Side 1 av 1
Skifte fjærer
Legg innLagt inn:24 jun 2006 17:40
av predator
Skal ha på senkesett på mandagen.
Så jeg lurte på om det er noe spes verktøy man trenger?
Har klemmer, kule avdrager og "vanlig" verktøy...
Trenger jeg noe mere?
Hvor mange timer tar ca prosessen?
Legg innLagt inn:24 jun 2006 18:13
av lasse
Trenger ikkeno mer enn det, eneste som er litt vrient er at bremseslangene går igjennom et øye på fjærbeina, jeg sagde et spor i disse med en baufil så jeg slapp å ta av calipperene og sånt...
Jeg brukte ca 4 timer på å bytte demperene mine (innsatsdempere), bør gå fortere når man bare skal bytte fjærer...
Hva slags senkesett har du kjøpt?
Legg innLagt inn:24 jun 2006 19:32
av predator
Oki, Takker for svar... Kjøpte ett 40 sett. (husker ikke hvilket merke)
På eiker motorshop.
Billig var det og, tenkte jeg skulle sjekke om det "funker" hvis ikke kjøper jeg komplett senere

Legg innLagt inn:24 jun 2006 22:18
av lasse
Hvis du har 90-91 modell og senker såpass mye, så vil jeg anbefale deg å kappe demperstopperene dine også, kan sikkert skjære vekk halve (de massive gummi "smultringene" som sitter øverst på støvmansjettene).
Kjører du uten å kappe disse vil demperene hvile på stopperene hele tiden, og det er ubehagelig stivt, demperene dine tar fort kvelden da også (om du har originale dempere da...)
Legg innLagt inn:24 jun 2006 22:22
av predator
Oki *huske på* og takker for tipset

Legg innLagt inn:25 jun 2006 02:43
av celica4ever
kanke du skrive litt om åssen det gikk og bytte fjærene?
Har tenkt og gjøre det samme selv, men er litt usikker på om jeg greier det selv
Legg innLagt inn:25 jun 2006 15:52
av christer
celica4ever skrev:kanke du skrive litt om åssen det gikk og bytte fjærene?
Har tenkt og gjøre det samme selv, men er litt usikker på om jeg greier det selv
da er vi to... hadde vært fint med en liten forklaring om fremmgangs måten...
Legg innLagt inn:25 jun 2006 23:14
av lasse
Bare å få bilen opp fra bakken, skru av hjulene, skru navene fra fjærbeina, løsne bremseslanger og de stagene som er der (er ihvertfall noen stag foran, husker ikke bak) løsne de små skruene på toppen av demperen, er de som fester fjærbeinet til bilen, og vips så sitter du med fjærbeinet i hendene.
Bare å bruke fjærklemmer og presse sammen fjærene og å løsne den øverste koppen (den store mutter'n i midten) så er det bare å løfte av fjæra.
Ikkeno problem å ta det selv, gjorde det for første gang for noen uker siden selv, en veldig rett frem jobb, ikke vanskelig i det hele tatt, må bare huske å ta hjulstillingskontroll når man senker...