Side 1 av 1
AE92 - sedan/hatchback.. samma understell?
Legg innLagt inn:29 mai 2006 20:00
av Toyrolla
Hei!
Skal ha meg en AE92 sedan etterhvert.. og planlegger å putte i en 4AGE motor.. (helst bluetop) men lurer i den anledning på om alt av understellet på sedanen og hatchbacken er likedan? Slik at en godkjenning av bygget blir noget lettere!
Håper noen kan svare på dette!
Mvh Toyrolla
Legg innLagt inn:31 mai 2006 22:20
av Toyrolla
bump! Noen har da peil her da!
Toyota Norge veit ikke en dritt!
Legg innLagt inn:31 mai 2006 22:37
av lasserj
hvorfor bluetop, red topp er jo bedre da..
Legg innLagt inn:01 jun 2006 21:26
av lexusmann
Hva er forskjellen??
Legg innLagt inn:02 jun 2006 14:10
av Toyrolla
Bluetop er bedre hvis du skal trimme heavy har jeg fått hørt borti USA en plass..
Men svaret på spørsmålet mitt er visst JA!
Legg innLagt inn:02 jun 2006 14:12
av Toyrolla
Forskjellene:
1. -> 5. gen 4A-GE
- Første generasjon 4A-GE mai'83 - mai'87.
Sølvgrå topplokk med sort og BLÅ skrift. Derav "blue and black tops". TVIS og "big port" topp. RettWD og FeilWD motor. Tre ribber på blokka. AE82, AE86 og AW11.
- Andre generasjon 4A-GE mai'87 - mai'89
Sølvgrå topplokk med sort og RØD skrift. Derav "red and black top". TVIS og "big port" topp. Litt større lagre. Sju ribber på blokka. Kun FeilWD (AE92 'rolla) og MR2.
- Tredje generasjon 4A-GE mai'89 - juni'91
Sølvgrå topplokk med RØD skrift. Derav "red top". Denne har IKKE TVIS, den har en "small port" topp og underspylte stempler. Yter 140hk.
Fjerde generasjon 4A-GE juni'91 - mai'95
Sølvgrå topplokk med krommet skrift. Derav "Silver top". Den første med 20 ventiler og separate gassspjeld. Gir 160hk på papiret. Ulempen med denne er at du får ikke høre gromlyden fra innsugene pga AFM/Luftmengde(masse?)måleren. Da MÅ du kjøpe deg en:
Femte og siste generasjon mai'95 - 98/99?
Sort plastlokk.. hmm... hva om vi kaller den.. ja du vet Den yter på papiret 165hk, men det er "ingen" som har fått ut mer enn ca150hk på rullende landeveg. Det gromme med denne siste generasjonen er at den bruker MAP-sensor hvilket vil si at du kan røske av den digre stygge resonansboksen og la fire trompeter synge sin vakre sang. Låter som BDA-escroten til Mattis.
Ellers stiger kompet jevnt fra 9.4 på blåtoppen til 11:1 på blacktop.
Puristene digger blåtoppen da denne er mest varvvillig pga lettere roterende masse. Big port er og best egnet til real trimming(les: over 200hk). Small port er den mest gatevennlige fra 140-200hk, og har noe mere bunndrag. Å plukke av TVIS på big port gjør bare at man taper det lille man har av bunndrag.
Kompressormotor:
4A-GZE er en kompressormotor som ble levert i AW11 MR2 og ae92 , ae101 og ae111 corolla. I alle disse bilene står den tverrstilt. 4A-GZE har andre stempler en N/A 4A-GE, som er beregnet på overlading. Motoren passer i AE86 med mindre modifikasjoner. Tidlige 4A-GZE har 145hk, mens senere versjoner har høyere trykk (annen utveksling på pressa) og gir 160-170 hk.
Legg innLagt inn:02 jun 2006 20:04
av lexusmann
WOW
Her er det noen som sitter på mye info!!
Takker så mye!

Legg innLagt inn:04 jun 2006 12:24
av Toyrolla
"Skidracer" fra bilforumet.net skal ha æren for den der

Re: AE92 - sedan/hatchback.. samma understell?
Legg innLagt inn:13 sep 2006 07:43
av Darkstar
Toyrolla skrev:lurer på om alt av understellet på sedanen og hatchbacken er likedan? Slik at en godkjenning av bygget blir noget lettere!
Men er understell slik som dempere, fjærer og bremser lik på alle AE92 forutsatt at de har samme motorstørrelse?