til ca 4000kr..)