Side 1 av 2
Dårlig kjøling celica gt4
Legg innLagt inn:31 jul 2006 00:00
av jensen
Er det normalt at kjølevifte går nesten hele tida? selve måleren står jo rett opp men har en mistanke at den kan være feil. jeg er flink til å kjøre rolig like før jeg skal sette bilen i fra meg og lar bilen gå minst 5min med kupevifte på fullt før jeg stopper den og enda hører jeg det bobler (koker?) og opplevde i går at det rant over og ned på asfalten. nå skal det sies at det har vært nærmere 30grader i skyggen de siste dagene men er dette normalt?
mvh.
Legg innLagt inn:31 jul 2006 07:14
av CelicaTurbo
absolutt ikke vanlig, på min bil er det sjeldent at viftene går selv nå på sommeren, og de starter kun om bilen står på tomgang en stund etter en lengre kjøretur, eller om jeg starter bilen etter at den har stått parkert noen minutter. Vanntempmåleren rikker seg aldri over sin vanlige posisjon på halvt heller, selv ved banekjøring.
Om din bil koker, det kan enten være termostaten som ikke åpner tilstrekkelig, eller eventuellt gåen toppakning.
Legg innLagt inn:31 jul 2006 09:12
av GT4 CS
Riktig som celica turbo sier. Kommer det vannperler ut av eksosen din? Mulig du må ruse motor litt.
Men du kan prøve og lufte systemet ditt og, varm opp motor uten lokket på radiator, tar litt tid, da kjølevifta begyner og gå vil du se at vannet sirkulerer, når den har gjort dette noen ganger begyner luft bobblene bli borte, så setter du varmen på fult og vifta på fult, la bilen stå og kose seg en god stund. Jeg brukte litt over en time på min. sjekk og at ikke selve radiatorlokket er ødelagt. Hjelper ikke dett er det trolig gåen topp pakning, eller det kan være sprekk i en slange eller annen lekasje.
Legg innLagt inn:31 jul 2006 17:00
av jensen
regna nesten med at det ikke var normalt. vifta kan gå en stund så stopper den, så kan det stå stille 30sek så begynner den. får ta en runde å prøve å lufte den i morgen. krysser fingra at det ikke er toppakninga som er gåen da, har bare hatt bilen 2dager... tenker på å prøve den 71grader termostaten de har på fensport, noen erfaringer ?
mvh.
Legg innLagt inn:31 jul 2006 22:19
av jensen
har ett par spørsmål til, vet at man må ut med motoren for å gjøre det meste men MÅ man ut med motoren for toppakning bytte? er jo trangt men er vel ikke SÅ trangt? :p
Legg innLagt inn:31 jul 2006 23:23
av Gt-4-Ever
Burde gå uten å ta motoren ut, jeg så på da en mekaniker byttet topppakning i en mr2 motor MkIII (tror jeg), unasett. Poenget er at det er en jævla trang motor og når han greide det i en mr2 så skal det gå i en celica.

Legg innLagt inn:01 aug 2006 08:17
av Andy_Celica
jensen skrev:har ett par spørsmål til, vet at man må ut med motoren for å gjøre det meste men MÅ man ut med motoren for toppakning bytte? er jo trangt men er vel ikke SÅ trangt? :p
GT4 CS har nettopp byttet topppakning i sin cs, det samme gjorde vel w-master i sin st205, så det skal vel være greit å bytte den uten å ta ut motoren!
Du kan jo alltids sende de en PM og høre fremgangsmåter, eller om de angret på om at de ikke tokk ut motoren osv!
Legg innLagt inn:01 aug 2006 16:50
av sleeper
full mulig og bytte den uten og ta ut motoren, men de fleste som har gjort det sier at de kommer til og ta ut motoren hvis de skal gjøre det igjen...
Legg innLagt inn:01 aug 2006 17:07
av jensen
Takker for alle tips, skal sende ett par pm ja. fikk bytta kjølevæske i dag og lufta men samme det samme. neste steg er å bytte termostat og radiatorlokk. Noen erfaringer med 71c grader termostaten de har på fensport? blir 71c grader for kaldt? hvor store er sjangsene for at det er dårlig sirkualsjon i radiator?
mvh.
Legg innLagt inn:01 aug 2006 17:30
av sleeper
jensen skrev:Takker for alle tips, skal sende ett par pm ja. fikk bytta kjølevæske i dag og lufta men samme det samme. neste steg er å bytte termostat og radiatorlokk. Noen erfaringer med 71c grader termostaten de har på fensport? blir 71c grader for kaldt? hvor store er sjangsene for at det er dårlig sirkualsjon i radiator?
mvh.
tja, hvis du skal kjøre litt hardt på bane osv så er det greit med 71graders termostat.. men hvisdu ikke skal det så er det ikke noen vits...
jeg har kjøpt en 76 graders termostat til min 2 gen motor på en vanlig bildels sjappe.. de brukte en del tid på og finne den i kataloger, men de fant det til slutt... er 1 produsent som selger det..
du kan sjekke selv om det er dårlig sirkulasjon i radiatoren ved og ta vekk inn og ut slangene av radiatoren og se spyle igejeom med hageslange...
Legg innLagt inn:01 aug 2006 17:37
av w-master
Jeg byttet topppakning i min st205 uten å ta ut motoren...men i etterkant så ville jeg ha tatt ut motoren...var trangt som faen...
Eller, det vi plagdes mest med var de stagene som står opp ifra blokka og opp i innsugsmaifoilen. Vi klarte det til slutt da...etter et par timer på et par skruer...

Men vil tro at har vi tatt ut motoren så ville det gått raskere en å bare ta av toppen!
Så jeg annbefaler til alle som skal gjøre noe stort med motoren sin å ta den ut...f-eks topppakningsbytte...
Er lettere en hva det høres ut...
Når jeg byttet hele motoren et par månder senere tok jeg ut motoren på 1 dag ca alene...å da har jeg aldri gjort det før!
Vi brukte en og en halv dag på å ta av toppen å da var vi 1 erfaren, 1 mekaniker å meg...mulig vi var trege...men vi plagdes mye!
Tar man ut motoren så kan man også ta andre ting som begynner å bli dårlig eller slitt i samme sleng og

Legg innLagt inn:02 aug 2006 00:06
av sindrejl
Legg innLagt inn:02 aug 2006 09:51
av Mani@c
Når alt dette er sagt om å ta ut motoren eller ikke, vil jeg bare legge til at det er veldig lett å ta ut motoren på disse bilene. I motsetning til andre biler ligger hele ledningsnettet på motoren og det er derfor mye mindre som må kobles av. Å ta ut motoren bruker man kanskje 2 timer på om man er alene...

Legg innLagt inn:02 aug 2006 11:48
av GT4 CS
Har han tilgang på løftebukk eller store støttebukker er do jo ikke noe pes og ta ut motor. Gikk egentlig veldig greit og bytte topp pakning med motoren i bilen. Men det tar nokk lengre tid med motor i bilen, selve støttestagene til innsugsmanifolden var ikke noe problem, det eneste var at de satt godt festet, men tok meg en slurk møllers tran, og vips så var de av. Det som jeg plagdes mest med var og få på regreim strammeren, men etter jeg fjernet servoveskebeholderen og fikk lagt slangene unna gikk det greit
Legg innLagt inn:02 aug 2006 15:49
av jensen
Ja jeg har tilgang på løftebukk og det blir full motoroverhaling nå.
Følgende ble bestilt i dag;
- Full motor pakningssett (slipesett)
- Stempelringer med oljeringer
- Veiv og rådelagre
- Komplett clutch
- Registerreim med løpehjul og strammehjul
- Vannpumpe
Noe mer som burde byttes når jeg har motoren ute?
Slenger med ett stemningsbilde under avkjølinga av motoren etter en liten "Prøvetur" på 1bar ladetrykk.. Ett bilde sier vel mer enn 1000 ord?
