Side 1 av 2

Letta svinghjul kontra orginalt

Legg innLagt inn:27 jun 2006 19:31
av csstian
Hei.Er det nån som har kjørt nå trimmabil med letta svinghjul.Er det vært å koste på eller møste du mye dreiemoment? Er det andre fordeler og bakdeler med letta svinghjul?

Re: Letta svinghjul kontra orginalt

Legg innLagt inn:28 jun 2006 13:08
av sindrejl
csstian skrev:Hei.Er det nån som har kjørt nå trimmabil med letta svinghjul.Er det vært å koste på eller møste du mye dreiemoment? Er det andre fordeler og bakdeler med letta svinghjul?
jeg har svært lyst å kjøpe letta svinghjul til gt4'en.. akselerer svært mye bedre, og med skikkelig clutch biter bilen godt ifra seg. Minuset er jo at man må gire ned i oppover bakker o.l :) samt toppfarten går mye ned.

Re: Letta svinghjul kontra orginalt

Legg innLagt inn:28 jun 2006 15:52
av Morten
sindrejl skrev:akselerer svært mye bedre, og med skikkelig clutch biter bilen godt ifra seg. Minuset er jo at man må gire ned i oppover bakker o.l :) samt toppfarten går mye ned.
Håper dette var spøk Sindre? :lol:

Re: Letta svinghjul kontra orginalt

Legg innLagt inn:28 jun 2006 16:38
av Morten
csstian skrev:Hei.Er det nån som har kjørt nå trimmabil med letta svinghjul.Er det vært å koste på eller møste du mye dreiemoment? Er det andre fordeler og bakdeler med letta svinghjul?
Letta svinghjul må være en av tingene det eksisterer flest myter om... og mange av de er jo i tillegg helt på jordet. (f.eks mindre dreiemoment :mrgreen:) :lol:

Det du merker positivt:

Bedre turtallsrespons i motor siden det er mindre masse som skal akselereres (f=m*a). Med andre ord stiger og synker turtallet raskere (merkes best i fri da ikke drivverkets masse spiller inn). Du vil og merke noe bedre aks, spesielt i de første girene.

Det du merker negativt:

Motorens evne til å holde jevn gange på lavt turtall er dårligere. Lettere å kvele bilen da du ikke har svinghjulets bevegelses energi til å hjelpe. Køkjøring i rush blir ikke så snop, spesielt i kombinasjon med av/på clutch.. :wink:

Re: Letta svinghjul kontra orginalt

Legg innLagt inn:28 jun 2006 21:11
av sindrejl
Morten skrev:
sindrejl skrev:akselerer svært mye bedre, og med skikkelig clutch biter bilen godt ifra seg. Minuset er jo at man må gire ned i oppover bakker o.l :) samt toppfarten går mye ned.
Håper dette var spøk Sindre? :lol:
nei for det var faktisk det samme du selv skrev nå.. mente at bilen bruker lengre tid opp til toppfart :) hvis jeg ikek bommer helt..?

Re: Letta svinghjul kontra orginalt

Legg innLagt inn:28 jun 2006 21:12
av sindrejl
Morten skrev: Lettere å kvele bilen da du ikke har svinghjulets bevegelses energi til å hjelpe.
hehe dette er surt, ha en rå sportslig bil som kjører fra det meste og klare å kvele den på vei ut fra parkeringsplasser osv ;) pinlig :D

Re: Letta svinghjul kontra orginalt

Legg innLagt inn:28 jun 2006 21:25
av sleeper
sindrejl skrev:
Morten skrev:
sindrejl skrev:akselerer svært mye bedre, og med skikkelig clutch biter bilen godt ifra seg. Minuset er jo at man må gire ned i oppover bakker o.l :) samt toppfarten går mye ned.
Håper dette var spøk Sindre? :lol:
nei for det var faktisk det samme du selv skrev nå.. mente at bilen bruker lengre tid opp til toppfart :) hvis jeg ikek bommer helt..?
den vil IKKE bruke lenger tid til toppfart.. men den vil miste hastighet FORTERE hvis du ligger i toppfart og kommer til en oppoverbakke.. (men hvis den bakken er 2 mil lang så vil du ha samme hastighet på toppen av bakken...)

Legg innLagt inn:28 jun 2006 22:00
av celica_st185
Har tenkt å kjøpe letta svinghjul etterhvert... Noen som har ett merke å anbefale?

Re: Letta svinghjul kontra orginalt

Legg innLagt inn:28 jun 2006 23:09
av sindrejl
sleeper skrev:
sindrejl skrev:
Morten skrev: Håper dette var spøk Sindre? :lol:
nei for det var faktisk det samme du selv skrev nå.. mente at bilen bruker lengre tid opp til toppfart :) hvis jeg ikek bommer helt..?
den vil IKKE bruke lenger tid til toppfart.. men den vil miste hastighet FORTERE hvis du ligger i toppfart og kommer til en oppoverbakke.. (men hvis den bakken er 2 mil lang så vil du ha samme hastighet på toppen av bakken...)
ok, så gire ned i oppoverbakker (a-la okstadbakken i tr.heim og lavt turtall i 5. går ikke bra), men har ingenting med topphastighet å gjøre .. flott! :D

Legg innLagt inn:28 jun 2006 23:10
av sindrejl
celica_st185 skrev:Har tenkt å kjøpe letta svinghjul etterhvert... Noen som har ett merke å anbefale?
fidanza.. dem selger faktisk veldig mye exidy clutch og fidanza pakker på ebay meget rimelig.

Legg innLagt inn:28 jun 2006 23:15
av celica_st185
ok har sett litt på fidanza, men får se hva det blir til

Legg innLagt inn:29 jun 2006 09:46
av 2000GTS
fidanza helt klart! Har kjørt med fidanza svinghjul og exedy stage II clutch og står i trafikk hver morgen uten problemer og det er skjeldent jeg må gire ned til 2 i bakker selv om jeg bare kjører i 30-40.. Og det er med en turtallsmaskin. Beste mod'n jeg har gjort med bilen!

Legg innLagt inn:29 jun 2006 10:13
av Andreazz
Kontakt Eivind på http://www.efmotor.no.

Han skaffer svinghjul, clutcher osv fra et australsk firma som heter Xtremeclutches. Det er Fidanza som lager svinghjulene til de, forskjellen er en mye rimeligere pris!

Legg innLagt inn:29 jun 2006 11:52
av vågen
jeg har en 3s-ge celica,91 modell!
skal snart bytte clutchen,tenkte kansje det kunne vært like greit å tatt ett lettere svinghjulet i samme slengen!
noen som vet om noe effekt svinghjul til 3s-ge da?

Legg innLagt inn:29 jun 2006 17:43
av csstian
Nån som har hørt om dette? Er jo billi da,men der det bare dritt??
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/F1-RACIN ... 0000570692