TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trustno1's MR2 Turbo prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #182926  av TrustNo1
 
Da begynner planene å falle på plass på hva som skal gjøres i den nye MR2'n. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bare flytte over alt jeg hadde laget i den gamle, men etter litt fundering så blir det vel nybygg av omtrent hele anlegget. Kasse forran i MR2 med servo er så godt som ummulig, da det er svært liten mulighet for gjennomføring av port til kupeen.

Målet er: Større, bedre, men samtidig mest mulig anonymt, men det skal synnes når man åpner deksler og slikt.

Foreløpig plan:

- Støyisolering av hele bilen

- 4x8" bak setene i glassfiberstøpte kasser for å utnytte plassen maksimalt. Det skal ikke gå ut over vandringen på setene. Jeg har ikke helt bestemmt meg om det blir tette eller porta kasser enda.
Her har jeg 2 stk RF HX2 8" fra før som jeg synnes spiller utrolig bra, og kunne tenkt meg 2 til. Men såvidt jeg har sett så tror jeg disse har gått ut av produksjon. Er det noen som tilfeldigvis har 2 stk til salgs?

- 3veis frontsett i tette kasser. 6", 4", tweeter. Disse skal også glassfiberstøpes og bli så anonyme som mulig. 4" skal plasseres slik at den vil stå forran sparkepanelet når man lukker døren, vinklet opp

- Forstekere plassers under panseret forran. Sannsynligvis annskaffer jeg T8004 til frontsett og T10001bd til sub. Dette skal gå ganske akkurat i følge mine mål. Muligens også en liten diskantforsterker om noen har ett godt tips til noen?

Er mange arbeidstimer som har gått tapt i prosjekt som ikke skal brukes til nå (den gamle mr2'n), men det får bare stå til :) Jeg har iallefall lært litt, og satser nå på at dette skal bli bra . Jeg har også lyst til å legge en god del jobb i planleggingen, og muligens annskaffe meg ett program for å lage 3dtegninger av det hele. Gode forslag til greie programmer?

Dersom noen er intressert i noen av de gamle kassene jeg har bygget (til 1x12" eller 2x12" forran, og 2x8" bak setene) så selges disse billig. (Tar kun betalt for det matrialene kostet) Kassene til 8" er ikke til salgs før jeg får laget de nye
Sist redigert av TrustNo1 den 20 apr 2010 14:53, redigert 2 ganger totalt.
 #182988  av @lpher
 
TrustNo1 skrev: Foreløpig plan:

- Støyisolering av hele bilen
Smart...
TrustNo1 skrev: - 4x8" bak setene i glassfiberstøpte kasser for å utnytte plassen maksimalt. Det skal ikke gå ut over vandringen på setene. Jeg har ikke helt bestemmt meg om det blir tette eller porta kasser enda.
Her har jeg 2 stk RF HX2 8" fra før som jeg synnes spiller utrolig bra, og kunne tenkt meg 2 til. Men såvidt jeg har sett så tror jeg disse har gått ut av produksjon. Er det noen som tilfeldigvis har 2 stk til salgs?
4 stk 8" basser BØR bli bra ja! :D

Her har du volumene dagens RF-basser trives best med: http://www.autohifi.no/images/RF2004BKM.pdf

HX2 gikk utav produksjon for roughly 4 år sia...og det kan nok bli vanskelig å spore opp slike nå...ihvertfall noen som ikke har hatt ett "hardt liv" :wink:

Er Power Stage 1 subber som mer eller mindre tilsvarer disse idag...MEN...jeg pga plassmangel etc. så ville jeg nok heller vurdert....Punch Stage 2...eller Punch Stage 3 subber :wink:
TrustNo1 skrev: - 3veis frontsett i tette kasser. 6", 4", tweeter. Disse skal også glassfiberstøpes og bli så anonyme som mulig. 4" skal plasseres slik at den vil stå forran sparkepanelet når man lukker døren, vinklet opp
Hmm...finnes veldig få 3-veis sett på markedet idag da... En annen ting er plasseringa av diskanten...i en såpass "tett" bil som jo mr2'en er....så vil du skjule diskanten med bena dine...og dermed blir lyden STERKT skadelidende...dessverre...med mindre du har tenkt å spille pent når ingen sitter i bilen da :wink:
TrustNo1 skrev: - Forstekere plassers under panseret forran. Sannsynligvis annskaffer jegT8004 til frontsett og T10001bd til sub. Dette skal gå ganske akkurat i følge mine mål. Muligens også en liten diskantforsterker om noen har ett godt tips til noen?
Hmm...nice one...men egen diskant-forsterker er nok bortkastet om du ikke skal konkurere i EMMA eller lignende da :wink:
TrustNo1 skrev: Er mange arbeidstimer som har gått tapt i prosjekt som ikke skal brukes til nå (den gamle mr2'n), men det får bare stå til :) Jeg har iallefall lært litt, og satser nå på at dette skal bli bra . Jeg har også lyst til å legge en god del jobb i planleggingen, og muligens annskaffe meg ett program for å lage 3dtegninger av det hele. Gode forslag til greie programmer?
God planlegging er bra....
TrustNo1 skrev: Dersom noen er intressert i noen av de gamle kassene jeg har bygget (til 1x12" eller 2x12" forran, og 2x8" bak setene) så selges disse billig. (Tar kun betalt for det matrialene kostet) Kassene til 8" er ikke til salgs før jeg får laget de nye
Disse kassene bør noen kjøpe ASAP...til den prisen! :)
 #183014  av Doffen696
 
TrustNo1 skrev: Er mange arbeidstimer som har gått tapt i prosjekt som ikke skal brukes til nå (den gamle mr2'n), men det får bare stå til :) Jeg har iallefall lært litt, og satser nå på at dette skal bli bra . Jeg har også lyst til å legge en god del jobb i planleggingen, og muligens annskaffe meg ett program for å lage 3dtegninger av det hele. Gode forslag til greie programmer?
Greie 3D-programmer er vanskelig å finne, gode 3D-programmer er som oftest svindyre (ingen problemer for de som liker å "sikkerhetskopiere" programmer") Jeg har grei erfaring med IronCad, nye AutoCad 2007 skal ha en oppdatert 3D modelle-funksjon (har ikke testet dette enda), Solidworks er et kjempeprogram, men kanskje litt overkill (en del å sette seg inn i om du vil mestre det godt, (det samme gjelder egentlig for AutoCad)) og Inventor er et godt program.

Fordelen (eller ulempen) med AutoCad og Inventor er at dette er i utgangspunktet 2D program. Med de kan du få gode arbeidstegninger. Skal du ha arbeidstegninger ut av IronCad må du ta et par omveier og målsette de skikkelig. Solidworks skal jeg begynne å lære meg skikkeli snart, men det er mest i bruk til styrkeberegninger.

Ellers så finnes det en haug med med programmer på internett som jeg ikke har testet. En som fanget oppmerksomheten min var Alibre Design: http://www.alibre.com/products/new-in-ad90.asp og det er berre å søke etter testprogrammer (bruk søkerordet 3D CAD). Kan se litt etter noen jeg og.
 #183037  av TrustNo1
 
4 stk 8" basser BØR bli bra ja! :D

Her har du volumene dagens RF-basser trives best med: http://www.autohifi.no/images/RF2004BKM.pdf

HX2 gikk utav produksjon for roughly 4 år sia...og det kan nok bli vanskelig å spore opp slike nå...ihvertfall noen som ikke har hatt ett "hardt liv" :wink:

Er Power Stage 1 subber som mer eller mindre tilsvarer disse idag...MEN...jeg pga plassmangel etc. så ville jeg nok heller vurdert....Punch Stage 2...eller Punch Stage 3 subber :wink:
Ok, litt synd, synnes HX2'ne spiller knallbra, og hadde i utgangspunktet tenkt å benytte meg mest mulig av hva jeg hadde fra før, men har du eventuell pris på disse andre elementene?.
(blir dyrt nok å bite i det sure eplet når det gjelder nyinvestering i forsterkere :P, samt jeg akkurat har handlet bil)
Hvordan er det eventuelt å putte andre elementer i samme kasse som HX2'ne? Å skille de av blir så godt som håpløst når jeg skal lage kassa i glassfiber.

Hmm...finnes veldig få 3-veis sett på markedet idag da... En annen ting er plasseringa av diskanten...i en såpass "tett" bil som jo mr2'en er....så vil du skjule diskanten med bena dine...og dermed blir lyden STERKT skadelidende...dessverre...med mindre du har tenkt å spille pent når ingen sitter i bilen da :wink:
Jepp, merket det. Hadde diskantene ved bena tidligere, og lyden ble veldig borte. Flyttet de opp til orginalhusene, og det ble mye bedre, selv om dette blir "feil" i forhold til de andre elementene. Forøverig så bruker jeg egentlig to sett med 2-veis, som jeg kjører aktiv deling på. Synnes igrunn det funker veldig bra, så jeg fortsetter nok med det, enn så lenge.

TrustNo1 skrev:
Hmm...nice one...men egen diskant-forsterker er nok bortkastet om du ikke skal konkurere i EMMA eller lignende da :wink:
Hadde vært artig å prøvd litt konkuranser etterhvert, men usikker på hvordan det blir, siden jeg må prøve å begrense pengebruket på slikt, planlegger huskjøp i nærmeste fremtid :P
 #183325  av @lpher
 
TrustNo1 skrev: Ok, litt synd, synnes HX2'ne spiller knallbra, og hadde i utgangspunktet tenkt å benytte meg mest mulig av hva jeg hadde fra før, men har du eventuell pris på disse andre elementene?.
HX2 er bra subber det...men det kommer nye modeller hvert eller annet hvert år da :wink: ...og det har jo vørt modellskifte en rekke gangner etter at HX2'en gikk ut :wink:
TrustNo1 skrev: (blir dyrt nok å bite i det sure eplet når det gjelder nyinvestering i forsterkere :P, samt jeg akkurat har handlet bil)
Hvordan er det eventuelt å putte andre elementer i samme kasse som HX2'ne? Å skille de av blir så godt som håpløst når jeg skal lage kassa i glassfiber.
Helst ikke...meeeen...det går :D
TrustNo1 skrev: Jepp, merket det. Hadde diskantene ved bena tidligere, og lyden ble veldig borte. Flyttet de opp til orginalhusene, og det ble mye bedre, selv om dette blir "feil" i forhold til de andre elementene.
Du tenker på avstanden mellom diskant og mellomtone?
TrustNo1 skrev: Forøverig så bruker jeg egentlig to sett med 2-veis, som jeg kjører aktiv deling på. Synnes igrunn det funker veldig bra, så jeg fortsetter nok med det, enn så lenge.
Du burde hatt spiller som har mulighet for dette vettu :D
TrustNo1 skrev: Hadde vært artig å prøvd litt konkuranser etterhvert, men usikker på hvordan det blir, siden jeg må prøve å begrense pengebruket på slikt, planlegger huskjøp i nærmeste fremtid :P
SÃ¥nt skjer :D

 #183418  av TrustNo1
 
Da har jeg målt og fundert litt mer. Vurderer faktisk 6 stk 8" i MR2'n :twisted: Og dette uten at det skal gå uttover setevandringen. For de som skulle lure på hvordan det lar seg løse, så har jeg laget en utrolig fin skisse med mine paint-ferdigheter.

Litt usikker på hvordan denne løsningen vil spille, men det vil iallefall bli noe ganske så orginalt vil jeg tro :D

Kanskje litt vanskelig å se på skissen, men da er det altså en åpning i frontplata på kassen, der magnetene fra de to elementene som står fra hverandre er. For at dette skal fungere så må da fasen på den toppmonterte sub'n snues 180grader. Da skal i teorien alt trykk komme ut av åpningen der, samtidig som man slipper å få elemtene midt i ryggen.

Håpet mitt er at dette blir noe bedre enn en vanlig elementplassering, da disse ofte ender opp nesten midt på seteryggen, og blir antageligvis noe dempet av det. Her vil trykket bli rettet under setet, der det er noe mer åpent, og spre seg vidre derifra.

Dersom det blir plass til stor nok kasse, så er det mulig at jeg også lager den portet. Da blir det isåfall plassert to porter, en på hver side, helt nederst på kassen.

Edit: Fikk delvis til noe i Autocad :P
Vedlegg
skisse2.JPG
skisse2.JPG (12.63 kiB) Vist 4656 ganger
subskisse.JPG
subskisse.JPG (9.75 kiB) Vist 4645 ganger

 #183432  av TrustNo1
 
Jeg har regnet litt på kassevolumer her nå, og funnet ut at å ha stor nok porta kasse for 3 elementer blir håpløst.

Så valger står da mellom 3 elementer i lukket kasse, eller 2 elementer i porta kasse. Noen formeninger om hva som vil fungere best?

 #183436  av angrykid
 
Er det sånn at to elementer i porta kasser gir ett for lite volum for tre elementer i lukka kasse, eller omvendt? To elementer i porta kasse blir for stort volum for tre elementer i lukka kasse?

For, hvis det er sånn som det andre forslaget jeg lurte på, så er det jo en mulighet for å teste hva som er best. For det er alltids muligheter for å begrense volumet innvendig i ei kasse, men vanskelig å gjøre den noe større senere, uten å starte heeelt på nytt :)

Jeg digga forresten det første forslaget ditt med tre subber.. Det tror jeg kan bli alvorlig mye trykk i.. :)

 #183501  av TrustNo1
 
Dersom jeg skal bruke HX2 8" :
2 stk i porta kasse ha 36.6 liter
3 stk i lukket kasse skal ha 27,0 liter.

I følge programmet jeg har så vil 2 stk i porta kasse spille en god del dypere enn de 3 i lukket kasse.
Derimot vil jeg jo få utnyttet mer av effekten i T20001bd'n om jeg kjører med tett kasse. Med "bare" 4 stk 8" er jo den forsterkeren overkill så det holder.

27 liter tror jeg at jeg rimelig greit skal klare bak setene uten å miste vandring. Derimot 36.6 liter tror jeg blir vesentlig værre dersom jeg fortsatt vil ha muligheten til å vippe setet helt tilbake.

Jeg har lurt litt på å lage kassen slik at den faktisk går helt opp mot taket, og også utnytter volumet bak ved vinduet. Da kunne jeg ha hentet ut ganske mange fler liter, men jeg mister isåfall noe av setevippen. Det vil også bli fryktelig mye jobb å lage bra, og jeg er litt usikker på at en så smal kasse i det heletatt vil fungere som den skal.

Spørs nok om jeg ikke bare skal gjøre som du sier ja, jeg lager kassen så stor som overhodet mulig, deretter prøver jeg først med porter og to elementer, og deretter tett med tre elementer. Så får vi se hva som spiller best.

 #183550  av angrykid
 
27 liter er faktisk ikke noe problem å få til. Støp bunnen i glassfiber (slik som jeg har gjort, å bruk målene på slik som dette

51x42x26. (BxHxD) Da skal du være rimelig nært eller faktisk over 27liter med 22mm mdf. siden du har såpass stor forsterker, så tror jeg at jeg ville gått for lukket kasse. Men det er nå bare meg da.

Skal du ha porta kasse, så kan du også vurdere å bruke litt av plassen under setene faktisk. Det er, under passasjersetet ca 10cm med høydeplass, hvis du har gulvmatta liggende. Erstatter du denne med noe støydemping som er tynnere enn den originale gulvmatta, så kan du hente noe volum der også. Vil tro dette skal være en enkel sak å fikse med glassfiber. Om du går videre opp bak setet og opp i vinduet, så tror jeg du faktisk ødelegger mer sånn utseendemessig for å få bedre lyd. Jeg har vanskelig for å se at det faktisk blir pent. :)

 #183557  av TrustNo1
 
Jepp, det er kanskje en mulighet. Skal måle litt og se hva som er mulig å få til.

Da gjelder det bare å få tak i elementer. Hadde noen på watch på ebay, men disse ble desverre solgt før jeg fikk fraktpris av selgeren.

Kan eventuellt kjøpe nye, men det blir uhorvelig dyrt med så mange elementer. Dessuten har ikke RF like bra 8" elementer lengre ser det ut til. (vil gjerne ha RF da resten av anlegget er det)

 #183955  av TrustNo1
 
Det som i utgangspunktet skulle være en enkelt flytting av anlegget har vist seg nå å bli ett større prosjekt som innebærer nybygg av hele stereoen gitt :)

Nå er jeg i full sving med å støpe dørkasser i glassfiber. Jeg har lagt på første lag, og foreløpig ser dette ganske bra ut. Skal se om jeg får mekket noen bilder i morgen

 #184619  av TrustNo1
 
Går litt tregere her enn planlagt, men frontsettet begynner iallefall å ta litt form.

Subbene bak setet er ikke helt avgjort enda Har iallefall lyst til å ha noe som kan utnytte seg av den effekten som T20001 gir :)

Har regnet litt nøyere på hva jeg kan få ut av volum bak setene dersom jeg utnytter maks uten at det går uttover setevandringen.

Da har jeg ca 50 liter å gå på bak hvert sete. Ser for meg en av følgende alternativer (fordelt bak hvert av setene):
6x 8" i lukket kasse
4x 8" i portet kasse
4x 10" i lukket kasse
2x 10" i porta kasse
2x 12" i lukket kasse

Noen ideer på hva som vil gi best effekt for lydtrykk? Jeg leker litt med tanken om å prøve meg litt på db-drag, selv om det i utgangspunktet ikke er det som er hovedplanen med anlegget. Det er mulig jeg konstruerer kassen slik at jeg har en avskrubar frontplate som kan byttes ut dersom jeg senere skal prøve andre alternativer.

Når det gjelder kabling til sub så lurer jeg på om noen kan svare på om utregningen min her stemmer:

Jeg har 2000W RMS i 1ohm
Følgende formler har blitt brukt
U = R * I
P = U * I

Etter litt omgjøring på formlene burde dette bli

P/R = I^2

2000W / 1ohm = I^2
I = 44,72A

Dvs at jeg må kable for ca 45 Ampere på ett strekk på omtrent 3 meter til subbene. Burde da kanskje kjøre 16mm2 strømkabel som høytalerkabler?
Vedlegg
IM000009.JPG
IM000009.JPG (407.2 kiB) Vist 2997 ganger

 #184902  av TrustNo1
 
Da var hele interiøret ute av bilen. Klar for å rulle ut brownbread'n jeg handlet inn idag. Setter nok i gang med dette i morgen. Når dette er på plass, så blir det støping av glassfiberkasser langs bakveggen.

 #184925  av angrykid
 
[quote] Da har jeg ca 50 liter å gå på bak hvert sete. Ser for meg en av følgende alternativer (fordelt bak hvert av setene):
6x 8" i lukket kasse
4x 8" i portet kasse
4x 10" i lukket kasse
2x 10" i porta kasse
2x 12" i lukket kasse
[/quoute]

Ett lite spørsmål. Er det fysisk plass til dette bak setene? :D

Altså, hvordan får du plassert 6x8" høytalere fysisk bak setet, uten å tenke på kassevolum?

Og ikke minst, 2x12" i lukket kasse... jeg har problemer med å få plass til 1 uten at det skal gå ut over vandringen på setene :|
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13