Side 1 av 2

Tenningsproblem

Legg innLagt inn:31 jul 2006 19:18
av celica_st185
Har ett problem med tenninen på sylinder nr. 2. Motoren er en 3S-GTE, og fordelerlokk, rotor og tennkablene er helt nye. Når jeg starter motoren sviver den bare på 3 sylindre, men hvis jeg tar av tennplugghetten på sylinder 2 og setter den på igjen sviver den helt fint en liten stund, før det samme skjer igjen :? Er det andre ting enn tennplugg som kan være problemet? Tennpluggene er Denso Iridium og er ikke kjørt mer enn ca 6000km

Legg innLagt inn:31 jul 2006 19:46
av CelicaTurbo
prøvd å bytte coil og/eller tenningsgiver med noen andre?

Legg innLagt inn:31 jul 2006 19:56
av celica_st185
nei, tenningsgiver? sitter den i fordeleren? Hvis coilen hadde vært gåren hadde vel alle pluggene hatt problemer :roll:

Legg innLagt inn:01 aug 2006 08:01
av gt4 carlos saintz
Prøv og bytt plugg på nr. 2 med plugg på nr. 3????

Legg innLagt inn:01 aug 2006 09:53
av kennethx
dårlig tennplugg? tett/dårlig dyse på 2'eren? Ingen andre dårlige symptomer, mye olje som kommer ut veivhus ventilasjon? Hvis du ikke får skikkelig komp på sylinder 2 så vil den jo ikke tenne heller. (f.eks hull i stempel).

Er det turtalls avhengig?

Legg innLagt inn:01 aug 2006 11:44
av CelicaTurbo
celica_st185 skrev:nei, tenningsgiver? sitter den i fordeleren? Hvis coilen hadde vært gåren hadde vel alle pluggene hatt problemer :roll:
både coil og tenningsgiver burde ha ført til problemer for andre sylindre også men siden du har byttet fordeler, rotor, ledninger og plugger så burde de være eliminert, da er det ikke så mye av tenningssystemet som gjenstår. Tenningsgiver er montert ved siden av coilen på torpedoveggen, en metallboks med små kjøleribber, på størrelse med en litt tynn sigarettpakke. Det er enheten som har som oppgave å "avfyre" coilen på signal fra ECU, samt å lade coilen til neste gnist. Derfor er det greit å prøve ut muligheten om du kan byttelåne med noen andre ;)

Legg innLagt inn:01 aug 2006 14:10
av celica_st185
har ikke byttet pluggene, men skal prøve å bytte om på tennpluggene for å se om det hjelper. Har ikke fått tag på di pluggene jeg vil ha, dem har bare di originale på toyota og jeg må ha en grad kaldere....

Legg innLagt inn:01 aug 2006 14:12
av celica_st185
kennethx skrev:
Er det turtalls avhengig?
Er vel på en måte det ja, er når an sviver på lavt turtall an slutter å tenne, men hvis jeg kobler av å på tennplugghetta så sviver den fint igjen ihverfall i fem min

Legg innLagt inn:01 aug 2006 16:33
av sleeper
hm... sjekk om det kan være dårlig kontakt til dysa.. kan hende du kommer borti ledningen når du drar ut pluggledninge.. og det er derfor den funker igjen da...

Legg innLagt inn:01 aug 2006 19:27
av celica_st185
sleeper skrev:hm... sjekk om det kan være dårlig kontakt til dysa.. kan hende du kommer borti ledningen når du drar ut pluggledninge.. og det er derfor den funker igjen da...
Dem ligger ikke inntil hverandre.... har prøvd å kjenne på dysekontaktene men kjennes faste ut.... Får ikke tid til å prøve noe før senere i kveld, men skal prøve med en annen plugg for å eliminere det alternativet...

Legg innLagt inn:02 aug 2006 11:53
av GT4 CS
Du kan og måle gjennomgang på pluggene, ellers vil jeg tro det må være noe med selve dysa di eller kontakten til den.

Legg innLagt inn:02 aug 2006 13:04
av celica_st185
Da kan jeg vel egentli si at jeg er 100%sikker på hva feilen er... Bytta plugg nr 2 (Den ødelagte) med plugg nr 4 og gjett hvilken sylinder som da fusket, jo d ble sylinder 4 :D Så da kan det vel ikke være noe større problem enn å skifte plugger :roll:

Står nå i Denso Iridium IK22 så di blir det nok ikke igjen, noen som kan si en plugg som ER GARANTERT god? Må tåle ladetrykk over 1.5bar :wink:

Legg innLagt inn:02 aug 2006 13:34
av GT4 CS
celica_st185 skrev:Da kan jeg vel egentli si at jeg er 100%sikker på hva feilen er... Bytta plugg nr 2 (Den ødelagte) med plugg nr 4 og gjett hvilken sylinder som da fusket, jo d ble sylinder 4 :D Så da kan det vel ikke være noe større problem enn å skifte plugger :roll:

Står nå i Denso Iridium IK22 så di blir det nok ikke igjen, noen som kan si en plugg som ER GARANTERT god? Må tåle ladetrykk over 1.5bar :wink:
Da jeg var på FMS med bilen min hadde jeg tennplugger fra en audi S4 i bilen, de mente denne kunne holde langt. Vet de lader opp til 1,9bar med disse i audi, men om de er bra til våres 3s-gte på 1,5 vet jeg ikke. Har ikke nummer på den i farten, men det kan jeg skaffe. Ring dem og hør er mitt tips. Bra du fant ut av det da. Men 1,5bar da mann :lol:

Legg innLagt inn:07 aug 2006 13:23
av celica_st185
Snakket nettop med FMS og dem hadde noen bosch platina plugger som dem pleide bruke, men etter som jeg har montert i lystgassanlegg, kan jeg ikke bruke platinaplugger... Noen som har Navnet på en god kobberplugg eller annet som tåler litt juling?

Legg innLagt inn:07 aug 2006 19:08
av CelicaTurbo
NGK BCP6ES tilsvarer anbefalt standardplugg med det unntak av at de er i kobber. BCP7ES er hva de fleste velger å bruke, disse er en grad kaldere enn standard. Du bør nok vurdere to grader kaldere med muligheter for dårlig gange ved kaldstart, BCP8ES.