Side 1 av 1

Turbo trykk fjusk

Legg innLagt inn:06 jul 2006 08:45
av crackler
Har en 1990 Celica gt4, er plaget med at den ikke vill holde på trykket hele veien, når jeg kommer over 3000 rpm begynner bilen å dra jævlig gått, men plutselig begynner den å gå dårligere når den kommer på en 4000 rpm.. vet ikke helt hvor gått disse bilene skal gå, men er meget skuffet med min, går rett å slett dårlig.. kan det ha noe med at bilen har større dyser, å har hatt Chip, gammle eier tok bort chipen for å gå ned i bensinforbruket? eller kan det være boost Contrl.. som driver å kødder med meg? :?

Legg innLagt inn:06 jul 2006 08:53
av Andy_Celica
Det kan være bost controller! hvilken type har du? hr du blokert t-vsv? det er i tilfelle den slangen som går fra ws klokka på turboen og inn mot bilen!

Men det er oxo slik at hvis du f.eks kjører med 0,7 bar da, da vil den gå ganske bra opp til 4000 og flate seg litt ut, men den vil fortsatt gå bra derifra og opp!

Legg innLagt inn:06 jul 2006 09:12
av GT4 CS
Sitter det orginal fuelrail på den? 2 gen fuelrail er ikke noe bra og klarer knapt gjøre jobben med orginal dysene. Hvilket chip er det snakk om som er fjernet? Jeg er ikke doktor utdannet på dette, men kjekt med info for de som er det :D
Sjekk for lekasjer hele veien fra afm til gass spjeld, kontroler tennings komponenter og sjekk tenning på den, 10 grader skal den stå på, husk og kortslutte te1 og e1 i diagnose boksen først.
Videre kan du sjekke om vacumslanger under innsuget sider på, det sitter spjeld i innsuget som åpner like over 4000 mener jeg det var. Er en brun kontakt med to vacumslanger på, disse kan lett knekke.
Har du målt ladetrykket, kan og være du lader mer en du skal.
Er det du som vurderte kjøpe den carlosen med gåen topp pakning?

Legg innLagt inn:06 jul 2006 10:13
av sleeper
hva eksakt lader den på div turtall da?

Legg innLagt inn:06 jul 2006 10:35
av 2fastgt4
hvor mye større er dysene? i utgangspunktet er ikke ecu så glad for større dyser. men tror det er verst for tomgangen.

du bør uansett kontrolere boostc. kan være noe galt der.

Legg innLagt inn:06 jul 2006 10:46
av sleeper
hvis du kjører med større dyser en org og org ecu så vil du nok få problemer ja! (hvis det står større dyser der nå så er det sikkert 550cc dysene som står der!

og gt4 går SINNSYKT rikt fra før! og hvis du da legger på enda 20% med bensin så er det ikke rart den stopper og dra! (og det stemmer jo med ca turtall om hvor den slutter og dra.. er ca der den virklig begynner og rikt org..

men du vil ikke merke noe av dette ved vanlig kjøring fordi da bruker ecu lamda sensoren til og justere riktig bensinmengde.. noe den ikke gjlør når den blir dradd ut på gira..

Legg innLagt inn:06 jul 2006 13:02
av crackler
Andy_Celica skrev:Det kan være bost controller! hvilken type har du? hr du blokert t-vsv? det er i tilfelle den slangen som går fra ws klokka på turboen og inn mot bilen!

Men det er oxo slik at hvis du f.eks kjører med 0,7 bar da, da vil den gå ganske bra opp til 4000 og flate seg litt ut, men den vil fortsatt gå bra derifra og opp!
Kjøpte bilen min i går, så har ikke så mye peiling på dette turbo greiene :D Hva er t-vsv? er det den sperra som man har i første og 2 gir? har 2 bost controllere opplagt, men den jeg bruker nå er den manuelle såm man må under panseret for å juster, men tenkte jeg skule bytte den i dag, til den som man justerer i bilen for å være sikker på at det ikke er den som fjusker

Legg innLagt inn:06 jul 2006 13:05
av crackler
[quote="sleeper"]hva eksakt lader den på div turtall da?[/quoteNår den kommer litt over 3000rpm lader den med 1 bar, men dette bare opp til rundt 4000rpm.. å da er det akurat som alt turbo trykk blir borte, virker som den ikke får noe trykk da, for den går seriøst dårlig.. Har merket i 4 å spesielt 5 gir, at hvis jeg holder gassen hallt inne går den mye bedre en ved full gass.. kan dette kansje skyldes at den drukkner i bensin ved full gass?

Legg innLagt inn:06 jul 2006 13:09
av crackler
2fastgt4 skrev:hvor mye større er dysene? i utgangspunktet er ikke ecu så glad for større dyser. men tror det er verst for tomgangen.

du bør uansett kontrolere boostc. kan være noe galt der.


Hvordan finner man ut om Bostc. er deffekt? må vell bare bytte den? vet ikke hvilke dyser som står på, kjøpte bilen i går :D Men du verden for noen nydelige biler di er å kjøre, merker ikke mye til at det er en bil som er prod. på 90tallet

Legg innLagt inn:06 jul 2006 13:17
av crackler
sleeper skrev:hvis du kjører med større dyser en org og org ecu så vil du nok få problemer ja! (hvis det står større dyser der nå så er det sikkert 550cc dysene som står der!

og gt4 går SINNSYKT rikt fra før! og hvis du da legger på enda 20% med bensin så er det ikke rart den stopper og dra! (og det stemmer jo med ca turtall om hvor den slutter og dra.. er ca der den virklig begynner og rikt org..

men du vil ikke merke noe av dette ved vanlig kjøring fordi da bruker ecu lamda sensoren til og justere riktig bensinmengde.. noe den ikke gjlør når den blir dradd ut på gira..

er det mye arbeid å bytte disse dysene? må jeg av med toppen? :shock:
merker også at jeg helle tiden må gire ned i bakker for det er akurat så han bare pøser på med bensin til motor.. hvor ligger styreenhetene i disse bilene? kansje jeg skulle fått loddet på denne chipen igjen å se hvordan den oppførte seg da? når er det di virkelig begynner å dra? å når begynner den å gi seg? har hatt Calibra 16v som gikk rimelig gått, så det var jo en skuffelse å kjøre Celicaen :cry: så det er tydelig det er en feil en plass

Legg innLagt inn:06 jul 2006 14:01
av GT4 CS
For og bytte dysene trenger du ikke ta av toppen, men fjern ic og gass spjeld. Da kommer du fint til. Har akkuratt gjort tilsvarende på min bil. Husk at det er kjølevann i gass spjeldet, så om du kobbler fra slangene må du tappe av kjølevannet først. Husker ikke helt i farta, men trolig må du fjerne hele egr systemet for og komme til og

Legg innLagt inn:06 jul 2006 14:14
av Larsen
Nå har jeg ikke celica men må vel ikke tappe kjølevannet for å ta avde slangene inn på gasspjeldet. Det renner litt vann ut derifra da du tar dem ut.

Legg innLagt inn:06 jul 2006 14:18
av Larsen
Her har du noen som selger oppgradert ecu til større injektorer. Antagelivis rimligere enn å kjøpe nye injektorer.
http://www.atsracing.net/atstunedrom.htm

Legg innLagt inn:07 jul 2006 07:58
av GT4 CS
Renner litt vann hehe, kommer faktisk ganske mye. Selv om de ligger høyt så presser vannet på bak, men han kan jo selvfølgelig blende de da. Nå husker jeg som en gullfisk om dagen, selv om det er under en uke siden jeg skrudde sammen motoren min. Men sitter de slangene på siden, noe jeg mener og huske de gjør er det jo ikke sikkert de trengs kobbles fra da. Like greit og prøve seg fram. Og den kabelbrua som ligger mellom innsuget og fuelrail må du løsne to muttere på og løfte litt opp for og få ut fuelrail