Side 1 av 3

Widebody prosjektet fortsetter (Edit, 16/3)

Legg innLagt inn:05 jun 2006 21:47
av MR2WideBody
Har drevet på å byttet motor den siste tida, og har ett problem med tomgang eller hva jeg skal kalle det.
Har fortsatt ikke kjørt så mye som en meter med den nye motoren, men mitt problem er som følger:
Vrir på nøkkelen, starteren går rundt, og starter når den føler for det (Noen ganger må jeg gi litt gass, andre ganger trenger jeg bare vri på nøkkelen).
Som regel når den da starter så går den veldig reint på tomgang, null problem ennå. Så gir jeg litt gass, kanskje opp til 3-3500 og kan holde den der i 5-10-15 sekunder, varierer helt på humøret til motoren.
Og da begynner morroa, da synker turtelleren, og den begynner å rakle og rumle og tulle. Etter dette så går den og jager på tomgangen og vil ikke ta imot på gasspedalen, trykker ca halv gass så kveler den seg til full stopp.

Har nye pluggledninger, ny rotor, ny fordeler, nye plugger

Har forresten ikke noen annen feilkode en 51, og har ikke noe lurt svar på hva dette kan være selv. Har røsket ut aircondition kompressoren så ledninga til den bare henger og slenger.

Også lurer jeg på O2 føleren i eksosen, når jeg drar ut kontakta til den så virker det for meg som det ikke skjer en skitt, skulle ikke denne pøsa på med bensin når den blir dratt ut? (Via ECU selfølgelig)

Så lenge det ikke virker som det skjer en døyt hverken med O2 av eller på kan den da være gåen?


Mye spørsmål her nå, men begynner å bli lysten i høyrefoten til å kjøre litt.

Legg innLagt inn:05 jun 2006 21:56
av Christian
Feilkode 51 :

SWITCH SIGNALS
IDL (tps) CONTACTS OFF, NEUTRAL START SWITCH OFF, A/C SWITCH "ON" SIGNAL TO ECU
WITH DIAGNOSTIC CHECK CONNECTOR SHORTED
--A/C SWITCH/CIRCUIT
--A/C AMPLIFIER
--TPS/CIRCUIT
--NEUTRAL START SWITCH/CIRCUIT
--ECU

Hentet fra post http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... t=feilkode

Edit : Ang O2 sensoren virker det ikke som om ecu pøser på fryktlig mye ekstra. Min røyk forrige uke på gatebil, men uten de store problemene...

Legg innLagt inn:05 jun 2006 22:09
av sleeper
er det en 2 eller 3 gen du har?

Legg innLagt inn:05 jun 2006 22:10
av MR2WideBody
det er en 2 gen

Legg innLagt inn:05 jun 2006 22:15
av sleeper
hvordan er det med luftmengdemåleren da? funker den som den skal?

Legg innLagt inn:05 jun 2006 22:18
av Larsen
Etter hva jeg har erfart hørtes det ut som det kanskje er vankum lekasje.

Legg innLagt inn:05 jun 2006 22:20
av MR2WideBody
sleeper skrev:hvordan er det med luftmengdemåleren da? funker den som den skal?
Den er helt fin, tok den ut og renset og målte den idag. Og den var bra

Legg innLagt inn:05 jun 2006 22:23
av MR2WideBody
Larsen skrev:Etter hva jeg har erfart hørtes det ut som det kanskje er vankum lekasje.
Tviler jeg veldig sterkt på egentlig, men det kan hende..
Bare veit ikke hvor mange timer jeg har sett på bilder og skjemaer, og dratt i de vakumslangene, og kommer fram til det samme hver gang


Bare lurer litt på om det kan være noe med TPS sensoren og O2 sensoren, siden den går bra på tomgang, men ræva når den får litt mer bensin og luft

Legg innLagt inn:05 jun 2006 22:26
av sleeper
tps sensoren går det jo greit og måle om funker som den skal...

og o2 sensoren kan du koble inn en AF måler, så ser du om den gir ca riktig signal..

Legg innLagt inn:05 jun 2006 22:32
av MR2WideBody
sleeper skrev:tps sensoren går det jo greit og måle om funker som den skal...

og o2 sensoren kan du koble inn en AF måler, så ser du om den gir ca riktig signal..
Det er jeg klar over, tenkte jeg skulle kjøpe det imorra og få sjekket litt mer. Men er det ingen som har hatt noen veldig lignende symptomer på bilen sin? Som veit hva dette kommer av?

Legg innLagt inn:05 jun 2006 23:03
av Larsen
sleeper skrev:tps sensoren går det jo greit og måle om funker som den skal...

og o2 sensoren kan du koble inn en AF måler, så ser du om den gir ca riktig signal..
Bare å koble på et multimeter. Den skal måle ca. 0.45 volt +-

Legg innLagt inn:05 jun 2006 23:08
av MR2WideBody
Larsen skrev:
sleeper skrev:tps sensoren går det jo greit og måle om funker som den skal...

og o2 sensoren kan du koble inn en AF måler, så ser du om den gir ca riktig signal..
Bare å koble på et multimeter. Den skal måle ca. 0.45 volt +-
Mellom O2 og minus, eller mellom O2 og Pluss?

Legg innLagt inn:05 jun 2006 23:20
av Larsen
Det går vel bare en ledning til sensoren så da skal du måle mellom o2 og negativ (jord)

Legg innLagt inn:06 jun 2006 07:06
av CelicaTurbo
har tro på trottlesensoren i første omgang,.. jeg ser ikke helt at lambdasensoren kan føre til noe slikt, og drar du ut pluggen har du eliminert muligheten for det uansett (motoren går som du ser rikere da, men ikke så rikt at du vil merke noe til det på tomgang, motoren vil fremdeles gå bra men det vil f.eks være lettere å kvele motoren ved igangsetting om du ikke gir tilstrekkelig gass etc). Jeg ville ha sjekket trottlesensoren slik det er opplyst i BGB, om den ikke gir idle-signal kan det hindre ecu fra å rapportere flere feilkoder. Gir den ikke idle signal så prøv å justere den slik det står i manualen, du trenger 0.5, 0.6 og 0.7mm følerblader. Sjekk også at motstanden i TPS varierer jevnt ettersom du beveger gasspjeldet. Når du er kvitt feilkode 51 så kan du eventuellt se om det dukker opp andre koder. Husk også å justere tenningen på motoren når du er kvitt kode 51, for den koden hindrer ECU i å låse tenningspunktet slik den skal når du skal justere tenningen etter spesifikasjonene.. Symptomene i seg selv høres mest ut som signal fra luftmengdemåleren egentlig.. Jeg har selv fjernet AC-kompressor på min motor og kontakten henger løst, og ECU rapporterer ingen feilkoder med dette.

Legg innLagt inn:06 jun 2006 21:31
av Poppe1
kjøp ei flaske startgass, la bilen stå på tomgang, og sprut gass ved vakumslangen, går den opp på turtall, er det vakumlekkasje!