Side 1 av 1

Hvor mye veier en st205?

Legg innLagt inn:30 mai 2006 00:49
av w-master
Som topic sier så lurer jeg på hvor mye veier en st205? Ifølge vognkortet mitt tror jeg det står 1380kg.

Men når jeg kom til mo i dag fant jeg en bilvekt og fant ut jeg skulle veie bilen min bare for morroskyld å se hvor tung den var...

På vekta sto det 1700kg :shock:

Tenker dette må være feil... Greit jeg hadde fulllastet bil(bagasje) med blant annet 4 ekstra felger med gummi og en basskasse i bagasjerommet, men hadde ikke 300kg med ekstra vekt....

Så hvor tung er deres st205? er den virkelig så tung? hvordan kan den da være oppgitt til 0-100 på 6.1sek(mener og har lest dette tallet)? :?

Re: Hvor mye veier en st205?

Legg innLagt inn:30 mai 2006 00:56
av sindrejl
w-master skrev:Som topic sier så lurer jeg på hvor mye veier en st205? Ifølge vognkortet mitt tror jeg det står 1380kg.

Men når jeg kom til mo i dag fant jeg en bilvekt og fant ut jeg skulle veie bilen min bare for morroskyld å se hvor tung den var...

På vekta sto det 1700kg :shock:

Tenker dette må være feil... Greit jeg hadde fulllastet bil(bagasje) med blant annet 4 ekstra felger med gummi og en basskasse i bagasjerommet, men hadde ikke 300kg med ekstra vekt....

Så hvor tung er deres st205? er den virkelig så tung? hvordan kan den da være oppgitt til 0-100 på 6.1sek(mener og har lest dette tallet)? :?
øøøh.. hmm
i mitt vognkort stod der ikke vekt :roll: menne det er langt mindre enn 1700.. mener noe rundt 1500..

Legg innLagt inn:30 mai 2006 08:17
av CelicaTurbo
er ikke sikker jeg heller, bl.a. pga at jeg ikke eier en st205 så klart men de gangene jeg har sett tall tidligere har de alltid vært på 1300-tallet da, betydelig lettere enn st185 ihvertfall. Husk at fire felger med gummi og en basskasse enkelt veier 100kg tilsammen, pluss resten av bagasje, eventuelle personer og ikke minst om hvor mye bensin du har på tanken. En full tank bensin veier ca 50-55 kg (bensin er lettere enn vann).

Legg innLagt inn:30 mai 2006 08:22
av ST205RR
skal veie ca 1.380-1.450 kg avhengi av utstyr
men tror det er litt ymse hva som blir skrevet på di forskjellige biltilsyn for i mitt vognkort står det 1.355 kg men på vekt mener jeg å huske å vært nede i 1.400 kg og oppe i nesten 2 tonn på det meste :shock:

mener å huske 0-100 på 6.1 sec skal stemme med den oktanen vi kjører..

Legg innLagt inn:14 jun 2006 12:06
av Tomera
Hvorfor er ST185 tyngre enn ST205? Hva er forskjellene og hva er vekta på ST185?

mvh
newbie!
Tom Eirik :)

Legg innLagt inn:14 jun 2006 12:18
av GT4 CS
Tomera skrev:Hvorfor er ST185 tyngre enn ST205? Hva er forskjellene og hva er vekta på ST185?

mvh
newbie!
Tom Eirik :)
ST185 har tyngre deler i seg. Om du f.eks sammenligner vekten av panseret blir du sjokkert. Med andre ord er st205 laget både lettere og sterkere en st185 pga nyere teknologi og at toyota kansje skjønte at de ikke lagde en optimal bil av st185 på 1500kg
Min st185 har egenvekt på 1525kg, jeg har alt utstyr uten cruise controll. Helt strippet for utstyr har jeg lest 1380kg, og det trur jeg på, for takluke,ac,10 høytalere og litt småplukk veier nokk

Legg innLagt inn:14 jun 2006 13:21
av Tomera
GT4 CS skrev:
Tomera skrev:Hvorfor er ST185 tyngre enn ST205? Hva er forskjellene og hva er vekta på ST185?

mvh
newbie!
Tom Eirik :)
ST185 har tyngre deler i seg. Om du f.eks sammenligner vekten av panseret blir du sjokkert. Med andre ord er st205 laget både lettere og sterkere en st185 pga nyere teknologi og at toyota kansje skjønte at de ikke lagde en optimal bil av st185 på 1500kg
Min st185 har egenvekt på 1525kg, jeg har alt utstyr uten cruise controll. Helt strippet for utstyr har jeg lest 1380kg, og det trur jeg på, for takluke,ac,10 høytalere og litt småplukk veier nokk
Okei! Takk for svar! Jeg skal ha GT-4 ST 185 som neste bil! Det er helt bestemt, men ble litt betengt hvis den var så mye tyngre enn ST205. Synes ikke 1400-1500 kg er så ille på en bil som har rundt 200 hk originalt, samt har 4x4.

Legg innLagt inn:14 jun 2006 13:50
av sindrejl
Tomera skrev:
GT4 CS skrev:
Tomera skrev:Hvorfor er ST185 tyngre enn ST205? Hva er forskjellene og hva er vekta på ST185?

mvh
newbie!
Tom Eirik :)
ST185 har tyngre deler i seg. Om du f.eks sammenligner vekten av panseret blir du sjokkert. Med andre ord er st205 laget både lettere og sterkere en st185 pga nyere teknologi og at toyota kansje skjønte at de ikke lagde en optimal bil av st185 på 1500kg
Min st185 har egenvekt på 1525kg, jeg har alt utstyr uten cruise controll. Helt strippet for utstyr har jeg lest 1380kg, og det trur jeg på, for takluke,ac,10 høytalere og litt småplukk veier nokk
Okei! Takk for svar! Jeg skal ha GT-4 ST 185 som neste bil! Det er helt bestemt, men ble litt betengt hvis den var så mye tyngre enn ST205. Synes ikke 1400-1500 kg er så ille på en bil som har rundt 200 hk originalt, samt har 4x4.
originalt er nok st185 som mersom lat å betegne.. både pga høy vekt og litt slappere motoroppbygning, men litt oppspritet så er st185'en tøff den :)

Legg innLagt inn:14 jun 2006 14:00
av Tomera
Litt offtopic, men:
sindrejl skrev:
originalt er nok st185 som mersom lat å betegne.. både pga høy vekt og litt slappere motoroppbygning, men litt oppspritet så er st185'en tøff den :)
Ja har også hørt at genII 3S-GTE er noe slappere enn genIII. Men ett eff. anlegg, litt oppjustering av turbotrykk og ett åpent luftfilter hjelper vell litt på eller? Men klart at vekta på bilen har en del å si den også! Mere masse som skal opp i fart!

Legg innLagt inn:14 jun 2006 14:03
av Andy_Celica
Tomera skrev:Litt offtopic, men:
sindrejl skrev:
originalt er nok st185 som mersom lat å betegne.. både pga høy vekt og litt slappere motoroppbygning, men litt oppspritet så er st185'en tøff den :)
Ja har også hørt at genII 3S-GTE er noe slappere enn genIII. Men ett eff. anlegg, litt oppjustering av turbotrykk og ett åpent luftfilter hjelper vell litt på eller? Men klart at vekta på bilen har en del å si den også! Mere masse som skal opp i fart!
men turbon på en 3 gen er jo vesentlig bedre da!

Legg innLagt inn:14 jun 2006 14:04
av Tomera
Andy_Celica skrev:
Tomera skrev:Litt offtopic, men:
sindrejl skrev:
originalt er nok st185 som mersom lat å betegne.. både pga høy vekt og litt slappere motoroppbygning, men litt oppspritet så er st185'en tøff den :)
Ja har også hørt at genII 3S-GTE er noe slappere enn genIII. Men ett eff. anlegg, litt oppjustering av turbotrykk og ett åpent luftfilter hjelper vell litt på eller? Men klart at vekta på bilen har en del å si den også! Mere masse som skal opp i fart!
men turbon på en 3 gen er jo vesentlig bedre da!
Okei! Så det er en idee å få tak i ST205/genIII turbo? Ellers noen store forskjeller på disse to motorene?

Legg innLagt inn:14 jun 2006 14:58
av Andy_Celica
Tomera skrev:
Andy_Celica skrev:
Tomera skrev:Litt offtopic, men: Ja har også hørt at genII 3S-GTE er noe slappere enn genIII. Men ett eff. anlegg, litt oppjustering av turbotrykk og ett åpent luftfilter hjelper vell litt på eller? Men klart at vekta på bilen har en del å si den også! Mere masse som skal opp i fart!
men turbon på en 3 gen er jo vesentlig bedre da!
Okei! Så det er en idee å få tak i ST205/genIII turbo? Ellers noen store forskjeller på disse to motorene?
Ja 3gen turboen (ct20b) er jo vesntlig bedre en 2 gen (ct26) tror det er litt lavere komp, og litt bedre deler i en 3gen en en 2gen, blant annet ståltopppakning, innsugsmanifold osv!

Legg innLagt inn:15 jun 2006 08:09
av GT4 CS
Det jeg har fått med meg er at i 3 gen 3sgte er motoren optimalisert for og få mer luft samt kvitte seg kjappere med avgasser.
Turboen er og MYE mer effektiv, denne er så godt som bolt on på en 2gen, innsugsmanifolden har 4 store rør istedenfor 8små på 2gen, ic er mer effektiv, elbow er mer åpen, så er det annen ecu som er mer moderne. Hva som er gjort av forandringer i topp og blokk vet jeg ikke, men det er andre og større kjølekanaler. Dette er sånn grove trekk iallefall.
Ang få en 2 gen til og bli mer villig er relativt kjapt og enkelt.
Kjøp deg en boost controller av typen ball and spring,en grad kaldere tennplugger,dumpventil for og spare turboen,fuel cut defenser om du ikke har carlos sainz, et åpent filter, enten i boks eller konfilter, velger du konfilter så husk og lage en skjerm mot varmen, ellers taper du effekt.
Med dette skal du ifølge fenspot ta ut ca 35hk om du øker trykket til 1bar, du må og huske blokkere t-vsv ventilen. Denne reduserer ladetrykk i 1st og 2nd gir samt er en liten sikkerhet da den skal redusere ladetrykk om noe er galt.
Kjøper du i tilegg ny downpipe og eksos vil du merke et hav av forskjell. Vil tro du kan hente en ca 250 hk i motoren med dette på 1bar.
Men husk og være sikker på at fordelerlokk,bensinfilter og tennpluggledninger er i tipp topp stand. Og vaske ic invendig med bensin for og få ut all gammel olje er og lurt.
Er en i england som bremset 296hk med disse mods, i tilleg hadde han justert bensinblanding litt med en regulator og ladet 1,2bar.
Men gjør du samme mods med en st205 vil du jo vinne enda mer :D

Legg innLagt inn:15 jun 2006 11:46
av Tomera
Tusen takk for bra svar GT-4 CS. :D
Nå skal ikke jeg ødelegge denne tråden mere med mitt offtopic mas! hehe! Har notert med de modifikasjonene du har skrevet! Er nok kun CS som er alternativet når jeg skal kjøpe neste bil, så denne lista der kan være til stor hjelp!
Ett lite spørsmål til: Har det noen som helst effekt å kjøpe nye grenrør/manifold da?

mvh
Tom Eirik :)

Legg innLagt inn:15 jun 2006 14:29
av CelicaTurbo
orginal eksosmanifold på begge generasjoner motor er ganske bra, dvs de er rette og bra designet men kan eventuellt portes for å matche eksosporter i toppen osv, men generellt sett har det lite for seg å bytte eksosmanifold før du trimmer en hel del, og det finnes motorer med godt over 400hk som fremdeles kjører på standard eksosmanifold. Skal du vinne effekt begynn med downpipe, deretter resten av eksosen, så motorstyring.