Side 1 av 1

Orginal dumpventil "dumper" tidlig

Legg innLagt inn:28 jul 2006 10:08
av GT4 CS
Har nylig satt inn en dumpventil fra en mr2.
Synes den "dumper" veldig tidlig, fra 0,1bar og oppover hører jeg den slipper ut overtrykket. Om jeg ligger og justerer med gassen merker jeg den enkelte ganger nøkker litt. Er dette vanlig?
Den lekker iallefall ikke under pådrag, merker og bilen har det litt friskere med seg selv nå jeg girer og, slutt på stikkflammene, noe som er litt synd :lol:

Legg innLagt inn:28 jul 2006 10:43
av Morten
Den orginale bypassventilen er designet for å åpne ved en viss trykkendring, ikke ved et visst trykk som de med fjør. Det er grunnen til at den åpner også ved lavere trykk. :wink:

Legg innLagt inn:28 jul 2006 11:14
av GT4 CS
Takker for svar doktor :D

Legg innLagt inn:28 jul 2006 11:41
av CelicaTurbo
husk også at ventilen er åpen under vakum for å gi en alternativ luftstrøm forbi turbokompressoren, så den må brukes som resirkulerende ventil om du ikke gjør det :) Mulig det er grunn til rykkingen?

Legg innLagt inn:28 jul 2006 11:54
av GT4 CS
CelicaTurbo skrev:husk også at ventilen er åpen under vakum for å gi en alternativ luftstrøm forbi turbokompressoren, så den må brukes som resirkulerende ventil om du ikke gjør det :) Mulig det er grunn til rykkingen?
Hva er poenget med alternativ luftstrøm? Spare bensin?
Ja den brukes som resirk, frste ut et hull i slangen like før afm og satt den nedi og tettet.
Litt unormal løsning på den, ventilen går motsatt vei av det som er normalt

Legg innLagt inn:28 jul 2006 11:58
av Morten
GT4 CS skrev:Hva er poenget med alternativ luftstrøm? Spare bensin?
Jepp, slipper restriksjonen gjennom turbo kompressor ved cruising osv.

GT4 CS skrev:Ja den brukes som resirk, frste ut et hull i slangen like før afm og satt den nedi og tettet.
Litt unormal løsning på den, ventilen går motsatt vei av det som er normalt
FØR AFM? Før blir jo samme som å bare dumpe ut det, bare at lufta er filtrert. Den skulle helst gått inn mellom AFM og turbo, så samme lufta ikke blir målt to ganger. :wink: Mulig du har det sånn og det bare er meg som misforstår hva du mente da.. :lol:

Legg innLagt inn:28 jul 2006 12:01
av GT4 CS
Da skjønner jeg den funksjonen :D

:oops: :oops: Skriver før jeg tenker her, den er før afm og du tenker veien fra turbo mot afm(tenker baklengs idag tydeligvis)
Men jau, den sitter mellom turbo og afm.
Ble overasket over at det ble en del lyd fra den, selv med luftfilter i boksen. Aldri vært borti det før
Er vel sikkert ikke noe tema for min del, men vet du hvor høyt trykk du kan kjøre med den dumpen? Lader jo uansett ikke mer en 1,2bar, ikke frivillig :lol:

Legg innLagt inn:28 jul 2006 12:07
av Morten
Funksjonsmessig fungerer den til ubegrenset trykk utifra rein teori. Men i praksis vil den jo bli for liten til å dumpe nok hvis du øker masse på mengden luft som må dumpes. Har ingen fasitsvar på når det eventuelt skjer da.. :lol:

Legg innLagt inn:28 jul 2006 12:09
av GT4 CS
Den holder nokk uansett til mitt bruk vil jeg tro :lol:
For denna gutten kommer nokk aldri til og få råd til og trimme mer en husmortrimm uansett.

Legg innLagt inn:28 jul 2006 20:34
av FireWalk
Er det den orginale super ventilen min du snakker om? :P hehe.. den funka veldig bra da den stod på min iallefall.. Får du den dere "popp" lyden? som når du spretter en flaske shampagne? syntes den var litt festlig! :D

Legg innLagt inn:31 jul 2006 09:08
av GT4 CS
Er din gml ja :D Kommer en lyd, men ikeke popp lyd, er en dempet psjut lyd hehe. Godt forklart gitt