TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Aircondition - funker ikke!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #988  av arild
 
Airconditionen på mr2'en min har slutet å fungere, eller den funker, men det kommer ikke noen kald luft ut. Jeg har hørt at det går ann å fylle den opp med noen form for gass igjen (at den blir tom). Noen som vet hvor mye dette kan koste? Gjør Toyota det?

 #989  av erling
 
De fyller freon tror eg med et dyrt svært apparat. Tror selve operasjonen er fort gjort, men antagelig koster det litt siden apparatet er dyrt. Det er vel bare større verksteder som har dette, Toyota har helt sikkert. Ta en tlf til dem....

 #991  av HKS
 
Har aircondition-anlegget ditt blitt tomt er det en lekkasje i det som må repareres først,dette kan undersøkes med en lekkasjetester.Noe de fleste som fyller opp slike anlegg har tipper jeg.

Det kommer litt ann på hvor gammel bilen er med tanke på hva slags gass det er.Husker ikke hva de heter men en type ble forbudt for noen år siden pga. forurensing :twisted:

Men det kan være mange komponeter på anlegget som gjør at det har sluttet og virke.

Har en kompressor liggende.... men tror min egen snart ryker da det kommer noen fæle lager-ulyder i den når den går :(

 #992  av CelicaTurbo
 
Jeg sjekket faktisk med toyota i dag.. veldig hyggelig samtale, men han mente at de ikke kunne gjøre noe der pga at celicaen min bruker R12 gass (MR2 bruker samme) som er forbudt å produsere i de fleste vestlige land.. men han skulle undersøke hvilke muligheter det var da og om de kunne få tak i noe R12. Hvis ikke er det mulig andre selskaper har det. Mitt system har lavt trykk (trykkventil hindrer kompressor å gå) men jeg vet det er litt trykk der pga at det spruter ut når jeg trykker inn ene ventilen..

Det jeg vet er at det var en svakhet på en del produsert MR2'er som gjorde at systemet lakk gass, og i USA fikses dette på garanti gratis en gang.. aner ikke hvordan om vi toyota eiere i Norge har noen slike rettigheter i forbindelse med slike tilbakekallinger/bugreports fra Toyota produsent jeg? Om Celica har denne svakheten aner jeg ikke men det er jo godt mulig siden så mange deler er like, jeg skal ihvertfall undersøke om det er noen tilbakekallinger på celica i USA for AC-anlegget..

 #995  av Bjørn E
 
Trenger nødvendigvis ikke å være noen stor lekkasje i anlegget ditt, lekker det litt hvert år så er det til slutt for lite gass. Det du trenger er data på hvor høyt trykk systemet skal ha, så kan du høre med kjølereparatører eller hvitevareverksteder. De har sansynligvis stående en flaske med r12-gass. Du kan for sikkerhets skyld ta en lekkasjetest først :)

 #998  av CelicaTurbo
 
hm, kanskje jeg skal undersøke det ja? :)

 #1010  av arild
 
På http://www.dragracing.no/ står det om en fyr som heter henrik som "hjelper deg med service og etterfylling av aircondition på din amcar!" .. kanskje dette betyr r12-gass? :) skal ringe han i morra.. håper ikke han har noe i mot japse-biler da.. hehe..

btw: batteriet mitt blir tomt ganske ofte for tiden.. kan dette ha noe sammenheng med airconditionen ikke funker? dynamoen og aircondition-pompa blir drevet av samma reima?

 #1014  av arild
 
Snakka akkurat med han som har service på aircondition.. han brukte en annen gass som var lovlig, som kunne brukes i r12 AC´er.. den het noe med 19 til slutt. Han fylte også på en skvett olje, som gjorde at det ble tett. Han skulle ha 1500,- for fylling og service. Dette hørtes ikke så ille ut vel?

Han holdt til i oslo.

 #1040  av CelicaTurbo
 
hm, høres bra ut det da.. jeg får svar fra toyota på tirsdag så jeg får se hva de sier da..

 #1102  av arild
 
Har du fått noe svar enda?

btw: Jeg leste på den engelske epost-lista om noe at det er et lite "vindu" forran bak reservehjulet på MR2'en. Jeg fjernet hjulet og plastikken, og fant dette vinduet.. (satt på et rør, som jeg forsto var i forbindelse med A/C'en) det så ganske dødt ut inni der.. Noen som hvet hvor man fyller på ny gass? Forran i bilen eller bak i motor-rommet? Sikkert en trang jobb for den som må gjøre det.. lettere å gjøre det underifra kanskje?

 #1103  av CelicaTurbo
 
Fikk svar og de mente at ombygging var eneste måten, og så klart det kommer til å bli veldig dyrt. Har sett flere referanser på MR2-lister i det siste om alternative løsninger men ingen av de er mulig å skaffe her til lands vil jeg tro (litt stress å sende gass under trykk i posten?). Men, det vinduet skal være slik at når kompressoren går skal du ikke kunne se luftbobler eller streker i "vinduet". Men når kompressoren skrus av kan du se noen bobler som stiger opp vistnok og det er ok. Det er så klart avhengig av at kompressoren går da så det må du jo finne ut. Ellers så er det nok fylling der fremme under panseret, det er fra slike nipler som ser ut som de ventilene som dekkene dine har, eventuellt sykkeldekk. De er ganske lett tilgjengelig på celicaen ihvertfall.

Tror mitt neste forsøk går på å finne et kjøleskapsreperatør som har noe R12 liggende som jeg kan bruke.. og så rett og slett bare fylle på til kompressoren starter pluss litt ekstra (ikke fylle mens motoren går så klart).

 #1115  av arild
 
Han jeg snakket med, sa at Toyota ville sikkert bygge om anlegget. Men dette var ikke nødvendig, sa han da. Verkstedene vil jo helst ha så mye jobb som mulig.

 #1116  av CelicaTurbo
 
har ikke inntrykk av at verkstedet mitt leter etter ekstrajobber for de pleier å gjøre akkurat det jeg ber dem om og de er veldig flinke med å fortelle hvordan det går og slikt. Men, de hadde kontaktet hovedkontoret i Drammen (?) og fikk beskjed om at det var normalt å ombygge anlegget.

Ellers har dette vært en diskusjon både på mr2.com sin mailing liste og mr2-forumet og det har vært en tildels stor andel folk som mener at kompressoren ikke vil tåle noe annet enn R12 midlertidig, og verksteder har fortalt at systemet blir brutt ned over tid med de aller fleste erstatningsgassene, mens andre gasser er simpelthen ulovlig for bruk i bil.

men, synes det er interessant det han fyren i oslo sier at han kan gjøre men jeg kan ikke dra til oslo for å ordne AC da :) Jeg tenkte å prøve noen verksteder her rundt, hovedsaklig da kjølesystem-verksteder / leverandører.