Side 1 av 1

Tomgangsproblem (Nok en gang) LØST

Legg innLagt inn:09 jul 2006 16:58
av MacBain
Har i perioder slitt med att bilen har jaget litt på tomgangsturtallet, dvs fra 750-1000 rpm. Altså ikke noe alvorlig, men allikevel irriterrende.

Trodde først at det kunne skyldes luft i kjølevesken, men selv etter grundig rens og lufting er problemet der fortsatt.

Har også sjekket vakumslangene etter beste evne.

Jeg tenkte derfor å ta av gasspjeldet å rense dette, da det var litt sotetet.

Hadde også tenkt å rense opp tomgangssensoren som sitter under på spjeldet(se rødt ring på bildet), men etter att jeg til slutt fikk løsnet de fire skruene sitter den fortsatt fast. Mitt spørsmål er da om det er trygt å bruke litt "makt" på å få tatt av denne, i tilfelle den kun henger igjen i en pakning etc.?

Noen som har gjort dette før?

Eventuelt andre tips om hva tomgangsjagingen skyldes?

Legg innLagt inn:09 jul 2006 21:55
av Larsen
Den henger nok i pakningen ja.

Legg innLagt inn:10 jul 2006 20:33
av MacBain
Fikk nå tatt av tomgangssensoren (IAC) og den var ganske skitten.
Etter at jeg renset den med forgasserrens testet jeg den ved å koble den til batteriet. Den åpnet seg da helt, men ville ikke lukke seg mere enn slik den er på bildet.

Er det riktig at den ikke skal lukke seg helt igjen??

Ps. Sensoren hadde kun romtemperatur når jeg testa den, vet ikke om det har noe å si.

Legg innLagt inn:10 jul 2006 22:01
av larsst185
Har du sjekka spjeld sensoren?Lest av feil koder?

Legg innLagt inn:10 jul 2006 22:33
av MacBain
Har ikke sjekka feilkoder denne gangen, men forrige gang den var ujevn på tomgangen var det ingen feilkoder.

Tok forresten en kjøretur nå, etter at jeg rengjorde sensoren og nå ligger tomgangen stabilt på 1100 rpm.
Er vel kanskje ett tegn på at det er noe galt med tomgangssensoren.

Legg innLagt inn:10 jul 2006 22:39
av MR2WideBody
Iac ventilen ville jeg tippet kunne være en medvirkende årsak, uten at noen trenger å skyte meg på det.. Se i bgb-boka

Legg innLagt inn:10 jul 2006 22:50
av MacBain
Men er det noen som vet om denne ventilen skal kunne lukkes helt?

Legg innLagt inn:10 jul 2006 22:54
av Larsen
Nå sliter jeg med et lignede problem, men min ville heller lukke seg. Er nok det er fordi det ligger en bimetal fjær på akselen som hindrer den i å lukke seg før den er varm.

Legg innLagt inn:11 jul 2006 12:06
av MacBain
Jeg tok av ventilen når motoren var kald, skal denne altså ikke lukke seg da?

Må jeg ta den av når motoren er varm får å få sjekket om den funker som den skal?

Legg innLagt inn:11 jul 2006 12:40
av Larsen
legg den i varmt vann da.

Legg innLagt inn:12 jul 2006 18:26
av MacBain
Jeg testet den nå etter at jeg hadde den i varmt vann og da lukket den seg helt, jeg får allikelvel blåst luft igjennom den.
Skal den være "hermetisk" lukket?

Jeg sjekket motstanden i følge boka og her stod det at den burde være mellom 19.3-22.3 ohm, min var på 26.6. Er den deffekt da?
Ser også at det er en justeringsmuligten på iac'en( se bildet), kan jeg gjøre noe her slik at den blir "hermetisk" lukket?

Sjekket også gasspjeldposisjonsensoren (morsomt med norske ord :D ) og denne måtte jeg justere en mm i følge verdiene i boka, mulig dette kan ha hatt noe å si.
Har ikke testet bilen etter at jeg justerte denne.

Har heller ikke bytta pakning på spjeldet etter jeg tok det av og på da den var intakt, mulig jeg burde kjøpe ny for å være på den sikre siden.

Legg innLagt inn:12 jul 2006 20:49
av MacBain
Fikk nå endelig løst problemet.
Løsnet de to skruene på bildet over å vred litt på metallskiven. Dette førte til at ventilen lukket seg helt når jeg koblet den til batteriet.

Var nå ute å kjørte en tur, og tomgangen lå stabilt på 750rpm :D

Legg innLagt inn:13 jul 2006 13:58
av MR_T
MacBain skrev:Jeg sjekket motstanden i følge boka og her stod det at den burde være mellom 19.3-22.3 ohm, min var på 26.6. Er den deffekt da?
Ser også at det er en justeringsmuligten på iac'en( se bildet), kan jeg gjøre noe her slik at den blir "hermetisk" lukket?
Vet du om disse verdiene gjelder for 94 1,8l også? Har samme problemene som deg. Har rengjort spjeldet uten at det hjalp stort, bilen min hopper også veldig når jeg slipper gassen. Hvilke bok kikket du i?

T.R

Legg innLagt inn:13 jul 2006 18:30
av MacBain
Jeg sjekket verdiene i toyotas egen verkstedhåndbok til 3S-GE motoren, m.a.o så er nok ikke verdiene de samme for din motor.

Men du kan sikkert fikse ventilen slik jeg gjorde.
Altså løsne de to skruene på det nederste bilde (sikkert lignende på din motor) og vri på dekselet. Du kan sjekke om ventilen lukker seg helt ved å koble den til en 12v kilde på de to øverste kontaktene. Når du kobler til de to nederste skal den åpne seg helt.

Når du kobler sensoren på igjen vil ECU'en bruke ett par minutter på å tilpasse seg.