Side 1 av 1

st185-st205

Legg innLagt inn:01 aug 2006 00:22
av crackler
Hva er egentlig forskjellen på st185 gt4 & st205 Gt4 motoren? Sellve blokka ser jo helt lik ut.. Men anna turbo & insp. manifold.. og vannavkjølt intercooler da? :roll: hvor har di hentet ut hk? siden det er en god del i forskjel originalt? prøvde å kjøre mot en kompis så har en slik bil, nå var jo den helt original, mens jeg kjørte på 0,9 i ladetrykk da.. men kunne ikke se at den dro noe særlig fra meg til og ha248 eller hva nå det er originalt i st205 gt4?
:?

Re: st185-st205

Legg innLagt inn:01 aug 2006 00:34
av sindrejl
crackler skrev:Hva er egentlig forskjellen på st185 gt4 & st205 Gt4 motoren? Sellve blokka ser jo helt lik ut.. Men anna turbo & insp. manifold.. og vannavkjølt intercooler da? :roll: hvor har di hentet ut hk? siden det er en god del i forskjel originalt? prøvde å kjøre mot en kompis så har en slik bil, nå var jo den helt original, mens jeg kjørte på 0,9 i ladetrykk da.. men kunne ikke se at den dro noe særlig fra meg til og ha248 eller hva nå det er originalt i st205 gt4?
:?
hvis du kjørte 0,9 i ladetrykk er det ikke rart at den ikke dro særlig ifra deg om den hadde org trykk.... er noe med innsuget og slikt som er annerledes, men selve hestene er vel hentet mye ifra annen turbo, kraftigere dyser, bedre bensinpumpe .. samt lavere vekt teller MYE for 0-100'en iaff :)

Legg innLagt inn:01 aug 2006 11:39
av CelicaTurbo
Som det er sagt, lavere vekt har en del å si. Men selve motoren, annet innsug, annen turbo, noe høyere turbotrykk som standard, annen motorstyring som ikke bruker luftmengdemåler. Noe bedre vannkjølt IC enn hva ST185 CS har tilgjengelig, betydelig bedre IC enn vanlig ST185. Dog, noe lavere kompresjon i motoren så det er ikke godt å si om det økte turbotrykket har så mye å si egentlig. Motoren er generellt mer turtallsvillig i st205 enn st185, og det utgjør også en del av forskjell i toppeffekt. Det er enklere å hente mer effekt fra st205 uten å gjøre endringer i motor, men på st205 bør man bytte motorstyring på et tidligere nivå av trim enn man trenger på st185.

Legg innLagt inn:01 aug 2006 11:54
av crackler
CelicaTurbo skrev:Som det er sagt, lavere vekt har en del å si. Men selve motoren, annet innsug, annen turbo, noe høyere turbotrykk som standard, annen motorstyring som ikke bruker luftmengdemåler. Noe bedre vannkjølt IC enn hva ST185 CS har tilgjengelig, betydelig bedre IC enn vanlig ST185. Dog, noe lavere kompresjon i motoren så det er ikke godt å si om det økte turbotrykket har så mye å si egentlig. Motoren er generellt mer turtallsvillig i st205 enn st185, og det utgjør også en del av forskjell i toppeffekt. Det er enklere å hente mer effekt fra st205 uten å gjøre endringer i motor, men på st205 bør man bytte motorstyring på et tidligere nivå av trim enn man trenger på st185.
Okei, noen så vet hvor mye Hk jeg uttnytter av motoren på rundt 0,9-1 bars ladetrykk?

Legg innLagt inn:01 aug 2006 14:07
av CelicaTurbo
med orginal eksos, ikke spesiellt høyere toppeffekt, kanskje 220hk, men en del høyere dreiemoment tenker jeg. Høyere turbotrykk øker dreiemomentet i motor, men den orginale turboens eksosturbin blir et for stort hinder på høyt turtall og trykk så dreiemomentet faller dramatisk over 5000 o/min, selv ved standard turbotrykk gjør det det. Ved økt turbotrykk vil du se at turboen ikke klarer å produsere fullt trykk ved toppen av turtallet. Pga at dreiemoment og hk henger sammen betyr det at toppeffekten ikke forandres så mye som ønsket når man øker turbotrykket på en standard GT4, men bilen vil bli betydelig kjappere på mellomturtall ;) Om du vil hente ut mer effekt må du lette veien for eksosgassene, den enkleste måten er å bytte til sportseksos. Det er mest effektivt å bytte downpipe fra turbo, deretter resten av anlegget. Selv etter at eksosen er byttet vil dreiemomentet falle en del over 5000, men ikke like dramatisk. Den mest effektive tingen å gjøre med det er å bytte turbo, f.eks til turboen som står i st205 orginalt (og da er vi tilbake til hvorfor st205 har høyere effekt som standard) ;) Eller enda større turboer så klart :D

Legg innLagt inn:03 aug 2006 00:19
av crackler
CelicaTurbo skrev:med orginal eksos, ikke spesiellt høyere toppeffekt, kanskje 220hk, men en del høyere dreiemoment tenker jeg. Høyere turbotrykk øker dreiemomentet i motor, men den orginale turboens eksosturbin blir et for stort hinder på høyt turtall og trykk så dreiemomentet faller dramatisk over 5000 o/min, selv ved standard turbotrykk gjør det det. Ved økt turbotrykk vil du se at turboen ikke klarer å produsere fullt trykk ved toppen av turtallet. Pga at dreiemoment og hk henger sammen betyr det at toppeffekten ikke forandres så mye som ønsket når man øker turbotrykket på en standard GT4, men bilen vil bli betydelig kjappere på mellomturtall ;) Om du vil hente ut mer effekt må du lette veien for eksosgassene, den enkleste måten er å bytte til sportseksos. Det er mest effektivt å bytte downpipe fra turbo, deretter resten av anlegget. Selv etter at eksosen er byttet vil dreiemomentet falle en del over 5000, men ikke like dramatisk. Den mest effektive tingen å gjøre med det er å bytte turbo, f.eks til turboen som står i st205 orginalt (og da er vi tilbake til hvorfor st205 har høyere effekt som standard) ;) Eller enda større turboer så klart :D
Fikk et godt innblikk i hvordan det hele fungerer :D Meget bra forklart :wink:

Legg innLagt inn:03 aug 2006 23:13
av Hammeren
kammene er vel også litt heitere på 205. var vel derfor de bygde om ventilløfterene. 2 gen shimsen hoppet ut med høyere løft på kammene. samt 10mm større gass spjeld og større turbo som nevnt før.
blir fort endel hester av disse forandringene.

Legg innLagt inn:03 aug 2006 23:27
av nlight
CelicaTurbo har peiling jo :)
Trykket på min bil (ikke toyota) faller med rundt 0.1bar når det går over 5k rpm. Trodde til nå det var boostkontrollern som svikta, men nå leser man seg jo til at det kan være org. eksos som kan være årsaken.
Ang det med dreiemoment i mellomregisteret så blir min mye (da mener jeg MYE) kvikkere når jeg øker fra 0.7 til 0.9/1 bar. Ny eksos neste da :)