Side 1 av 1

Hvordan ødelegge 3sgte

Legg innLagt inn:19 jun 2006 12:21
av Larsen
Liten grei liste over folk som har ødelagt 3-sgte og hvordan.Fint for alle som har planer om å dytte ut litt mer... Sticky?
http://www.gtfour.ca/howtoblowyourengine.html

Legg innLagt inn:19 jun 2006 14:16
av Morten
Hehe, og fellesnevneren er "skru-opp-trykket-uten-å-få-mappet-skikkelig". Gjelder jo ihvertfall 90% (vil egentlig si 99%) av de med stempelproblemer :wink: ..og ja, jeg hiver stein i et glasshus siden jeg har klart det samme selv, men er jo litt på tide at noen lærer av andres feil også, ikke bare sine egne? :mrgreen:

Legg innLagt inn:19 jun 2006 19:56
av Sven
Hva innebærer egentlig i utrykket "skru-opp-trykket-uten-å-få-mappet-skikkelig"
Greit å vite når den tid kommer :roll:

Er det rett og slett å justere innsprøytninga?

Legg innLagt inn:19 jun 2006 21:46
av kennethx
Morten snakker nok om å skru opp turbotrykket "for høyt". :wink:

Legg innLagt inn:19 jun 2006 22:56
av Sven
Ok, så det gjelder ikke ved moderat trykkøkning? Til 1bar f.eks.

Legg innLagt inn:19 jun 2006 23:03
av sleeper
Sven skrev:Ok, så det gjelder ikke ved moderat trykkøkning? Til 1bar f.eks.
1 bar går er en trygg grense SÅ LENGE ALT FUNKER SOM DET SKAL! skal du være helt sikker så gå over alle motordeler som kan ha innvirkning....


men morten mener nok at de fleste absolutt skal presse grensene for og få ut de siste 5 hk... og da går det som det må! til H.... :?

Legg innLagt inn:19 jun 2006 23:04
av sindrejl
sleeper skrev:
Sven skrev:Ok, så det gjelder ikke ved moderat trykkøkning? Til 1bar f.eks.
1 bar går er en trygg grense SÅ LENGE ALT FUNKER SOM DET SKAL! skal du være helt sikker så gå over alle motordeler som kan ha innvirkning....


men morten mener nok at de fleste absolutt skal presse grensene for og få ut de siste 5 hk... og da går det som det må! til H.... :?
sånn som kjøring på 1.3bar over tid ;)

Legg innLagt inn:19 jun 2006 23:32
av Morten
Jeg mener også at selv om f.eks. det å skru opp til 1bar regnes som trygt, så SJEKK at det er som det skal når du skrur opp. Ikke ta for gitt at ting er trygt fordi en har hørt av andre at det skal være det. :wink: Ting kan ofte virke tilsynelatende ok til å begynne med selv om de ikke nødvendigvis er det.

Legg innLagt inn:20 jun 2006 01:04
av larsst185
Sånn til 3s-gte motorens forsvar så har jeg hatt to st185 til nå.begge har slitt med dårlig vedlikehold og høyt oljeforbruk når jeg overtok dem.Likevel har jeg ikke klart å ta knekken,dvs få helt driftstans på noen av dem.Motorene har blitt plukket i atomer og overhalt av meg pga oljeforbruk og div men aldri noe alvorlig.Toppakninga på den jeg har nå tok sakte men sikkert kvelden etter ca et år med gt4 ic og cs panser (les:dårlig patent) + at jeg kjørte med konstant 1,1-1,2 bar trykk.Kjørte til og med x antall runder på acr med dette oppsettet.Når jeg åpna denne motoren like etter jul så bærer den preg av bruken men likevel,ingenting har tatt direkte kvelden.Jeg er vertfall mektig imponert av 3s-gte en både når det gjelder driftsikkerhet og hvordan den reagerer generelt på lett trimming ect.Nå er ikke dette noen oppfordring til folket om å herpe motorene deres men et lite bilde på at motoren faktisk tåler MYE juling før den gir seg. :)

Legg innLagt inn:20 jun 2006 09:55
av Morten
larsst185 skrev:Sånn til 3s-gte motorens forsvar så har jeg hatt to st185 til nå...
...Nå er ikke dette noen oppfordring til folket om å herpe motorene deres men et lite bilde på at motoren faktisk tåler MYE juling før den gir seg. :)
Var ikke min mening å si at det er en dårlig motor, langt i fra. Hadde jeg syntes det hadde jeg ikke kjørt med en selv. :lol: Det jeg har prøvd å få frem (men kanskje ikke har klart) er egentlig at motoren tåler mye HVIS ALT ER SOM DET SKAL. Slurver en derimot og satser på at alt er som det skal og tar feil skal det forsvinnende lite til før stempler er fubar (som på alle turbomotorer).

Legg innLagt inn:20 jun 2006 13:02
av larsst185
Neida,jeg sikta ikke til at du sa det heller. :) Jeg bare la ut min erfaring.mulig det kom ut litt feil.

Legg innLagt inn:21 jun 2006 00:17
av Christian
Høye innsugstemperaturer er vel heller ikke det som er mest effektivt for å ødelegge en motor....trykk og tenning funker mye bedre! :oops: Sleng i tillegg på litt lavt bensintrykk og man har en sikker vinner :lol:

Legg innLagt inn:21 jun 2006 13:14
av TrustNo1
Så noen tips til meg som er totalt teknisk ukjennt med en turbomotor? Jeg er ikke så fryktelig opphengt i å få ut de 5 siste hestene, og kan godt gå ned litt i kraft for å få en driftssikker bil.

Når jeg nå akslererer så ligger jeg stort sett på ca 1 bar, men noen ganger kan den komme opp til 1.2

Burde dette justeres ned litt?

Legg innLagt inn:21 jun 2006 13:25
av Larsen
kommer vel ann på hva som sitter i bilen fra før av. En 2genrasjon 3sgte bør nok ikke tas over 1 bar.

Legg innLagt inn:21 jun 2006 16:52
av CelicaTurbo
Trustno1: Den bilen har vel oppgradert intercooler med vifte og greier så i utgangspunktet er den sikrere ved høyt turbotrykk enn en standard MR2 er, men turboen dytter litt mer luft enn orginalt og 1.2 bar kan strekke det orginale bensinsystemet litt med den turboen. Jeg husker ikke om den motoren er bygget på noe vis men ønsker du å være sikker og ha noe som fungerer trygt og stabilt ville jeg holdt meg til 1.0 bar maks. Med sterkere toppakning og ny motorstyring hadde 1.2 bar trolig vært ganske trygt.