Side 1 av 6

mr2 gti 1994 model vs. mr2 turbo 92

Legg innLagt inn:27 jul 2006 18:31
av guffen85
hva ville dere valgt. trenger sårt litt hjelp her. å i så fall hvordan er muligheten for å montere turbo på en gti?? noen som har prøvd? kostnader osv. Er kjøregenskapene mye forbedret fra 94 å oppover leste litt om det så lurrer
mvh kenneth :D

Legg innLagt inn:27 jul 2006 18:40
av Andy_Celica
Da hadde jeg valgt mr2 turbo, Chris på forumet har bytta fra gti til turbo, er ikke 100% sikker på kostnadene men mener det var rundt 20-30k!

kjøreegenskaper osv har ikke jeg peil på når det gjelder mr2, men du kommer nok til å få mange svar på det!

Legg innLagt inn:27 jul 2006 19:09
av CelicaTurbo
kjøreegenskapene er ikke mye forbedret men lettere forandret slik at bilen er litt mer forutsigbar, i tillegg til bedre bremser og noen kosmetiske forandringer. Bremsene er etter min mening den viktigste forandringen (midt-92 og nyere GTi, 93 og nyere Turbo eller USA-importerte biler).

Om du har valget, definitivt velg turboen rett og slett pga at du vil ønske deg en turbomotor om du kjøper GTi. Med mindre du er en yngre sjåfør uten så mye erfaring med motorsterke bakhjulsdrevne biler, og ikke har råd til full kaskoforsikring. Det er utrolig mye enklere å miste kontrollen med en turbomodell enn GTi, og det er på ingen måte enkle biler å håndtere når de sklir ;) Om du kjøper en GTi er det ganske enkelt å senere bytte til en turbomotor, men det koster så klart litt peng, ca 30-40.000 for motor og alt tilbehøret som man normalt ikke tenker på.

Legg innLagt inn:27 jul 2006 19:12
av guffen85
CelicaTurbo skrev:kjøreegenskapene er ikke mye forbedret men lettere forandret slik at bilen er litt mer forutsigbar, i tillegg til bedre bremser og noen kosmetiske forandringer. Bremsene er etter min mening den viktigste forandringen (midt-92 og nyere GTi, 93 og nyere Turbo eller USA-importerte biler).

Om du har valget, definitivt velg turboen rett og slett pga at du vil ønske deg en turbomotor om du kjøper GTi. Med mindre du er en yngre sjåfør uten så mye erfaring med motorsterke bakhjulsdrevne biler, og ikke har råd til full kaskoforsikring. Det er utrolig mye enklere å miste kontrollen med en turbomodell enn GTi, og det er på ingen måte enkle biler å håndtere når de sklir ;) Om du kjøper en GTi er det ganske enkelt å senere bytte til en turbomotor, men det koster så klart litt peng, ca 30-40.000 for motor og alt tilbehøret som man normalt ikke tenker på.
skal på ingen måte skryte på meg at jeg har kjørt noe sprekt før. men fant bare en sykt fin gti til en fin pris. som var 94 model derfor jeg spør om dette.

Legg innLagt inn:27 jul 2006 19:37
av Azrael
Etter min menig et ganske vanskelig valg... 94+ GTi ble vel levert med en forbedret 2 liter (eller tar jeg feil der?), (170hk?). Det vil jeg si er nok for enhver, men selvsagt... Mange vil ha mer, og jeg vil ha mest :lol:

Turbo er nok sikkert en mer morsom bil og kjøre, men jeg vil si det er massevis av kjøre glede i en GTi også. Jeg har en 91`GTi nå, som jeg syns går bra nok, men det er detta med og alltid sikte litt høyere. Så jeg har jo planer om og bygge om til turbo (92 mod). Men det er jo kostbart, og ettersom jeg har hørt er det litt styr med godkjenning (men det lar seg vel gjøre). Så sånn sett er det vel enklest og kjøpe en turbo direkte. Har du muligheten, ville jeg prøve kjørt begge, og sett hva jeg hadde likt best :wink:

Legg innLagt inn:27 jul 2006 19:40
av guffen85
hvordan er forsikrings forskjellen da?? noen som vet det.

Legg innLagt inn:27 jul 2006 19:48
av Azrael
Kunne ikke se at hverken postbanken eller if skilte mellom turbo og GTi. Fant bare MR 2 personbil... :?

Andre som vet???

Legg innLagt inn:27 jul 2006 19:52
av guffen85
Azrael skrev:Kunne ikke se at hverken postbanken eller if skilte mellom turbo og GTi. Fant bare MR 2 personbil... :?

Andre som vet???


ja er det jeg også har lagt merke til. truboen frister jo mest seff. men en fin gti med 175 hk skin intreør får nesten 40000 mindre er jo ikke så galt da. kan jo heller sponse bilen med litt stæsj :D

Legg innLagt inn:27 jul 2006 20:20
av jumbo
CelicaTurbo skrev:Om du har valget, definitivt velg turboen rett og slett pga at du vil ønske deg en turbomotor om du kjøper GTi.
Kunne ikke vært sagt bedre... 99 av 100 som kjøper GTi sikler etter mer power nesten fra dag 1. Bilen blir noe HELT annet med 100 gamp mer ;)

Legg innLagt inn:27 jul 2006 20:28
av cameleon
guffen85 skrev:hvordan er forsikrings forskjellen da?? noen som vet det.
Kommer jo an på hvor gammel du er da. Er du ny med så og si nada bonus og skal sette biln på deg selv så kommer det til å være alt fra 20-40k i året. Helt ut i fra hvilket selskap du bruker. Gjensidige er i alle fall de billigste når det kommer til forsikring på disse bilene. Har du full bonus så kommer du deg sikkert på rundt 6-7k i året.

Personlig har jeg 70% i bonus og etaler 6800 i året hos gjensidige, pluss en ekstraforsikring på ytterligere 100.000 om noe skulle gå riktig galt.

Legg innLagt inn:27 jul 2006 20:53
av CelicaTurbo
guffen85 skrev:hvordan er forsikrings forskjellen da?? noen som vet det.
De fleste selskaper skiller ikke mellom GTi og Turbo-modellen ;)

Legg innLagt inn:27 jul 2006 23:35
av jumbo
guffen85 skrev:hvordan er forsikrings forskjellen da?? noen som vet det.
0,-

Legg innLagt inn:28 jul 2006 02:06
av TrustNo1
Litt opp og ned men generellt så har vel turboutgavene mer utstyr også. Hvordan det er med nyere modell vet jeg ikke, men personlig ble jeg veldig glad i både crusiecontrol, servo og AC som jeg manglet i min gamle MR2.

Dette går jo selvfølgelig litt på personlig preferanse, men selv så synnes jeg bare dette utstyret var verdt endel kroner ekstra. Men siden det er en 94mod GTI du vurderer, så er det mulig at dette er standardutstyr uansett.

Jeg vil heller ikke legge skjul på at jeg angret meg på at jeg ikke skaffet turbo fra dag 1. Hovedsakelig valgte jeg GTI fordi jeg trodde forsikringen var himmelhøy på turbo, noe som altså ikke stemmer.

Hadde det vært mitt valg hadde jeg gått for turboen garantert, men jeg vil poengtere at dette er en bil man må ha vesentlig mer respekt for enn GTI'n når det gjelder kjørestil. Jeg var seriøst nervøs hele tiden jeg satt bak rattet den første uka jeg hadde den nye mr2'n ;)

Legg innLagt inn:28 jul 2006 05:55
av Azrael
TrustNo1 skrev:Litt opp og ned men generellt så har vel turboutgavene mer utstyr også. Hvordan det er med nyere modell vet jeg ikke, men personlig ble jeg veldig glad i både crusiecontrol, servo og AC som jeg manglet i min gamle MR2.
Servo og AC ble vel standard på 92+? Mer usikkert på om cruisecontrol ble standard da?

Legg innLagt inn:28 jul 2006 07:15
av guffen85
TrustNo1 skrev:Litt opp og ned men generellt så har vel turboutgavene mer utstyr også. Hvordan det er med nyere modell vet jeg ikke, men personlig ble jeg veldig glad i både crusiecontrol, servo og AC som jeg manglet i min gamle MR2.

Dette går jo selvfølgelig litt på personlig preferanse, men selv så synnes jeg bare dette utstyret var verdt endel kroner ekstra. Men siden det er en 94mod GTI du vurderer, så er det mulig at dette er standardutstyr uansett.

Jeg vil heller ikke legge skjul på at jeg angret meg på at jeg ikke skaffet turbo fra dag 1. Hovedsakelig valgte jeg GTI fordi jeg trodde forsikringen var himmelhøy på turbo, noe som altså ikke stemmer.

Hadde det vært mitt valg hadde jeg gått for turboen garantert, men jeg vil poengtere at dette er en bil man må ha vesentlig mer respekt for enn GTI'n når det gjelder kjørestil. Jeg var seriøst nervøs hele tiden jeg satt bak rattet den første uka jeg hadde den nye mr2'n ;)
ja du gikk over til turbo fra gti? sånn å skjønne?