Side 1 av 2
Hvordan klare avgass kravet?
Legg innLagt inn:21 jun 2006 15:46
av evneveik
Hadde Celicaen inne til eu-kontroll idag, resultatet var 2er feil på avgass og 0 på resten. Hadde 0.55 og kravet var visst 0.50, noen tips til hvordan jeg skal komme gjennom? Holder det å bytte plugger og sette på det orginale luftfilteret (har K&N nå) ?
Legg innLagt inn:21 jun 2006 15:58
av Helmer
Har du no eksoslekkasje på bilen? Jeg hadde en slags "fise" lyd på min da jeg startet bilen da den var kald. Dette var pakninger mellom turbo, eksos, manifoild og topp som var gåen. Det ga utslag på avgassen og tap av motoreffekt! Kjører du med orginal eksos forresten?
Legg innLagt inn:21 jun 2006 16:08
av Terjen
Ved bytte til originalt filter vil motoren få mindre luft og avgassen blir enda mer feil. Hjelper ofte å hive på en dyserens i bensinen og kjøre den opp før ny avgassmåling. Hull i eksos gir ikke høyere CO.
Legg innLagt inn:21 jun 2006 16:25
av sleeper
kjør motoren god og varm.. (må ha varm eksos) rett før du måler den...
da funker katten bedre..
Legg innLagt inn:21 jun 2006 16:41
av Andy_Celica
Kan han ikke stille ned tenninga da? mindre tenning=mindre co
Legg innLagt inn:21 jun 2006 16:51
av evneveik
Har orginal eksos ja. Dyserens tenkte jeg også at jeg skulle ta. Ikke bytte luftfilter? Hva med å rense det? Har vel kjørt med det ca. 5k km, er litt skittent. Verste var jo at mekanikeren sa til meg at jeg måtte bytte plugger og sette orginalt filter på og så komme tilbake neste uke, så fikk de teste den når den var varm

Hvorfor kjørte ikke de den varm da?
Legg innLagt inn:21 jun 2006 17:45
av Terjen
evneveik skrev:Har orginal eksos ja. Dyserens tenkte jeg også at jeg skulle ta. Ikke bytte luftfilter? Hva med å rense det? Har vel kjørt med det ca. 5k km, er litt skittent. Verste var jo at mekanikeren sa til meg at jeg måtte bytte plugger og sette orginalt filter på og så komme tilbake neste uke, så fikk de teste den når den var varm
Hvorfor kjørte ikke de den varm da?
Målingen blir jo dass når motoren ikke er driftsvarm under målingen.
Hjelper rense filteret ja, men får mer luft gjennom et K&N filter enn et originalt filter, som igjen fører til mindre CO. mindre luft = mer CO.
Plugger kan jo også skiftes. Men skal ikke mye til å få den 0,05 ned i CO. Førsteprioritet er jo driftsvarm motor under målingen, det bør jo for all del mekanikeren vite..
Legg innLagt inn:21 jun 2006 18:16
av evneveik
Terjen skrev:
Målingen blir jo dass når motoren ikke er driftsvarm under målingen.
Hjelper rense filteret ja, men får mer luft gjennom et K&N filter enn et originalt filter, som igjen fører til mindre CO. mindre luft = mer CO.
Plugger kan jo også skiftes. Men skal ikke mye til å få den 0,05 ned i CO. Førsteprioritet er jo driftsvarm motor under målingen, det bør jo for all del mekanikeren vite..
Jepp, virker logisk med at mer luft og temperatur gir mer fullstendig forbrenning = mindre CO. Tips til rensing av luftfilter? Eller må man ha sånn rensekit fra K&N?
Tusen takk for hjelpen folkens

Re: Hvordan klare avgass kravet?
Legg innLagt inn:21 jun 2006 18:17
av sindrejl
evneveik skrev:Hadde Celicaen inne til eu-kontroll idag, resultatet var 2er feil på avgass og 0 på resten. Hadde 0.55 og kravet var visst 0.50, noen tips til hvordan jeg skal komme gjennom? Holder det å bytte plugger og sette på det orginale luftfilteret (har K&N nå) ?
du må lære deg å få kompiser til å ta sånne eu sjekker

Re: Hvordan klare avgass kravet?
Legg innLagt inn:21 jun 2006 18:29
av evneveik
sindrejl skrev:evneveik skrev:Hadde Celicaen inne til eu-kontroll idag, resultatet var 2er feil på avgass og 0 på resten. Hadde 0.55 og kravet var visst 0.50, noen tips til hvordan jeg skal komme gjennom? Holder det å bytte plugger og sette på det orginale luftfilteret (har K&N nå) ?
du må lære deg å få kompiser til å ta sånne eu sjekker 
Tror ikke jeg kjenner noen bilmekanikere, men hadde ikke vært meg i mot

Legg innLagt inn:21 jun 2006 20:27
av sleeper
hvis motoren (eksoen) ikke var varm så har du problemet ditt der... ta og kjør den litt hardt rett før du stopper et sted og får de til og ta co test på den da...
Legg innLagt inn:21 jun 2006 21:17
av sindrejl
sleeper skrev:hvis motoren (eksoen) ikke var varm så har du problemet ditt der... ta og kjør den litt hardt rett før du stopper et sted og får de til og ta co test på den da...
burde nesten være krav om at bilen skal være varm før eu test.. er jo bare sånn det er, cat'en funker ikke bra når den er kald.. da forurenser den jo mer enn om den ikke hadde vært der!

Legg innLagt inn:21 jun 2006 21:41
av evneveik
sindrejl skrev:sleeper skrev:hvis motoren (eksoen) ikke var varm så har du problemet ditt der... ta og kjør den litt hardt rett før du stopper et sted og får de til og ta co test på den da...
burde nesten være krav om at bilen skal være varm før eu test.. er jo bare sånn det er, cat'en funker ikke bra når den er kald.. da forurenser den jo mer enn om den ikke hadde vært der! 
Så hvis jeg består med god margin når den er varm så kan jeg fjerne innmaten i katalysatoren?

Legg innLagt inn:21 jun 2006 21:45
av sleeper
husk at det er vel ikke så veldig sundt og puste inn noe av støvet som komer når du tømmer en kat...

Legg innLagt inn:21 jun 2006 21:48
av evneveik
sleeper skrev:husk at det er vel ikke så veldig sundt og puste inn noe av støvet som komer når du tømmer en kat... 
Mye som ikke er sundt

Men er det bare å fjerne innmaten, eller må jeg sette inn et rør også? Bare mener å ha lest at det var lurt å putte inn et rør også pga lyd elns