Side 1 av 1
Økte effekten drastisk på min 3sgte
Legg innLagt inn:08 jun 2006 23:35
av Enchanted
Bygde om eksosanlegget på bilen til 3tomm med kun en potte sor man ser tvers gjennom...
Merket en sinnsyk effektøkning...
Noen som vet hvor mye hester det blir ca når man har 3 tomm rake rør og sportsfilter??? har 225 orginalt
Legg innLagt inn:08 jun 2006 23:37
av Larsen
Kommer ann på hvor mye turbotrykket har gått opp, men anslår at den går opp 20-30 hk.
Legg innLagt inn:08 jun 2006 23:41
av Enchanted
Det var søren meg helt sinnsyk forskjell
Legg innLagt inn:09 jun 2006 21:56
av CelicaTurbo
hovedgrunnen til høyere effekt med grov eksos på turbobiler er at med lavere mottrykk i eksosen vil turboen lade høyere, standard trykk er 0.7 bar men med grov eksos er det ikke uvanlig å treffe fuelcut ved 0.85-0.9 bar trykk.. Størst effekt vinner man om man bytter ut downpipen fra turbo og ned.
Legg innLagt inn:09 jun 2006 22:43
av jumbo
Hmm, er noe jeg må ha gått glipp av her... wastegaten styres jo basert på trykket? I såfall burde vel ikke bedre pusting (i dette tilfellet på eksossiden) direkte føre til mer ladetrykk uten at man også justerer aktueringen av wastegate med en boostcontroller av ett eller annet slag?
Er jo rimelig tydelig at jeg tar feil eller misser et eller annet her, bare nysgjerrig på hva

Legg innLagt inn:09 jun 2006 23:29
av Larsen
Wastgaten blir bare styrt av et forhåndsprogramert program. Det vil si at motorstyringa vet egentlig ikke hvor mye trykk bilen faktisk kjører på før du får fuel cut.
Legg innLagt inn:10 jun 2006 18:04
av jumbo
Larsen skrev:Wastgaten blir bare styrt av et forhåndsprogramert program. Det vil si at motorstyringa vet egentlig ikke hvor mye trykk bilen faktisk kjører på før du får fuel cut.
Vel det forklarer jo saken
Men hva baseres styring av wastegaten på da? rpm? airflow? Man må jo ha en eller annen fornuftig input for å styre denne i det hele tatt, ellers kunne man jo åpnet/lukket den helt random

Legg innLagt inn:10 jun 2006 18:14
av Larsen
Det svarer sitter vel bare de som har laget ecu'en med. Men tipper på at det er en kombinasjon av turtall og hvor mye luft den drar inn.
Legg innLagt inn:11 jun 2006 19:35
av CelicaTurbo
nå opererer wastegaten på våre biler strengt talt kun mekanisk, om man ser bort ifra at ECU styrer t-vsv ventilen som gir 0.2 bar ekstra trykk når den er aktivert, og den blir aktivert/deaktivert basert på noen enkle parametre. Om man ser bort fra den ventilen vil fremdeles turbotrykket øke ved friere eksosveier men det er pga at trykket i wastegate virker mot en fjær som ikke har forandret seg og wastegateporten vil fremdeles åpne seg like mye i forhold til trykk som tidligere. Wastegate fungerer ved at en port åpner som lar eksosgasser rømme unna den restriktive turbinen, og dermed vil wastegate styre hvor mye eksosgasser som driver turbinen. Når man monterer grov eksos vil baktrykket synke og en større andel eksos vil ha lettere for å gå gjennom turbinen på sin vei ut, og en mindre andel vil gå gjennom wastegateporten. De økte eksosgassene i turbinen vil da øke turbotrykket. På enkelte turboer kan man oppleve at alt for fri eksos fører til at wastegateporten ikke klarer å rute nok eksosgasser utenom turbinen, med det resultatet at turbotrykket fortsetter å stige selv om wastegateporten er helt åpen, man har da en situasjon hvor økende trykk medfører økende eksosgasser som videre fører til enda mer turbotrykk, uten at wastegate klarer å begrense det. Turbotrykket stiger da uten kontroll, det kalles "boost creep" og enkelte turboer er ekstra sårbar for slikt, bl.a. Greddy TD06 med intern wastegate på MR2 (de fleste selger nå TD06 kit med ekstern wastegate av den grunn), og av en eller annen grunn er "boost creep" et ganske vanlig problem på st205 med ct20b'turboen. Noe som jeg tror er delvis grunn til at så mange st205 sliter med motorhavari for tiden; eiere monterer grov eksos uten å en trykkmåler som viser hva som skjer, eller forstå faren ved at trykkmåleren viser så høyt som den gjør

Legg innLagt inn:11 jun 2006 20:36
av Enchanted
Jeg burde få målt turbotrykker fort som f med andre ord??
Legg innLagt inn:11 jun 2006 20:46
av henningl
Du får fuelcut før turbotrykket når noe risikabelt nivå. Fuelcut oppleves somregel som en turtallssperre ved ca 3000 rpm.
Legg innLagt inn:12 jun 2006 13:49
av FireWalk
B-pipen skal vist også være ganske restriktiv! ATS-racing påstår at man kan få 10 hk mere ved å bytte den. Det syntes jeg høres mye ut. Mulig det er et salg-triks, men noen få hk burde man utvilsomt få! Eksos anlegget er jo plombert for å få ned effekten orginalt.
Legg innLagt inn:12 jun 2006 14:06
av CelicaTurbo
B-pipen er seriøst begrensende på MR2 Turbo ja, men kanskje 10hk er noe optimistisk ja. Å bytte til 3" downpipe har flere ganger blitt målt til å tilsvare ca 15hk på hjulene alene, så klart mye pga trykkøkningen det medfører.
Legg innLagt inn:12 jun 2006 23:17
av sindrejl
CelicaTurbo skrev:nå opererer wastegaten på våre biler strengt talt kun mekanisk, om man ser bort ifra at ECU styrer t-vsv ventilen som gir 0.2 bar ekstra trykk når den er aktivert, og den blir aktivert/deaktivert basert på noen enkle parametre. Om man ser bort fra den ventilen vil fremdeles turbotrykket øke ved friere eksosveier men det er pga at trykket i wastegate virker mot en fjær som ikke har forandret seg og wastegateporten vil fremdeles åpne seg like mye i forhold til trykk som tidligere. Wastegate fungerer ved at en port åpner som lar eksosgasser rømme unna den restriktive turbinen, og dermed vil wastegate styre hvor mye eksosgasser som driver turbinen. Når man monterer grov eksos vil baktrykket synke og en større andel eksos vil ha lettere for å gå gjennom turbinen på sin vei ut, og en mindre andel vil gå gjennom wastegateporten. De økte eksosgassene i turbinen vil da øke turbotrykket. På enkelte turboer kan man oppleve at alt for fri eksos fører til at wastegateporten ikke klarer å rute nok eksosgasser utenom turbinen, med det resultatet at turbotrykket fortsetter å stige selv om wastegateporten er helt åpen, man har da en situasjon hvor økende trykk medfører økende eksosgasser som videre fører til enda mer turbotrykk, uten at wastegate klarer å begrense det. Turbotrykket stiger da uten kontroll, det kalles "boost creep" og enkelte turboer er ekstra sårbar for slikt, bl.a. Greddy TD06 med intern wastegate på MR2 (de fleste selger nå TD06 kit med ekstern wastegate av den grunn), og av en eller annen grunn er "boost creep" et ganske vanlig problem på st205 med ct20b'turboen. Noe som jeg tror er delvis grunn til at så mange st205 sliter med motorhavari for tiden; eiere monterer grov eksos uten å en trykkmåler som viser hva som skjer, eller forstå faren ved at trykkmåleren viser så høyt som den gjør 
nåja.. nå tåler ct20b 1.3bar og det skal jaggu meg mye til for å nå det! er ikke nok å kutte eksosen bort o.l for å få så høyt trykk.. da må du kødde med en bc

Legg innLagt inn:13 jun 2006 14:56
av CelicaTurbo
Det er rart at mange briter med st205 sliter med boost creep ved 3" eksos da, mange velger 2.5" mellomrør for å unngå problemet

Boostcontroller gjør ingen forskjell, har ingenting med saken å gjøre.