Toyota MR2 Mk1 FIA Super1600 20V
Legg innLagt inn:14 jul 2006 20:22
Da tenkte jeg å starte med et lite prosjekt.
Alle fra 80 tallet digger jo bokstavkombinasjoner og lange bil navn. Jeg hadde derfor tenkt å bygge om min MR2 mk1 til en
Toyota MR2 FIA Super1600 20V.
Som selvfølgelig alle skjønner så blir dette da altså en MR2 MK1 med 20 ventilers twincam motor bygget for Rally og bane. Jeg kommer ikke til å bruke den i Rally, men kanske i Roadsport. Super1600 er navnet på de bilene som i dag kjører i Junior WRC med 1600ccm motor
Alle deler er klare for uten bur, men det regner jeg med å få fra kollevold når tiden er inne.
Det som skal gjøres:
Sveise kanaler
EU kontrollen avdekket "noe" kjeks. Jeg kutter bort alt og sveiser inn plater slik at det blir bra.
Sveise nye bakskjermer
Skjermene bak hadde mye rust, og det er bare å kutt det ut. Hadde egentlig lyst til å sette på skrudde skjermbreddere, men har ikke funnet noen, så nå sveiser jeg på noe som ligner på orginal skjermer.
St185 bremser front
Dette er montert og fungerer utmerket. En meget enkel jobb
Bremse reduksjonsventil
Ønsker å sette inn en bremsereduksjonsventil slik at jeg kan justere bremseforholdet forran/bak, men dette kommer etter hvert. Btw, Noen som vet om det er lovlig å kjøre med det?
Lakere felger hvite
En racerbil må i mine øyne ha hvite felger, så da får jeg lakere de felgen jeg har.
Bytte til 20V motor og elektrisk(silvertop)
Ønsker å kjøre med NA, og har hørt at lyden på denne motoren er ganske kul. Motoren skal yte 160hk, men mange på nettet mener at den bare gir rundt 140-150hk. Blir nok ikke på langt nær så kjapp som en AGZE, men blir sikkert morro lell. Kan vistnok dra den til over 9000rpm....
Alt det elektriske har jeg fått en kar i USA til å koble, slik at det nå er plug and play.
C56 girkasse
Fulgte med en C56 girkasse med motoren som har en bedre giring en C50 for 20V motoren. Jeg modifiserer den derfor slik at den passer inn i MR2'en. Den er nemlig FWD....
Janspeed eksos
Etter hva jeg forstår er dette det eneste anlegget som gir noen ekstra hester. Det lager også mest lyd...
Coilovers
Har liggende et sett med coilovers og 2 veis justerbare dempere med eksterne gass reservoarer. Disse er skrudd av en annen MR2 og virker faktisk meget lovende.
Bytte seter
Setter inn 2 FIA stoler
Seler
FIA 4 punkts seler
bur
I første omgang veltebøyle, med mulighet for å sette på front bøylene. Får dette fra kollevold hvis noen ikke
brannslukker
Håndslukker
Tak scoop
Jeg ønsker å ta inn luft på midten over taket og trekke et rør ut til siden og ned i motoren ala Ford RS2000, eller MR2 Mk1 Grupe S bilen.
Ekstra vinge bak
Her er jeg interessert i ideer. I utgangspunktet så ønsker jeg å beholde den orginale spoileren, og lage en ekstra på toppen i aluminium ala Porsche GT3. Noen som har sett noe slikt på MK1, eller har noen ideer om hvordan dette bør se ut?
Tanken er da at den orginale vingen senker CW, mens den over lager marktrykk
Vektreduksjoner
Flytte batteri til fronten for bedre vektfordeling, kanskje et mindre batteri.
Bytte glasset i takluka til plast. Bytte motordeksel og bagasjerom til aluminium.
Kommer ikke til å bytte panser, hvis jeg ikke får tak i et som er ferdig, men kommer til å kutte hull slik at jeg får luft presset opp av panseret.
Det er i all hovedsak de viktigste tingene. Regner med at bilen er klar til isbanekjøring i vinter. bilder følger...
Alle fra 80 tallet digger jo bokstavkombinasjoner og lange bil navn. Jeg hadde derfor tenkt å bygge om min MR2 mk1 til en
Toyota MR2 FIA Super1600 20V.
Som selvfølgelig alle skjønner så blir dette da altså en MR2 MK1 med 20 ventilers twincam motor bygget for Rally og bane. Jeg kommer ikke til å bruke den i Rally, men kanske i Roadsport. Super1600 er navnet på de bilene som i dag kjører i Junior WRC med 1600ccm motor
Alle deler er klare for uten bur, men det regner jeg med å få fra kollevold når tiden er inne.
Det som skal gjøres:
Sveise kanaler
EU kontrollen avdekket "noe" kjeks. Jeg kutter bort alt og sveiser inn plater slik at det blir bra.
Sveise nye bakskjermer
Skjermene bak hadde mye rust, og det er bare å kutt det ut. Hadde egentlig lyst til å sette på skrudde skjermbreddere, men har ikke funnet noen, så nå sveiser jeg på noe som ligner på orginal skjermer.
St185 bremser front
Dette er montert og fungerer utmerket. En meget enkel jobb
Bremse reduksjonsventil
Ønsker å sette inn en bremsereduksjonsventil slik at jeg kan justere bremseforholdet forran/bak, men dette kommer etter hvert. Btw, Noen som vet om det er lovlig å kjøre med det?
Lakere felger hvite
En racerbil må i mine øyne ha hvite felger, så da får jeg lakere de felgen jeg har.
Bytte til 20V motor og elektrisk(silvertop)
Ønsker å kjøre med NA, og har hørt at lyden på denne motoren er ganske kul. Motoren skal yte 160hk, men mange på nettet mener at den bare gir rundt 140-150hk. Blir nok ikke på langt nær så kjapp som en AGZE, men blir sikkert morro lell. Kan vistnok dra den til over 9000rpm....
Alt det elektriske har jeg fått en kar i USA til å koble, slik at det nå er plug and play.
C56 girkasse
Fulgte med en C56 girkasse med motoren som har en bedre giring en C50 for 20V motoren. Jeg modifiserer den derfor slik at den passer inn i MR2'en. Den er nemlig FWD....
Janspeed eksos
Etter hva jeg forstår er dette det eneste anlegget som gir noen ekstra hester. Det lager også mest lyd...
Coilovers
Har liggende et sett med coilovers og 2 veis justerbare dempere med eksterne gass reservoarer. Disse er skrudd av en annen MR2 og virker faktisk meget lovende.
Bytte seter
Setter inn 2 FIA stoler
Seler
FIA 4 punkts seler
bur
I første omgang veltebøyle, med mulighet for å sette på front bøylene. Får dette fra kollevold hvis noen ikke
brannslukker
Håndslukker
Tak scoop
Jeg ønsker å ta inn luft på midten over taket og trekke et rør ut til siden og ned i motoren ala Ford RS2000, eller MR2 Mk1 Grupe S bilen.
Ekstra vinge bak
Her er jeg interessert i ideer. I utgangspunktet så ønsker jeg å beholde den orginale spoileren, og lage en ekstra på toppen i aluminium ala Porsche GT3. Noen som har sett noe slikt på MK1, eller har noen ideer om hvordan dette bør se ut?
Tanken er da at den orginale vingen senker CW, mens den over lager marktrykk
Vektreduksjoner
Flytte batteri til fronten for bedre vektfordeling, kanskje et mindre batteri.
Bytte glasset i takluka til plast. Bytte motordeksel og bagasjerom til aluminium.
Kommer ikke til å bytte panser, hvis jeg ikke får tak i et som er ferdig, men kommer til å kutte hull slik at jeg får luft presset opp av panseret.
Det er i all hovedsak de viktigste tingene. Regner med at bilen er klar til isbanekjøring i vinter. bilder følger...