Side 1 av 2

Clutchen løser ikke ut - hjelp!

Legg innLagt inn:26 jul 2006 19:15
av Dalan
Hællæ gutær og jentær

Clutchen min vil ikke løse ut etter motorbyttet, var jo så lur og løsnet systemet sånn at jeg måtte lufte clutchen når jeg fikk på igjen motor og girkasse.. :(
Har prøvd å lufte clutchsylinderen på girkassa lenge nå, brukt over en liter bremsevæske, men fortsatt vil ikke clutchen løse ut.. Virker ikke som om det er noe luft i systemet heller.
Jeg ser at utløserarmen blir dytta på, men mistenker at den ikke dyttes langt nok sånn at clutchen løser ut..

Noen som har noen gode tips her?

Legg innLagt inn:26 jul 2006 22:01
av Master
vent til i morra så prøver du å lufte systemet igjen. Du har antakeligvis så mye små luftbobler i systemet nå at du ikke klarer å lufte det skikkelig.

Legg innLagt inn:26 jul 2006 22:25
av Dalan
Master skrev:vent til i morra så prøver du å lufte systemet igjen. Du har antakeligvis så mye små luftbobler i systemet nå at du ikke klarer å lufte det skikkelig.
Prøvd å lufte det tre ganger i dag..
Får la det stå til i morgen og prøve igjen da som du sier, krysser fingrene for at det går bedre da :)

Legg innLagt inn:26 jul 2006 23:36
av larsst185
Sleit du mye for å få kassa på?eller smatt den bare innpå?

Legg innLagt inn:26 jul 2006 23:39
av Dalan
larsst185 skrev:Sleit du mye for å få kassa på?eller smatt den bare innpå?
Den smatt ganske rett innpå, hvordan det?

Legg innLagt inn:26 jul 2006 23:45
av larsst185
tenkte på lamellen din.at ikke det er bøyd.Men er vel kansje bare luft.har du prøvd å fått noen til å fysisk kjenne med en dekkspake eller lignende om utløserarmen går lengre en slavesylinderen skyver den?

Legg innLagt inn:26 jul 2006 23:57
av Dalan
Prøvde nå, og jeg klarte å løse ut clutchen med et brekkjern.
Fikk dratt utløserarmen så langt at jeg kjente og hørte at clutchen løste seg fra svinghjulet.
Så da skal det ikke være noe galt inni der ettersom jeg kan skjønne?

Legg innLagt inn:27 jul 2006 09:01
av GT4 CS
Da tyder det på luft i systemet ditt. Da jeg overhalte clutch pumpene på bilen til grimfer så slet vi med og få luftet det skikkelig etterpå.
Sitt og pump rolig inn og ut til du har krampe i foten, så får du en annen slave til og overta og ber han gjøre det samme. Når dere har sittet og pumpet rolig inn og ut så mange ganger at dere hater bilen og alt den står får kan dere begyne og lufte. Regner selvfølgelig med dere ikke slipper opp trykket før pedalen er i bunn :lol: Og ikke drar ut pedalen igjen før dere har strammet til :lol: Kobble gjerne på en slange på luftenippel og, en du kan se gjennom,da ser du fort om det er luft der. Men ikke la deg lure,vi trudde vi hadde fått ut all lufta, men så tok vi et par ganger til siden jan petter hadde krampe i foten og jeg var i det onde hjørnet, det var lurt, for det var mer luft i systemet.
Du har ikke justert på selve clutch pedalen da?

Legg innLagt inn:27 jul 2006 14:02
av erling
Funka det ikke å sette litt trykkluft på tanken? Pleier å gå kjapt da.

Legg innLagt inn:27 jul 2006 14:11
av sleeper
som erling sier her...

ta og ta ev den gummihatten som sitter oppå det gummilokket som sitter på påfyllinga og kjør på med trykk inn i beholderen.. (ikke mye trykk da flyr korken bare av.. :lol: )
åg så påner du lufteskruen og holder clutchen inne... da får du luftet bra.. tar bare noen min og gjøre det på den måten.. men husk og etterfyll med veske da.. det blir FORT tomt i beholderen..

Legg innLagt inn:27 jul 2006 17:03
av Dalan
Funkar inte det heller.. Kjørt gjennom samme væska med trykkluft 3 ganger nå og fortsatt ingen fremgang.

Den dyttepinnen i sylinderen går langt nok hvis jeg bender utløserarmen med et brekkjern og holder, og noen da trykker inn clutchen. Da holder den seg der. Men slippes clutchen, og han prøver å trykke inn clutchpedalen igjen, så er vi like langt.....
Skal den dyttepinnen i sylinderen "stå i spenn" mot utløserarmen? Kan det være at den derfor ikke går langt nok? :?

Legg innLagt inn:27 jul 2006 17:34
av Dalan
Problem løst! :D
Bente opp utløserarmen med et brekkjern, og pumpa litt på pinnen på sylinderen. Da kom den lenger ut, og nå funker shiten :):):)
Nå blir det vroooom PSSH i kveld :D

Legg innLagt inn:27 jul 2006 18:18
av TrustNo1
Dalan skrev:Problem løst! :D
Bente opp utløserarmen med et brekkjern, og pumpa litt på pinnen på sylinderen. Da kom den lenger ut, og nå funker shiten :):):)
Nå blir det vroooom PSSH i kveld :D
Noe sier meg at du da må endre signaturen din ;)

Legg innLagt inn:11 aug 2006 20:15
av Dalan
Nå virker faenskapen ikke igjen..
Kan det være clutchpumpa foran som er gåen? Når jeg løser ut clutchen med et brekkjern, og får en til å trykke inn pedalen så klarer slavesylinderpinnen å holde utløserarmen sånn at clutchen er helt løst ut.
Når han da slipper pedalen igjen, så dytter utløserarmen slavesylinderpinnen heelt tilbake, som på bilde nr. 2 og jeg hører noe luft borte ved hovedsylinderen foran. Kan det være denne som er gåen og derfor ikke klarer å holde trykket når ingen tråkker inn pedalen?

For ordens skyld:
Når utløserarmen ikke legger noe press på slavesylinderen, så går slavesylinderpinnen så langt ut som på bilde 1 i første post.
Men når utløserarmen legger press på slavesylinderen, så presser den pinnen lenger inn, og det ser akkurat ut som på bilde 2.
Forrige gang ble det fikset ved at utløserarmen klarte å holde utløserarmen som på bilde 1, uten at noen tråkket på pedalen. Da funket clutchen helt fint.
Nå gjør den ikke det lenger :(

Er det hovedsylinderen foran? Men da skulle den vel mistet trykk når pedalen var tråkket inn også, ikke bare akkurat når man slipper den opp...? :?

Legg innLagt inn:07 sep 2006 22:02
av Dalan
babumpibump..

Har nå bytta begge clutchpumpene - uten hell.. Akkurat det samme som før.

Har nå kikka litt på en annen MR2 for å se på utløserarmen på den.
Den går faktisk ikke like langt som min, men likevel løser den ut..
Kan det være clutchen min - en custom sinter-clutch - kan det være at den krever lengre pinne på slavesylinderen så den får dyttet utløserarmen lenger?
Noen som har noen innspill her? Rimelig frustrert over driten... :?