Side 1 av 1

hjelp , 3 gen 3sge i st182??

Legg innLagt inn:24 jun 2006 15:16
av hugomidt
Er det rein plankekjøring å bytte fra 2.gen. til 3 gen. 3s ge??

evnt. med girkasse?? er det noke her på forumet som har gjort dette
og om det er godkjent??

Legg innLagt inn:24 jun 2006 23:44
av Andy_Celica
kan vel ikek være noe problem med godkjenningen, hvis du har 2 gen 3sge og bytter til 3gen 3sge, de vet sikkert ikke forskjellene på disse, de ser bare at motorkoden er det samme!

Skal vel passe rett inn den, men du må ha ny hjerne osv da!"

Legg innLagt inn:25 jun 2006 00:30
av Larsen
Må nok legge opp nye ledninger, ettersom det er litt forskjelige sensorer på 2 og 3 gen

Legg innLagt inn:25 jun 2006 08:53
av sigheri
Har en slik motor tilsalgs nå, hvis du er intressert. (komplett med girkasse,ledningsnett,hjerne,motorfester++)

drivaksl

Legg innLagt inn:25 jun 2006 12:32
av hugomidt
korleis blir det med driv akslinger ogsånt der kan jo det kansje være et problem?

Legg innLagt inn:25 jun 2006 14:51
av erling
Larsen skrev:Må nok legge opp nye ledninger, ettersom det er litt forskjelige sensorer på 2 og 3 gen
Er ikke forskjellige sensorer...... Er samme signaler, men plassering er ikke samme overalt. Man må gå over plassering på alle pinner ecu, på 22-pins-kont. mellom ecu og bil må mye flyttes. Bl.a FC-signal skal til en annen kontakt. Så er det en 2. kontakt mellom bil og motor som må byttes, er ikke fysisk lik. 2.gen har færre 12v kretser i sikringsboks (til dyser, igniter og coil o.l.), på 3.gen er disse fordelt på tre pinner i sikringsboksen. Igniter og coil er heller ikke likt.
hugomidt skrev:korleis blir det med driv akslinger ogsånt der kan jo det kansje være et problem?
Girkasse og drivakslinger er likt. Eksos er ikke helt lik, er større diameter på 3.gen, så må bytte 2-1 røret etter manifold.

Legg innLagt inn:25 jun 2006 19:25
av Larsen
Banke sensoren har annen kontakt og man må legge opp ny ledning til map sensoren.

Legg innLagt inn:25 jun 2006 19:56
av erling
Jeg regnte med ledningsnettet fulgte motoren som f.eks på sigheri sin, er ikke normalt å rive vekk det. Iså fall er det mange kontakter som ble revidert i 92. Og begge motorene har mapsensor. Jeg gjorde dette byttet på en mr2 for et par år siden

Legg innLagt inn:25 jun 2006 20:06
av sigheri
erling skrev:Jeg regnte med ledningsnettet fulgte motoren som f.eks på sigheri sin, er ikke normalt å rive vekk det. Iså fall er det mange kontakter som ble revidert i 92. Og begge motorene har mapsensor. Jeg gjorde dette byttet på en mr2 for et par år siden
Ledningsnett og hjerne følger med min ja :wink:

tegninger

Legg innLagt inn:26 jun 2006 06:39
av hugomidt
kor finner en tegninger på el. skjemaet som må fiksast om ?? ol.

3sge

Legg innLagt inn:27 jun 2006 06:51
av hugomidt
veit noken om noken som har gjort dete på en st182??

Legg innLagt inn:27 jun 2006 09:19
av Biggen
Jeg har bytta til 2. gen S3GTE i min ST182, men ikke 3.Gen. Vill alikevel tro at prinsippet er det samme, foruten om div motor forandringer. Men så lenge du da kjøper ledningsnett i fra en venstere styrt bil vil bytte ikke by på så alt formange problemer for en med litt teknisk innsikt.

Det gjeller bare og sammenlinke ledningsnettet i alle møte punkter (sikringsboks, ECU, FC o.l.) i forhold til bilens eksisterende koblinger mot den nye motorens koblinger, og bytter over de som ikke passer.

Kommer du over et koblinsskjema over bytte er jo det bra, men tviler på et sånt finnes, så sant ingen som da har byttet tidligere har laget et.

Hvis jeg kunne valgt i dag vil jeg også gått for en 3.gen S3-GTE i stede for en 2. Gen. Det er et veldig spennende prosjekt, så lykke til om du bestemmer det for å utføre dette...! :)

Legger med min prosjekt tråd da jeg byttet.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... sc&start=0