TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Vanlig at en turbo ryker pÃ¥ biler som har gÃ¥tt 100.000km?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #184772  av Andy_Celica
 
Jeg fikk idag et brev ifra advokaten til han jeg kjøpte bilen, JEg har jo gått stil sak mot han for at motoren var defekt og bilen har gått 50`000 lenger.
Der står det:

Selgeren (vil ikke opplyse navn) har på nytt vært i kontakt med en mekaniker og fått opplyst at det ikke er uvanlig at turbo kan ryke på på bil med trimmet motor. Dette gjelder biler som har gåt ca. 100.000 kilometer. Idet turboen ryker, kan stempele i motoren bil ødelagt!

Bilen var kjørt med 1,1-1,2 bar og det var tenningsbank på bilen da vi åpent den! + At bilen har gått 150.000.

 #184776  av GT4 CS
 
En turbo slites i teorien ikke om den får riktig stel og ikke presses over det den er satt til og tåle. At et stempel ryker dersom turboen går hører ikke til det normale, er mer x-files. Da må det løsne biter fra turboen som kommer inn i motoren. Og da ville det ha godt dårlig med ventiler også.
Be om og få det skriftelig og mer presist fra advokaten din med mekanikeren navn, og hvilken bakgrunn han har for og utale seg. Synes det høres ut som en kompis utalelse her :wink:

 #184782  av sleeper
 
støtter forklaringa til gt4cs her, eneste måten en blåst turbo kan ødelegge noe i motoren er hvis den spyr biter inn i motoren,og da er det ikke bare stempelet som går til H.... du vil også se KLART OG TYDELIG om det er tenningsbank eller noe som har kommet inn i motoren som har skadet den..hvis du har bilder av toppen etter du tok den av og du kan vise at den ser bra ut, så kan det ikke være turboen som har kastet masse metalldeler inn i motoren..


at en turbo går istykker på en bil som har gått 100000km kan jo hende, men er nok litt for fort.. hvis du nærmer deg 200000så kan du nok regne med at den tar kvelden snart...

men den er nok VELDIG svak den forklaringa til den advokaten der.. da kan vel alle bare si: det er vanlig at bildeler går istykker på en bil som har gått over 100k!?!?!

 #184783  av sleeper
 
må bare føye til en ting til: det er 1 liiiiiiiiten ting som kan gjøre at en gåen turbo skader stempel på.
det er hvis den har litt dprlige leger sånn at det kommer en del olje inn i motorn og legger seg som sot i forbrenningskammrene, mye sot frembringer tenningsbank og dermed kan du brenne et stempel.. men dette er noe som skjer over en stund og ikke noe som skjer "når turboen rasa!)

 #184785  av Andy_Celica
 
Ja det var det jeg mente også, det har ikke løsnet noe å gått inn i motoren, så den uttalelsen var litt dårlig.

Men synd for han at han ikke vil sammarbeide da, det neste blir da rettsak!

 #184790  av sleeper
 
hvor mye saksøker du han for da?

og får du dekket advokatutgifter hvis du vinner?

 #184791  av GT4 CS
 
Om du mener du har en sikker sak ville jeg ikke gitt meg på det der. Vet ikke hvordan avtale du og selger hadde da du kjøpte bilen jeg. Heller er jeg ikke sikker på hvilke krav du har som kjøper og hva selger skal stå for i ettertid. Regelverket der er ikke så lett da det må brukes mye skjønn virker det som.
En ting er sikkert, den dagen jeg selger min så skal det stå i kontrakten hvilke mods og hva som er gjort med bilen, og at selger ikke tar på seg noe ansvar for de skader som måtte kunne komme i ettertid. Og godtar ikke den som vil kjøpe bilen min det selger jeg den heller ikke.

 #184792  av Andy_Celica
 
GT4 CS skrev:Om du mener du har en sikker sak ville jeg ikke gitt meg på det der. Vet ikke hvordan avtale du og selger hadde da du kjøpte bilen jeg. Heller er jeg ikke sikker på hvilke krav du har som kjøper og hva selger skal stå for i ettertid. Regelverket der er ikke så lett da det må brukes mye skjønn virker det som.
En ting er sikkert, den dagen jeg selger min så skal det stå i kontrakten hvilke mods og hva som er gjort med bilen, og at selger ikke tar på seg noe ansvar for de skader som måtte kunne komme i ettertid. Og godtar ikke den som vil kjøpe bilen min det selger jeg den heller ikke.
Vi skrev en tillegskontrat:

Vi forebeholder oss retten til å heve kjøpet hvis det viser seg etter en naf tets at bilen ikke er i like god teknisk stand som forrige eier hevder!

Og det viste seg på naf test at det var mye feil. + at eieren før han jeg kjøpte bilen av kan vitne om at bilen har gått lenger!

 #184793  av GT4 CS
 
Da har du nokk en sterk sak ja :wink:
Skjønner ikke poenget med og prøve lure noen da man skal selge bilen. Greit og opplyse om de feil man vet om

 #184794  av sleeper
 
GT4 CS skrev:Om du mener du har en sikker sak ville jeg ikke gitt meg på det der. Vet ikke hvordan avtale du og selger hadde da du kjøpte bilen jeg. Heller er jeg ikke sikker på hvilke krav du har som kjøper og hva selger skal stå for i ettertid. Regelverket der er ikke så lett da det må brukes mye skjønn virker det som.
En ting er sikkert, den dagen jeg selger min så skal det stå i kontrakten hvilke mods og hva som er gjort med bilen, og at selger ikke tar på seg noe ansvar for de skader som måtte kunne komme i ettertid. Og godtar ikke den som vil kjøpe bilen min det selger jeg den heller ikke.

skal jeg selge bilen min så skal det taes en komp og lekasjetest av motoren og skrives sort på hvit hva som er gjort med bilen og hvilken stand den var i når kjøper tok over bilen!
vidre skal det stå at selger frasier seg ALT annsvar hvis noe går istykker etter at kjøper har tatt over bilen...
sånnt må gjøres med en bil som er så mye moddifisert som ivertfall min er..(nå var vel ikke bilen til andy celica så mye middifisert men..)

 #184795  av Andy_Celica
 
sleeper skrev:hvor mye saksøker du han for da?

og får du dekket advokatutgifter hvis du vinner?
Jeg saksøker for 70k, og forsikrinegen dekker 75% av saksomkostningene!

 #184820  av memo
 
Andy_Celica skrev:
sleeper skrev:hvor mye saksøker du han for da?

og får du dekket advokatutgifter hvis du vinner?
Jeg saksøker for 70k, og forsikrinegen dekker 75% av saksomkostningene!
saksøker?

er det ikke slik at du må gå til sivilt søksmål i slike saker?
da må du stille med garanti at du har råd til å betale alle saksomkostninger om du skulle bli "synderen", ellers tar de aldri opp saken.

men her virker det jo som om det er advokaten osv som ror noe fryktelig.
bare forestill deg at du har fått i oppdrag å prøve å renvaske en som er "skyldig".. man sier jo det man kan for å klare oppdraget :)
noe han har gjort her.

nei, jeg ville ihvertfall ha dratt denne laaaaaaaaaangt om jeg var deg.

 #184845  av Andy_Celica
 
memo skrev:
Andy_Celica skrev:
sleeper skrev:hvor mye saksøker du han for da?

og får du dekket advokatutgifter hvis du vinner?
Jeg saksøker for 70k, og forsikrinegen dekker 75% av saksomkostningene!
saksøker?

er det ikke slik at du må gå til sivilt søksmål i slike saker?
da må du stille med garanti at du har råd til å betale alle saksomkostninger om du skulle bli "synderen", ellers tar de aldri opp saken.

men her virker det jo som om det er advokaten osv som ror noe fryktelig.
bare forestill deg at du har fått i oppdrag å prøve å renvaske en som er "skyldig".. man sier jo det man kan for å klare oppdraget :)
noe han har gjort her.

nei, jeg ville ihvertfall ha dratt denne laaaaaaaaaangt om jeg var deg.
Ja det er slik at jeg må gå til sivilt søksmål, og det er fiksa, så det er ikke noe problem, og jeg skal prøve å dra den aå langt som mulig, han luret dritten ut av meg, og nekter faktisk selv om vi hadde en skriftlig kontrakt, argumentet hans var at han aldrig hadde sakt at bilen var i "teknisk god stang" noe som han gjentet repeteret når vi var der og titta på den!

 #184960  av gt4 carlos saintz
 
Den bilen var vel bra modifisert med Apexi power commander og div.
Var vel benka til 330 av bjørnstad bil om eg hugsar rett.


Men er det slik att eg for eksempel kjøper ein bil. sei ein 205. Så skrur eg opp trykket og ødelegg motoren og går til sak mot selgar og seier att det er hans feil. Er det rett??

Seier ikkje att det er det som har skjedd her!!!!!
Men er ikkje alltid selgar sin feil i slike saker...

Og 70000?? Kvifor så mykje???

 #184971  av Andy_Celica
 
gt4 carlos saintz skrev:Den bilen var vel bra modifisert med Apexi power commander og div.
Var vel benka til 330 av bjørnstad bil om eg hugsar rett.


Men er det slik att eg for eksempel kjøper ein bil. sei ein 205. Så skrur eg opp trykket og ødelegg motoren og går til sak mot selgar og seier att det er hans feil. Er det rett??

Seier ikkje att det er det som har skjedd her!!!!!
Men er ikkje alltid selgar sin feil i slike saker...

Og 70000?? Kvifor så mykje???
Det er motsatt, da jeg kjøpte bilen, så vi at det lå noe olje osv i luftfilteret, men vi trodde ikke det var noe farlig, og jeg skrudde faktisk ned trykket på turboen for jeg ville skaffe litt info før jeg kjørt veldig hard, + det faktumet at bilen har gåt 50000 lenger en det som står på spedoen!

Et par dager etter at jeg fikk bilen hjem røk også pluggene de var fulle av olje, og det er ikke tilfeldig at etter jeg har brukt bilen i 2 dager, at pluggene ryker pga olje i Tenningskamrene,

Hvis du aldrig hadde kjørt en høyrestyrt bil, hadde du klart å kjørt som en idiot de første dagene da? da du må konsentrere deg om å bare holde fila di i kjørebanen, og ikke mins gire med venstrehanda?