TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turtalssperre pÃ¥ Gti 90mod

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #181807  av RedGTI

Hei

jeg lurer på om det er turtalssperre på celica gti st18? Den jeg kjøpte har vært jentekjørt, så jeg har ikke turt å prøve enda=)

#181812  av CelicaTurbo

jada, ca 7250 og skal du hente effekten ut av motoren må du bruke litt turtall også ;)

#181813  av RedGTI

Hehe, takker og bukker.

vet du om det er mulig å få tak i uorginale baklykter til st18? trenger nye baklyker
 #181905  av STIRLING

Hvis du gidder å tukle lit med fordelere kan du fint ta bort sperra.
Den motoren gjør glat 10000++ uten problemer, hvis alt er i orden da.
Men ulempen er at du halverer garantert levetiden på stempla..

#182139  av 2fastgt4

ikke gjør som STERLING sier,han jobber som mekanikker på toyota og er sugen på overtid :?
 #182149  av Speeder

STIRLING skrev:Hvis du gidder å tukle lit med fordelere kan du fint ta bort sperra.
Den motoren gjør glat 10000++ uten problemer, hvis alt er i orden da.
Men ulempen er at du halverer garantert levetiden på stempla..
Jeg skulle likt å sitti på en tur rundt bane da du drar dene bilen til konsekvent over 10kRPM :roll:

#182177  av larsst185

Den gjør ikke 10000 omdr +++ uten problemer.Galskap å påstå noe sånt.
og hva skal du gjøre i fordeleren får å øke sperra da???

#182194  av CelicaTurbo

he, for ikke å snakke om at det er ECU som styrer turtallssperren basert på signalet fra fordeleren, samt at den også baserer både tenning og bensinmengde på det samme signalet så det høres en smule spøkefullt ut å endre grunnlaget for signalet når det vil påvirke så mye av motordriften :roll:

#182221  av larsst185

hehe.ja,var egentlig det jeg sikta til ja.du får gjordt lite i den fordeleren for å øke sperra. :)
Også det med at stemplene blir det største problemet ved å konstant operere på 10000rpm ++ er vel en smule feil.Er mye annet i motoren og som ikke har godt av dette så jeg synes det hele er basert på uvitenhet.
Meeen det er min mening :)

#182438  av 2fastgt4

det er sikkert mulig å gjøre det HVIS DU GJØR A L T RIKTIG :D
men da velger jeg å tro at STIRLING har tenkt på å bytte ecu og alt som trengs.

spørsmålet er vel heller om den ville blitt litt slapp etter 8000 rpm :D

STIRLING dette er en utfordring til deg som du bør utdype kanskje i en egen post.
Du må beskytte familie æren her vet du :wink:

#182498  av STIRLING

Etter det jeg her hart gjør motoren 14000 rpm, uten prob,
Kjenner flere som har kjørt mr2 med samme motoren og der ble det bare klipet en ledning i fordeleren. Han ene trodde ikke på det han heller og tro til 12 000 det som står i instrumente på mr2 og fikk sjokk.

De som kjører rally med denne bilen i 1600 cc klasen uten mod, ligger å jager denne motoren konsekvent mellom 8-10 000 rpm,

Det blir sakt at dette er uten tvil Toyotas beste motor på mange år i denne størelsen. :D

#182508  av Mr2 Mk2

STIRLING skrev:Etter det jeg her hart gjør motoren 14000 rpm, uten prob,
Kjenner flere som har kjørt mr2 med samme motoren og der ble det bare klipet en ledning i fordeleren. Han ene trodde ikke på det han heller og tro til 12 000 det som står i instrumente på mr2 og fikk sjokk.

De som kjører rally med denne bilen i 1600 cc klasen uten mod, ligger å jager denne motoren konsekvent mellom 8-10 000 rpm,

Det blir sakt at dette er uten tvil Toyotas beste motor på mange år i denne størelsen. :D
er du klar over hvilken motor dette er?

#182516  av CelicaTurbo

jeg har større tro på at 1.6 liter 4A-GE motoren i MR2 mk1 kan klare et slikt turtall enn at 2.0 liter 3S-GE motoren i Celica GTi skal klare noe slikt, men uansett så vil man endre ECU'ens tolking av reelt turtall om man modifiserer fordeleren og jeg kan ikke se noe annet enn at ECU da må kjøre fra feil sted i bensin- og tenningstabeller. Det er kanskje mulig at 1.6-literen har en mekanisk eller annen løsning for turtallssperre som ikke er styrt av ECU?

#182523  av Pgus

Ut i fra hva jeg har fått med meg tar veivlagrene på 4a-ga (1,6) kvelden mellom 9 - 10, ved vedvarende kjøring.

Med innsug og T-vis er det også svært lite å hente i dette turtalsområdet uten større modifikasjoner.. ITB, Kammer, balansering, porting må til for å at ut effekt så høyt - penger, MASSe penger koster dette.

Den kan være at du har hørt om noen som setter på doble Webere, og da kan man jo trikse litt med ECU'en... (vanlig for race, og anbefales forrøverig som den billigste måten å få flere hester i en 4a-ge...litt rart synes jeg).

Men 14.000 :shock: Ikke en gang foumula Atlantic motorene tåler så mye. Og da med like mange likheter med en standard 4a-ge som det er med Imprezaen til Solgberg, og en standard impreza..

Jeg har også inntrykk at 4a-ge, takler høye turtall bedre enn 3s-ge, så jeg tror det er noen som har fotalt deg en god skrøne...