TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trustno1's MR2 Turbo prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #394342  av TrustNo1
 
Ja, setevandring er viktig. Er relativt lang selv.

Spennt selv på hvordan det blir. Hovedfokuset mitt er egentlig på SQ for tiden, men er vel ingen hemmelighet ta jeg er ute etter lydtrykk her også. Har planer om å lage mulighet for utskiftbar port på kassa slik at jeg både kan ha en SQ tuning på rundt 30hz og en SPL tuning på 50hz
 #394358  av Toms_3S-GTE
 
TrustNo1 skrev:Ja, setevandring er viktig. Er relativt lang selv.

Spennt selv på hvordan det blir. Hovedfokuset mitt er egentlig på SQ for tiden, men er vel ingen hemmelighet ta jeg er ute etter lydtrykk her også. Har planer om å lage mulighet for utskiftbar port på kassa slik at jeg både kan ha en SQ tuning på rundt 30hz og en SPL tuning på 50hz
Ja, er jo en grunn til at jeg kjøpte Honda S2000 stoler til bilen min ;) Fikk litt ekstra og gå på da :D

En port for høyest mulig lyd nivå og en for høyest mylig lyd kvalitet eller er jeg helt på jordet nå?

Kan veldig lite om slike ting som det der :P
 #394432  av TrustNo1
 
Toms_3S-GTE skrev:
TrustNo1 skrev:Ja, setevandring er viktig. Er relativt lang selv.

Spennt selv på hvordan det blir. Hovedfokuset mitt er egentlig på SQ for tiden, men er vel ingen hemmelighet ta jeg er ute etter lydtrykk her også. Har planer om å lage mulighet for utskiftbar port på kassa slik at jeg både kan ha en SQ tuning på rundt 30hz og en SPL tuning på 50hz
Ja, er jo en grunn til at jeg kjøpte Honda S2000 stoler til bilen min ;) Fikk litt ekstra og gå på da :D

En port for høyest mulig lyd nivå og en for høyest mylig lyd kvalitet eller er jeg helt på jordet nå?

Kan veldig lite om slike ting som det der :P
Ja, den porten jeg vanligvis skal bruke blir ganske lang, slik at det spiller mest mulig frekvenser neddover i spekteret. Om man bruker en mye kortere port vil tuninga bli høyere, og man for også en "peak" i lyden. Dvs at man kan få ut vesentlig mer db, men man mister også dype frekvenser.
 #394433  av Toms_3S-GTE
 
Ja, den porten jeg vanligvis skal bruke blir ganske lang, slik at det spiller mest mulig frekvenser neddover i spekteret. Om man bruker en mye kortere port vil tuninga bli høyere, og man for også en "peak" i lyden. Dvs at man kan få ut vesentlig mer db, men man mister også dype frekvenser.
Okei, jeg må helt ærlig si at jeg skjønner veldig lite av alt det her. Tror jeg må plage deg litt når jeg skal til å bygge anlegg i bilen min om det går greit :P

Er ute etter "god" lyd når det kommer til mine anlegg. Har Dali Concept 6 hjemme i stua, som ikke er noe sånn psycho bra, men er "bra nok" for mitt bruk om du skjønner. Kunne jeg fått detaljene jeg får i Dali høytalerene i bilen min hadde jeg vært deg evig takknemlig. De detaljene og litt ekstra bass og du hadde gjort en mann lykkelig i ditt liv ihvertfall :P
 #394435  av TrustNo1
 
God lyd i bil er litt går mye på god montering. er bare å spørre om det er noe, men er nok vanskelig å ramse opp alt som bør gjøres :P

Anbefaler iallefall ett bra frontsett, en sub som spiller dypt i frekvenser, og ikke minst en spiller med gode justeringsmuligheter.
 #394459  av Toms_3S-GTE
 
TrustNo1 skrev:God lyd i bil er litt går mye på god montering. er bare å spørre om det er noe, men er nok vanskelig å ramse opp alt som bør gjøres :P

Anbefaler iallefall ett bra frontsett, en sub som spiller dypt i frekvenser, og ikke minst en spiller med gode justeringsmuligheter.
Ser den, tenkte jeg skulle få sveisa "lukka kassser" i aluminium til alle mellomtone-høytalere osv slik at disse kan dempes innvendig.
Det burde vel hjelpe betydelig på vibrasjoner osv?

Se for deg noe alla denne bare lukket.
Bilde

Når det kommer til head-unit har jeg tankt å bygge meg en carputer så slepper jeg å leite etter og bytte cd'er hele tida :D :twisted:
 #394460  av TrustNo1
 
kasser på mellomtonene er ikke noen ulempe, men skal det bli noe bra må du ha nok volum i kassa. Sveise i alu innvendig i døra ser jeg for meg at vil bli fryktelig vanskelig å få nok plass. Spesiellt med tanke på at vinduet skal gå ned.

Ville nok heller isåfall satset på noe i glassfiber på utsiden av døra slik jeg har gjort da.

Noe som er vesentlig mindre jobb, som de fleste gjør er å dempe døra godt innvendig med dempematter. Gjør du jobben bra, så slipper du unna vibrasjonene.
 #394462  av Toms_3S-GTE
 
TrustNo1 skrev:kasser på mellomtonene er ikke noen ulempe, men skal det bli noe bra må du ha nok volum i kassa. Sveise i alu innvendig i døra ser jeg for meg at vil bli fryktelig vanskelig å få nok plass. Spesiellt med tanke på at vinduet skal gå ned.

Ville nok heller isåfall satset på noe i glassfiber på utsiden av døra slik jeg har gjort da.

Noe som er vesentlig mindre jobb, som de fleste gjør er å dempe døra godt innvendig med dempematter. Gjør du jobben bra, så slipper du unna vibrasjonene.
Ja, forklare kanske litt dårlig i min forrige post. Har tenkt på å sveise den delen der høyaleren festes i døra og få lukket av inn mot viduet i døra om du skjønner.
Det blir selvfølgelig bygd glassfiber inn i kupe'en slik som du har gjort og ;)
 #394484  av TrustNo1
 
så om jeg forstår deg riktig så har du tenkt å lage en kasse som ligger utenpå døra, med en aluplatebak som du støper glassfiber ut i fra?
 #394503  av Toms_3S-GTE
 
TrustNo1 skrev:så om jeg forstår deg riktig så har du tenkt å lage en kasse som ligger utenpå døra, med en aluplatebak som du støper glassfiber ut i fra?
Kort og godt og veldig grunnleggende forklart: Ja. :P
 #394539  av TrustNo1
 
ok, litt usikker på om en aluplate bak er vits da. Det jeg gjorde var bare å forsterke dørtrekket med glassfiber, og støpe igjen orginalhullet til høytaleren. Etter det lagde jeg skjelettet som bygde ut kassene. Høres ganske enkelt og greit ut, men du må regne med at det tar noe utrolig med tid for å få det bra :)
 #394545  av Toms_3S-GTE
 
Okei, får eksprimentere litt når jeg kommer i gang.
Mitt mål er jo at det skal se "nesten orginalt" ut om du skjønner så blir nok ikke så omfattenes endringer på dørene som deg osv.
 #394564  av TrustNo1
 
Liten oppdatering igjen med noen bilder :
Bilde

Bilde

Begynner å se litt konturer av hordan kassene blir nå.

Bilde
 #394565  av TrustNo1
 
Toms_3S-GTE skrev:Okei, får eksprimentere litt når jeg kommer i gang.
Mitt mål er jo at det skal se "nesten orginalt" ut om du skjønner så blir nok ikke så omfattenes endringer på dørene som deg osv.
Isåfall tror jeg at jeg ville droppet planen om kasser, og heller bare dempe døra godt. Vanskelig å få store nok kasser uten at det bygger noe særlig.
 #394570  av Toms_3S-GTE
 
Det der kommer til å bli helt sinnsykt! Men er du ikke redd for at biltilsynet skal dra deg inn hver gang de ser deg med der der baki?

Ang. mitt stereo bygg, tror jeg nesten jeg må komme igang før vi diskuterer oss i hjel på det. Kan heller diskutere når jeg har kommet igang ;D
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13