Side 1 av 1

Stille tenninga på biler med apexi fc kommander

Legg innLagt inn:10 jun 2006 00:30
av Andy_Celica
Prøvde å følge tråden om åssen man stiller tenninga på celica gt4, men fikk det aldrig til å stemme, men uansett, jeg gikk inn i bilen og der stod det på handcontroleren til power fc IGN TIME, så jeg når bilen sto på tomgang og viftene slo inn stilte jeg den slik at den går fra 8-12 grader, var umulig å få den akkurat på 10, men det hlalp da heller ikke noe å kortslutte te1 og e1, ble ikke noe forskjell, og fikk heller ikke til å søke etter feilkoder! er det pga at jeg har power fc?

Og er den normalt at tenninga endrer grader ved høyere turtall? min går opp til 50 grader og da har jeg så vidt pasert 3000 rpm!

Legg innLagt inn:10 jun 2006 10:00
av Larsen
Ettersom du har annen motorstyring så får du ikke kortsluttet t og e1. Og det stemmer at tenninga endrer seg ganske bra med turtallet. Men 50 grader høres mye ut.

Legg innLagt inn:11 jun 2006 15:53
av Andy_Celica
Men hvordan stille tenninga hvis man har power fc? får den ikke til å gå riktig!

Legg innLagt inn:11 jun 2006 19:45
av CelicaTurbo
hm, stemmer at vanlig måte ikke kan brukes, men jeg er ganske sikker på at det skal stå en kommentar i PowerFC-manuelen for hvordan du forhindrer dynamisk endring av timing, du må selv inn på commanderen og velge en parameter/innstilling der. Godt mulig at et søk på mr2oc.com kan gi deg noe info om det.

Legg innLagt inn:11 jun 2006 22:11
av CelicaTurbo
ved nærmere ettersyn, står noe greier på side 36-37 i commandermanualen jeg har ihvertfall, angående ETC->Idle-IG Cntrl.. Etter hva jeg har funnet av info er det den instillingen som må skrues av midlertidig men for å være sikker bør du sjekke på egenhånd også.

Legg innLagt inn:11 jun 2006 22:16
av Daniel_hoy
CelicaTurbo skrev:ved nærmere ettersyn, står noe greier på side 36-37 i commandermanualen jeg har ihvertfall, angående ETC->Idle-IG Cntrl.. Etter hva jeg har funnet av info er det den instillingen som må skrues av midlertidig men for å være sikker bør du sjekke på egenhånd også.
Har du VELDIG lyst på power FC? :P Ser ut som du har studert saken endel. hehe..

Legg innLagt inn:11 jun 2006 22:45
av Andy_Celica
CelicaTurbo skrev:ved nærmere ettersyn, står noe greier på side 36-37 i commandermanualen jeg har ihvertfall, angående ETC->Idle-IG Cntrl.. Etter hva jeg har funnet av info er det den instillingen som må skrues av midlertidig men for å være sikker bør du sjekke på egenhånd også.
Takker for hjelpen, så det sto der nå!
Får prøve å å stille den riktig i morgen! men stemmer det at den skal stå på 16 grader da?

Legg innLagt inn:12 jun 2006 10:31
av CelicaTurbo
Daniel_hoy skrev:
CelicaTurbo skrev:ved nærmere ettersyn, står noe greier på side 36-37 i commandermanualen jeg har ihvertfall, angående ETC->Idle-IG Cntrl.. Etter hva jeg har funnet av info er det den instillingen som må skrues av midlertidig men for å være sikker bør du sjekke på egenhånd også.
Har du VELDIG lyst på power FC? :P Ser ut som du har studert saken endel. hehe..
hehe, stemmer at jeg har studert PowerFC en del for å vurdere om den kan brukes til min bil og har utvilsomt lyst på en ;) Men, så er jeg generellt kunnskapshungrig også, leser det meste interessant som jeg kommer over av info for biler med 3S-GTE ;)

Legg innLagt inn:12 jun 2006 10:39
av CelicaTurbo
Andy_Celica skrev:
CelicaTurbo skrev:ved nærmere ettersyn, står noe greier på side 36-37 i commandermanualen jeg har ihvertfall, angående ETC->Idle-IG Cntrl.. Etter hva jeg har funnet av info er det den instillingen som må skrues av midlertidig men for å være sikker bør du sjekke på egenhånd også.
Takker for hjelpen, så det sto der nå!
Får prøve å å stille den riktig i morgen! men stemmer det at den skal stå på 16 grader da?
10 grader er korrekt, noe mer enn det er utrygt ;) Vil du være helt sikker på at den innstillingen nevnt overfor har ønsket effekt så kan du også gjøre et anslag ved å sette commanderen til å vise hvilken tenning den kjører for øyeblikket, så summerer sjekker du med tenningslampe og gjør et overslag over hva tenningen er der (siden høyeste markering der er 15 grader), så vil da basistenning = målt tenning - powerfc tenningspunkt. Men, sjangser er gode for at powerfc'en vil variere tenningen en del når den ikke er låst så det kan bli litt vanskelig. Eventuellt kan du jo nulle ut alle cellene i ignitiontabellen som er rundt tomgang og se hvordan det ser ut da, men da må du også skrive ned de orginale verdiene ;)

Legg innLagt inn:12 jun 2006 10:57
av Larsen
CelicaTurbo skrev:
Andy_Celica skrev:
CelicaTurbo skrev:ved nærmere ettersyn, står noe greier på side 36-37 i commandermanualen jeg har ihvertfall, angående ETC->Idle-IG Cntrl.. Etter hva jeg har funnet av info er det den instillingen som må skrues av midlertidig men for å være sikker bør du sjekke på egenhånd også.
Takker for hjelpen, så det sto der nå!
Får prøve å å stille den riktig i morgen! men stemmer det at den skal stå på 16 grader da?
10 grader er korrekt, noe mer enn det er utrygt ;) Vil du være helt sikker på at den innstillingen nevnt overfor har ønsket effekt så kan du også gjøre et anslag ved å sette commanderen til å vise hvilken tenning den kjører for øyeblikket, så summerer sjekker du med tenningslampe og gjør et overslag over hva tenningen er der (siden høyeste markering der er 15 grader), så vil da basistenning = målt tenning - powerfc tenningspunkt. Men, sjangser er gode for at powerfc'en vil variere tenningen en del når den ikke er låst så det kan bli litt vanskelig. Eventuellt kan du jo nulle ut alle cellene i ignitiontabellen som er rundt tomgang og se hvordan det ser ut da, men da må du også skrive ned de orginale verdiene ;)
Er jo vanlig at den går på 16 grader på tomgangen da. Vanligvis så låser du tenninga på 10 grader da den skal justeres, men da du drar ut ledninga i diagnose pluggen så spretter den opp på 16 grader. Det skader jo heller ikke å kjøre aggresiv tenning på tomgang så lenge det ikke går ut over resten av turtall spekteret. Den går bare mer ujevnt.

Legg innLagt inn:12 jun 2006 11:47
av CelicaTurbo
Stemmer at 15-16 grader er normalt ved tomgang, men her snakker vi om å stille basistenningen uten tomgangsjustering av tenning, og da er det ikke mye trygt å sette basistenning til 16 grader. Å basere seg på at det skal være 16 grader ved tomgang uten å låse tenningspunktet er ikke en spesiell trygg måte å justere på akkurat for det kan variere mye når tenningspunktet ikke er låst, og en grad eller to for mye kan utgjøre en stor forskjell mellom hva motoren tåler eller ikke tåler. At du sier det ikke skader å kjøre aggresiv tenning på tomgang stemmer jo, men her er det jo snakk om å stille basistenningen på fordeler som påvirker hele turtallet, ikke bare tomgangen, så jeg ser egentlig ikke hva du vil frem til? Om hans PowerFC er justert til optimal tenning ved høy last med korrekt basistenning satt til 10 grader kan jeg nærmest garantere at 5 grader ekstra basistenning fører til en tidlig død for den motoren.. Derfor er det greit å være helt sikker på at tenningen blir justert på korrekt grunnlag (og ikke minst håpe at powerfc'en ble programmert når tenning var justert korrekt). Å basere justeringen på at en 3S-GTE med standard ECU pleier å ha rundt 16 grader tenning ved tomgang er litt utrykt både med tanke på de store variasjonene, men også pga at vi ikke aner hvordan powerfc'en er mappet på tomgang vs standard ecu..