Side 1 av 1

Annerledes motor etter oljeskift

Legg innLagt inn:07 okt 2003 15:43
av MRQuoc
ett etterlengtet olje og filter skift (jeg er litt treig \ har mye ellers å gjøre )

men merker at det hjalp veldig på å få inn tynnere olje , og ny større oljefilter .. ,
etter å ha bygd en rampe for å komme meg over grav-kanten , fikk jeg omsider surret meg under og .. den ser ut som før.. fullt av olje undenfra.
jeg fikk jo endel olje på eksosrøret .. som la igjen MASSE røyk utenfor porten *lol* :mrgreen:

gikk fra Shell Helix 10-40 , til Mobil1 0-40 , og byttet Fram filter (liten) til den større orginale -1004 filteret ,

Nå hører jeg "ventil-tikkingen" mye lysere .. den er ikke så grov og ujevn lenger , og under kjøring så jeg at oljetrykk - måleren var mer sensitiv enn før , den gikk opp når jeg ga pådrag , og ned når motoren gikk ned igjen på turtallet :) ..-. alt er så å si noe bedre.. når det gjelder min lille effekt-tap tidligere, har den faktisk merkbar foskjell :? ..

er det pga av den tynnere og større filteret som gjør trykkføleren mer sensitiv? , eller kan det være mye mer feil nå ?
jeg kan faktisk se at nåla går fort opp og ned etter gasspådraget. den gikk nesten opp til den 2. streken etter midtstreken ..
ved tomgang på ca. 1400rpm er den på nesten midtstreken ..

hvordan er din Amund .. og andre sine MK1 ?

og en ting til.. tenkte jeg skulle legge til en oljekjøler fremfor radiatoren.. litt langt kanskje? miste trykk og etc. kanskje`?

-EDIT-
jaggu fikk jeg på visker-armene .. med nye Bosch gummi .. , passasjer må jeg kjøpe en ny og kortere , ca 450mm på førersiden og 430mm på passasjersiden . , (450mm på begge sider nå)

Fikk gjort ganske mye så fort jeg fikk tak i nakken min litt

Re: Annerledes motor etter oljeskift

Legg innLagt inn:07 okt 2003 17:18
av Amund
MRQ skrev:Nå hører jeg "ventil-tikkingen" mye lysere .. den er ikke så grov og ujevn lenger , og under kjøring så jeg at oljetrykk - måleren var mer sensitiv enn før , den gikk opp når jeg ga pådrag , og ned når motoren gikk ned igjen på turtallet :) ..-. alt er så å si noe bedre.. når det gjelder min lille effekt-tap tidligere, har den faktisk merkbar foskjell :? ..

er det pga av den tynnere og større filteret som gjør trykkføleren mer sensitiv? , eller kan det være mye mer feil nå ?
jeg kan faktisk se at nåla går fort opp og ned etter gasspådraget. den gikk nesten opp til den 2. streken etter midtstreken ..
ved tomgang på ca. 1400rpm er den på nesten midtstreken ..

hvordan er din Amund .. og andre sine MK1 ?

og en ting til.. tenkte jeg skulle legge til en oljekjøler fremfor radiatoren.. litt langt kanskje? miste trykk og etc. kanskje`?
min ligger rett over midten på tomgang, kald, og rett under varm. ved kjøring rett overt den andre tykke streken.

min har allerede oljekjøler orginalt, trodde alle hadde det..?

Legg innLagt inn:07 okt 2003 18:40
av bose
Tror det.men er det normalt at oljetempen ligger på 85grader ved normal kjøring?syns det er litt høyt.

Legg innLagt inn:07 okt 2003 18:50
av Amund
tror det er greit, så lenge den ikke kommer over 100 så går det vel bra..

Legg innLagt inn:07 okt 2003 20:54
av bose
Får sørge får å kjøre med god olje framover. --> Castrol RS :D

Legg innLagt inn:08 okt 2003 03:18
av MRQuoc
men ingen av dere har følsomme oljetrykk-målere? .. min går jo etter gassfoten min nesten :? ..

Legg innLagt inn:08 okt 2003 12:12
av erling
Går greit et stykke over 100 grader og. Var oppe i 120 på golfen min rett som det var, helt ufarlig.

Ville nok hatt en oljekjøler i motorrommet, om jeg skulle ettermontert. Greit å ikke ha oljeslanger helt frem uten at det er nødvendig. :)

Legg innLagt inn:08 okt 2003 15:43
av Christian
Hks meteret mitt beveger seg endel, men ligger rolig på alt over 2500-3000rpm og oppover.
Men det flytter seg relativt sakte da :)

Legg innLagt inn:09 okt 2003 11:28
av mk1 black limited
Oljekjøler er standard på alle mk1 MR2.

Har uorginal (VDO) oljetrykkmåler og -temp. Trykket der endrer seg ganske mye ihvertfall, ligger på litt over 2 bar på tomgang, og over 4 ved pådrag. Temperaturen ligger på ca. 100 grader når motoren er varm. På banekjøring blir det glatt 120-130 grader, men tror det har litt med at føleren sitter i en 'erstatnings-peilepinne' som måler temp. i bunnpanna.

Legg innLagt inn:09 okt 2003 11:35
av Espen H
Min oljetrykks måler ligger litt over steken i midten på tomgang og beveger seg høyere opp ved gasspådrag, men litt gradvis lissom. Jeg har og nettopp byttet olje og filter (Shell Helix Ultra 5w-40 + orginalt filter)..

Selv om jeg ikke har mr2, så har jeg jo 4a-ge, så det er kanskje av interesse..

Legg innLagt inn:10 okt 2003 21:31
av Erlend
Trykket mitt endrer seg med gasspådrag, helt likt nesten :) Bra eller dårlig? Tenkte jeg skulle få bytta olje selv også de nærmeste dagene :)

Legg innLagt inn:11 okt 2003 00:11
av MRQuoc
jaggu, føler at min går vel for fort opp og ned i trykk, enn deres... har faktisk aldri før vært borti det på min tidligere 4A-GE

og Espen , ja, kanskje jeg skulle sett på din ? en dag?